Erikoismuuntajatehtaan toimittajarajapinnan prosessien optimointi laatupoikkeamatilanteissa
Kytöharju, Mikko (2023-06-08)
Kytöharju, Mikko
08.06.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060852914
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060852914
Tiivistelmä
Tämän diplomityön tavoitteena oli tutkia Hitachi Energyn Vaasan muuntajatehtaan toimittajarajapinnan prosesseja laatupoikkeamatilanteissa ja selvittää mahdollisia puutoksia ja optimoitavia kohteita läpi prosessin.
Työ tehtiin tuoreita tieteellisiä julkaisuja, alan kirjallisuutta, Hitachi Energyn Vaasan muuntajatehtaan materiaalia sekä kohdeyrityksen laadunhallinnassa vuosia toimineen tutkimuksen tekijän ja hänen kollegoidensa ammattitaitoa käyttäen. Lisäksi tutkimuksessa käytettiin tehtaan laadunvarmistustiimin muuntajan laatutarkastuksista keräämää dataa.
Työssä käsitellään muuntajan toimintaa yksinkertaistettuna, muuntajan eri komponenttien tehtäviä ja laadullisia perusvaatimuksia sekä muuntajille tehtäviä laatutarkastuksia, jotka muodostavat lähtöpisteen toimittajarajapinnan prosesseille laatupoikkeamatilanteissa. Muuntajan toiminnan, komponenttien ja laatutarkastusten käsittelyn lisäksi työssä tutkitaan perusteellisesti Vaasan muuntajatehtaan reklamaatioprosessin toimintaa, järjestelmiä, reklamaatiomääriä sekä hyvän reklamaation vaatimuksia.
Tutkimuksessa määritettiin optimoitavia kehityskohteita toimittajarajapinnan prosesseihin käyttäen apuna tietoa muuntajan toiminnasta, komponenttien laatuvaatimuksista, laatutarkastuksista sekä käytössä olevasta reklamaatioprosessista. Löydettyjen kehityskohteiden optimoimiseksi työssä esitetään ehdotuksia ja luodaan parannuksia olemassa oleviin käytäntöihin.
Työn tuloksena löydettiin optimoitavia kohteita Hitachi Energyn Vaasan muuntajatehtaan toimittajarajapinnan prosesseista laatupoikkeamatilanteissa. Optimoitavat kohteet olivat luonteeltaan jatkuvaa parantamista ja tarkastelua vaativia sekä kokonaan muutosta tarvitsevia ongelmia. Tutkimuksen perusteella luotiin toimittajareklamaation raporttipohja ohjaamaan reklamaatioprosessin yhtenäisyyttä ja tarkkuutta. The aim of this thesis was to investigate supplier interface processes in quality deviation situations at Hitachi Energy's Vaasa transformer factory and to find out possible deficiencies and areas for optimization throughout the process.
The study was done using recent scientific publications, industry literature, material from Hitachi Energy's Vaasa transformer factory, and the expertise of the author of the study and his colleagues, who have worked in the quality management of the target company for years. In addition, data collected from transformer quality inspections by the factory's quality assurance team was used in the research.
The study deals with the operation of the transformer in a simplified form, the tasks and basic quality requirements of the different components of the transformer, as well as the quality inspections performed on the transformers, which form the starting point for the processes of the supplier interface in the event of quality deviations. In addition to dealing with the operation of the transformer, components and quality inspections, the work thoroughly examined the operation of the Vaasa transformer factory's reclamation process, systems, reclamation amounts and the requirements for a good reclamation.
In the research, optimized development targets for the supplier interface processes were determined using information about the operation of the transformer, the quality requirements of the components, quality inspections and the complaint process in use. In order to optimize the development targets found, the work presents suggestions and creates improvements to existing practices.
As a result of the work, targets for optimization were found in the supplier interface processes of Hitachi Energy's Vaasa transformer factory in situations of quality deviations. The objects to be optimized were by their nature problems that required continuous improvement and review, as well as problems that needed a complete change. Based on the research, a supplier complaint report template was created to guide the uniformity and accuracy of the complaint process.
Työ tehtiin tuoreita tieteellisiä julkaisuja, alan kirjallisuutta, Hitachi Energyn Vaasan muuntajatehtaan materiaalia sekä kohdeyrityksen laadunhallinnassa vuosia toimineen tutkimuksen tekijän ja hänen kollegoidensa ammattitaitoa käyttäen. Lisäksi tutkimuksessa käytettiin tehtaan laadunvarmistustiimin muuntajan laatutarkastuksista keräämää dataa.
Työssä käsitellään muuntajan toimintaa yksinkertaistettuna, muuntajan eri komponenttien tehtäviä ja laadullisia perusvaatimuksia sekä muuntajille tehtäviä laatutarkastuksia, jotka muodostavat lähtöpisteen toimittajarajapinnan prosesseille laatupoikkeamatilanteissa. Muuntajan toiminnan, komponenttien ja laatutarkastusten käsittelyn lisäksi työssä tutkitaan perusteellisesti Vaasan muuntajatehtaan reklamaatioprosessin toimintaa, järjestelmiä, reklamaatiomääriä sekä hyvän reklamaation vaatimuksia.
Tutkimuksessa määritettiin optimoitavia kehityskohteita toimittajarajapinnan prosesseihin käyttäen apuna tietoa muuntajan toiminnasta, komponenttien laatuvaatimuksista, laatutarkastuksista sekä käytössä olevasta reklamaatioprosessista. Löydettyjen kehityskohteiden optimoimiseksi työssä esitetään ehdotuksia ja luodaan parannuksia olemassa oleviin käytäntöihin.
Työn tuloksena löydettiin optimoitavia kohteita Hitachi Energyn Vaasan muuntajatehtaan toimittajarajapinnan prosesseista laatupoikkeamatilanteissa. Optimoitavat kohteet olivat luonteeltaan jatkuvaa parantamista ja tarkastelua vaativia sekä kokonaan muutosta tarvitsevia ongelmia. Tutkimuksen perusteella luotiin toimittajareklamaation raporttipohja ohjaamaan reklamaatioprosessin yhtenäisyyttä ja tarkkuutta.
The study was done using recent scientific publications, industry literature, material from Hitachi Energy's Vaasa transformer factory, and the expertise of the author of the study and his colleagues, who have worked in the quality management of the target company for years. In addition, data collected from transformer quality inspections by the factory's quality assurance team was used in the research.
The study deals with the operation of the transformer in a simplified form, the tasks and basic quality requirements of the different components of the transformer, as well as the quality inspections performed on the transformers, which form the starting point for the processes of the supplier interface in the event of quality deviations. In addition to dealing with the operation of the transformer, components and quality inspections, the work thoroughly examined the operation of the Vaasa transformer factory's reclamation process, systems, reclamation amounts and the requirements for a good reclamation.
In the research, optimized development targets for the supplier interface processes were determined using information about the operation of the transformer, the quality requirements of the components, quality inspections and the complaint process in use. In order to optimize the development targets found, the work presents suggestions and creates improvements to existing practices.
As a result of the work, targets for optimization were found in the supplier interface processes of Hitachi Energy's Vaasa transformer factory in situations of quality deviations. The objects to be optimized were by their nature problems that required continuous improvement and review, as well as problems that needed a complete change. Based on the research, a supplier complaint report template was created to guide the uniformity and accuracy of the complaint process.