Asiakaskokemus B2B-palveluliiketoiminnan tuloksellisuuden keskiössä : Case Trainers' House Oyj
Rautamaa, Ella (2023-05-31)
Rautamaa, Ella
31.05.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023053151008
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023053151008
Tiivistelmä
Tämän hermeneuttisfenomenologisen tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella
asiakaskokemuksen hyötyjä liiketoiminnan tuloksellisuuden näkökulmasta. Asiakaskokemuksen
teema on ollut esillä viime vuosina, ja asiakkaiden käyttäytyminen on muuttunut nopeammin,
kuin yritysten käyttäytyminen. Erityisesti suomalaisissa organisaatioissa asiakaskokemuksen
johtaminen on varhaisemmassa kypsyysvaiheessa, kuin kansainvälisissä yhtiöissä.
Asiakaskokemuksella on merkittäviä liiketoiminnallisia vaikutuksia yrityksen menestykseen.
Monet yhtiöt tavoittelevat pitkäaikaisia asiakassuhteita, jotka tuovat tasaista kassavirtaa
yrityksen kassaan. Pitkäaikaisen asiakassuhteen muodostumiseen vaikuttavat
prosessiorientoituneessa B2B-liiketoiminnassa kuitenkin pehmeämmät arvot. Onnistuneen
asiakaskokemuksen taustalla piilevät teemat, kuten luottamus, avoin kommunikaatio, hyvät
tulokset sekä yhteistyön jatkuva kehittäminen.
Tutkimus hyödyntää case-esimerkkinä Suomalaista yhtiötä nimeltä Trainers’ House Oyj.
Tutkimus tarkastelee asiakaskokemuksen onnistumista yrityksen prosessien eri vaiheissa.
Tutkimuksen tavoitteena on muodostaa käsitys asiakaslähtöisen liiketoiminnan
ominaispiirteistä, tunnistaa asiakaskokemusta heikentäviä ja vahvistavia tekijöitä sekä
tunnistaa, miten asiakaskokemus on kytköksissä pitkäaikaisen asiakassuhteen
muodostumiseen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostaa käsityksen asiakkaiden
käyttäytymisen muutoksista, kriittisistä asiakaskokemuksen tekijöistä sekä tuloksekkaan
asiakaskokemuksen rakentumisesta.
Tutkimustulokset osoittavat, että pitkäaikaisen asiakassuhteen muodostumisen taustalla ovat
teemat, kuten laatu, luottamus, avoin kommunikaatio, hyvät tulokset sekä odotusarvojen
ylittäminen. Pitkien asiakassuhteiden tunnistettuja kehitysteemoja ovat yhteistyön jatkuva
kehittäminen, yrityksen ratkaisujen kehittäminen ja niiden monimuotoisuus sekä lisääntynyt
arvontuotto suhteessa investointiin. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että luottamus ja avoin
kommunikaatio toimivat avainasemassa, kun pohditaan asiakkaiden kokemuksia suhteessa
pitkäaikaisen asiakassuhteen muodostumiseen. Tulokset osoittavat myös vastikkeettoman
lisäarvon tuottamisen asiakkaille yhtenä asiakaskokemusta nostattavana tekijänä.
Jatkotutkimusten osalta mielenkiitoiset tutkittavat teemat liittyvät luottamuksen tietoiseen
rakentamiseen utilitaristisesta näkökulmasta. Henkilöstökokemus liittyy vahvasti yrityksen
kykyyn tuottaa onnistunutta asiakaskokemusta ja tämä teema olisi toinen mielenkiintoinen
teema jatkotutkimusten näkökulmasta.
asiakaskokemuksen hyötyjä liiketoiminnan tuloksellisuuden näkökulmasta. Asiakaskokemuksen
teema on ollut esillä viime vuosina, ja asiakkaiden käyttäytyminen on muuttunut nopeammin,
kuin yritysten käyttäytyminen. Erityisesti suomalaisissa organisaatioissa asiakaskokemuksen
johtaminen on varhaisemmassa kypsyysvaiheessa, kuin kansainvälisissä yhtiöissä.
Asiakaskokemuksella on merkittäviä liiketoiminnallisia vaikutuksia yrityksen menestykseen.
Monet yhtiöt tavoittelevat pitkäaikaisia asiakassuhteita, jotka tuovat tasaista kassavirtaa
yrityksen kassaan. Pitkäaikaisen asiakassuhteen muodostumiseen vaikuttavat
prosessiorientoituneessa B2B-liiketoiminnassa kuitenkin pehmeämmät arvot. Onnistuneen
asiakaskokemuksen taustalla piilevät teemat, kuten luottamus, avoin kommunikaatio, hyvät
tulokset sekä yhteistyön jatkuva kehittäminen.
Tutkimus hyödyntää case-esimerkkinä Suomalaista yhtiötä nimeltä Trainers’ House Oyj.
Tutkimus tarkastelee asiakaskokemuksen onnistumista yrityksen prosessien eri vaiheissa.
Tutkimuksen tavoitteena on muodostaa käsitys asiakaslähtöisen liiketoiminnan
ominaispiirteistä, tunnistaa asiakaskokemusta heikentäviä ja vahvistavia tekijöitä sekä
tunnistaa, miten asiakaskokemus on kytköksissä pitkäaikaisen asiakassuhteen
muodostumiseen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostaa käsityksen asiakkaiden
käyttäytymisen muutoksista, kriittisistä asiakaskokemuksen tekijöistä sekä tuloksekkaan
asiakaskokemuksen rakentumisesta.
Tutkimustulokset osoittavat, että pitkäaikaisen asiakassuhteen muodostumisen taustalla ovat
teemat, kuten laatu, luottamus, avoin kommunikaatio, hyvät tulokset sekä odotusarvojen
ylittäminen. Pitkien asiakassuhteiden tunnistettuja kehitysteemoja ovat yhteistyön jatkuva
kehittäminen, yrityksen ratkaisujen kehittäminen ja niiden monimuotoisuus sekä lisääntynyt
arvontuotto suhteessa investointiin. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että luottamus ja avoin
kommunikaatio toimivat avainasemassa, kun pohditaan asiakkaiden kokemuksia suhteessa
pitkäaikaisen asiakassuhteen muodostumiseen. Tulokset osoittavat myös vastikkeettoman
lisäarvon tuottamisen asiakkaille yhtenä asiakaskokemusta nostattavana tekijänä.
Jatkotutkimusten osalta mielenkiitoiset tutkittavat teemat liittyvät luottamuksen tietoiseen
rakentamiseen utilitaristisesta näkökulmasta. Henkilöstökokemus liittyy vahvasti yrityksen
kykyyn tuottaa onnistunutta asiakaskokemusta ja tämä teema olisi toinen mielenkiintoinen
teema jatkotutkimusten näkökulmasta.