Kuluttajat ja kuluttamisen arvoristiriidat : Minkälaisia arvoristiriitoja kuluttajat kokevat hintojen nousun seurauksena
Kurkinen, Miro (2023-06-27)
Kurkinen, Miro
27.06.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023062760509
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023062760509
Tiivistelmä
Viime vuosina kulutustuotteiden hinnat ovat nousseet inflaation seurauksena, mikä on omalta
osaltaan vaikuttanut tavalla tai toisella yksilöiden kuluttamiseen. Lisäksi kuluttajien keskuudessa
arvojen merkitys kuluttamisen yhteydessä on korostunut, ja kuluttajat tekevät yhä enemmän
kulutusvalintoja, jotka pohjautuvat heidän arvomaailmaansa. Hintojen nousun seurauksena
kuluttajat eivät pysty aina kuitenkaan kuluttamaan arvojensa mukaisesti, mikä voi aiheuttaa
kuluttajille ristiriitaisen tuntemuksen kulutusvalinnan yhteydessä. Tämä ristiriitainen tuntemus
tunnetaan tieteellisessä kirjallisuudessa paremmin nimeltä arvoristiriita. Tutkimuksen
tarkoituksena on lisätä ymmärrystä siitä, minkälaisia arvoristiriitoja suomalaiset kuluttajat
kokevat hintojen nousun seurauksena. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja siinä
noudatettiin fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa.
Tutkielman teoriaosuudessa käsitellään kuluttajien arvoja ja motivaatiota sekä sitä, miten ne
ohjaavat kuluttajia ja saavat heidät tekemään tietynlaisia kulutusvalintoja. Lisäksi
teoriaosuudessa käsitellään arvoristiriitojen syntymistä ja niiden vaikutuksista kuluttajaan sekä
kuluttamiseen. Tutkielman teoriaosuus toimii pohjana tutkimuksen empiriaosuudelle, jonka
aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla helmi- ja maaliskuussa vuonna 2023.
Teemahaastatteluihin osallistui yhteensä kahdeksan 24–31-vuotiasta suomalaista kuluttajaa.
Tutkielman tulokset syntyivät teemahaastatteluiden ja empiriaosuuden ansiosta. Tulosten
perusteella onkin nähtävissä, että kuluttajat todella kokevat arvoristiriitoja kuluttamisen
yhteydessä hintojen nousun seurauksena. Tulosten perusteella oli huomattavissa, että koetut
arvoristiriidat ovat vahvasti yhteydessä kuluttajien käytettävissä olevien taloudellisten
resurssien kanssa: mitä vähemmän resursseja, sitä alttiimpia kuluttajat olivat arvoristiriidoille.
Tästä huolimatta kaikki haastateltavat olivat kokeneet arvoristiriitoja viimeisen vuoden aikana
kuluttamisen yhteydessä enemmän tai vähemmän.
Tutkielmassa onnistuttiin vastaamaan tutkielman tarkoitukseen ja tavoitteisiin peilaamalla
teoriaosuutta empiriaosuuden tulosten kanssa. Lisäksi tutkielman johtopäätöksissä käydään läpi
myös mahdollisia jatkotutkimusehdotuksia, jotka omalta osaltaan myös vahvistaisivat
tutkielman tuloksia ja yleistettävyyttä.
osaltaan vaikuttanut tavalla tai toisella yksilöiden kuluttamiseen. Lisäksi kuluttajien keskuudessa
arvojen merkitys kuluttamisen yhteydessä on korostunut, ja kuluttajat tekevät yhä enemmän
kulutusvalintoja, jotka pohjautuvat heidän arvomaailmaansa. Hintojen nousun seurauksena
kuluttajat eivät pysty aina kuitenkaan kuluttamaan arvojensa mukaisesti, mikä voi aiheuttaa
kuluttajille ristiriitaisen tuntemuksen kulutusvalinnan yhteydessä. Tämä ristiriitainen tuntemus
tunnetaan tieteellisessä kirjallisuudessa paremmin nimeltä arvoristiriita. Tutkimuksen
tarkoituksena on lisätä ymmärrystä siitä, minkälaisia arvoristiriitoja suomalaiset kuluttajat
kokevat hintojen nousun seurauksena. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja siinä
noudatettiin fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa.
Tutkielman teoriaosuudessa käsitellään kuluttajien arvoja ja motivaatiota sekä sitä, miten ne
ohjaavat kuluttajia ja saavat heidät tekemään tietynlaisia kulutusvalintoja. Lisäksi
teoriaosuudessa käsitellään arvoristiriitojen syntymistä ja niiden vaikutuksista kuluttajaan sekä
kuluttamiseen. Tutkielman teoriaosuus toimii pohjana tutkimuksen empiriaosuudelle, jonka
aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla helmi- ja maaliskuussa vuonna 2023.
Teemahaastatteluihin osallistui yhteensä kahdeksan 24–31-vuotiasta suomalaista kuluttajaa.
Tutkielman tulokset syntyivät teemahaastatteluiden ja empiriaosuuden ansiosta. Tulosten
perusteella onkin nähtävissä, että kuluttajat todella kokevat arvoristiriitoja kuluttamisen
yhteydessä hintojen nousun seurauksena. Tulosten perusteella oli huomattavissa, että koetut
arvoristiriidat ovat vahvasti yhteydessä kuluttajien käytettävissä olevien taloudellisten
resurssien kanssa: mitä vähemmän resursseja, sitä alttiimpia kuluttajat olivat arvoristiriidoille.
Tästä huolimatta kaikki haastateltavat olivat kokeneet arvoristiriitoja viimeisen vuoden aikana
kuluttamisen yhteydessä enemmän tai vähemmän.
Tutkielmassa onnistuttiin vastaamaan tutkielman tarkoitukseen ja tavoitteisiin peilaamalla
teoriaosuutta empiriaosuuden tulosten kanssa. Lisäksi tutkielman johtopäätöksissä käydään läpi
myös mahdollisia jatkotutkimusehdotuksia, jotka omalta osaltaan myös vahvistaisivat
tutkielman tuloksia ja yleistettävyyttä.