”Voisimme sisäisen viestinnän keinoin lisätä yhteenkuuluvuutta ja toistemme tuntemista” : Henkilöstön näkemyksiä Vaasan yliopiston sisäisestä viestinnästä
Niemi, Jenna (2023-05-19)
Niemi, Jenna
19.05.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051945507
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051945507
Tiivistelmä
Det finns ett signifikant samband mellan kommunikationsnöjdhet och arbetsnöjdhet. Huvudsyftet med denna avhandling är att ta reda på hur personalen vid Vasa universitet upplevde att organisationens interna kommunikation fungerade under den exceptionella tid som covid-19-pandemin orsakade. Avhandlingen fokuserar på att kartlägga personalens kommunikationsnöjdhet, vilka områden inom den interna kommunikationen som upplevdes som fungerande och vilka områden upplevdes som ej fungerande.
Materialet i denna avhandling består av 62 enkätsvar som samlats in från personalen vid Vasa universitet. Materialet för avhandlingen samlades in mellan den 2 och 25 februari 2022. Under insamlingen av materialet var den exceptionella situationen orsakad av covid-19-pandemin fortfarande aktuell. Svaren tyder på att den exceptionella situationen har påverkat den interna kommunikationen på olika sätt.
Vid analysen av materialet används en teoretisk modell som skapats av Tuuli Tukiainen. Modellen fungerar som ett ramverk för kvalitativ forskning. Modellen har skapats för att undersöka organisationers interna kommunikation samt kommunikationstillfredsställelse. Med hjälp av denna modell går det att ta fram de goda och dåliga aspekterna gällande den interna kommunikationen. Man närmar sig fenomenet genom att betrakta människors subjektiva upplevelser angående intern kommunikation på arbetsplatsen. Tanken är att personalen själva beskriver kommunikationen, kommunikationens egenskaper och betydelser, vad de uppmärksammar i kommunikationen och vad som är viktigt för dem gällande internkommunikation.
Utifrån analysen kan man dra slutsatsen att personalen är relativt nöjd med Vasa universitets interna kommunikation. Dock upplever man att det finns utrymme för utveckling inom vissa områden av den interna kommunikationen. Utifrån analysen kan man konstatera att det är subjektivt hur intern kommunikation i en organisation uppfattas. När en del av personalen upplever att ett visst fenomen inom internkommunikationen fungerar, känner vissa att den behöver utvecklas. Utifrån analysen och den använda metoden är det svårt att exakt definiera tillfredsställelsen med kommunikationen hos Vasa universitets personal. Detta beror på att personalen har besvarat enkäten relativt lika och inget kommunikationsområde sticker ut exceptionellt. Med hjälp av resultaten har man kunnat lyfta fram både aspekter som fungerar och aspekter som behöver utvecklas hos interna kommunikationen vid Vasa universitet. Denna avhandling påvisar hur viktigt det är att forska i organisationers interna kommunikation eftersom den har en så stor betydelse gällande välbefinnande i arbetet.
Materialet i denna avhandling består av 62 enkätsvar som samlats in från personalen vid Vasa universitet. Materialet för avhandlingen samlades in mellan den 2 och 25 februari 2022. Under insamlingen av materialet var den exceptionella situationen orsakad av covid-19-pandemin fortfarande aktuell. Svaren tyder på att den exceptionella situationen har påverkat den interna kommunikationen på olika sätt.
Vid analysen av materialet används en teoretisk modell som skapats av Tuuli Tukiainen. Modellen fungerar som ett ramverk för kvalitativ forskning. Modellen har skapats för att undersöka organisationers interna kommunikation samt kommunikationstillfredsställelse. Med hjälp av denna modell går det att ta fram de goda och dåliga aspekterna gällande den interna kommunikationen. Man närmar sig fenomenet genom att betrakta människors subjektiva upplevelser angående intern kommunikation på arbetsplatsen. Tanken är att personalen själva beskriver kommunikationen, kommunikationens egenskaper och betydelser, vad de uppmärksammar i kommunikationen och vad som är viktigt för dem gällande internkommunikation.
Utifrån analysen kan man dra slutsatsen att personalen är relativt nöjd med Vasa universitets interna kommunikation. Dock upplever man att det finns utrymme för utveckling inom vissa områden av den interna kommunikationen. Utifrån analysen kan man konstatera att det är subjektivt hur intern kommunikation i en organisation uppfattas. När en del av personalen upplever att ett visst fenomen inom internkommunikationen fungerar, känner vissa att den behöver utvecklas. Utifrån analysen och den använda metoden är det svårt att exakt definiera tillfredsställelsen med kommunikationen hos Vasa universitets personal. Detta beror på att personalen har besvarat enkäten relativt lika och inget kommunikationsområde sticker ut exceptionellt. Med hjälp av resultaten har man kunnat lyfta fram både aspekter som fungerar och aspekter som behöver utvecklas hos interna kommunikationen vid Vasa universitet. Denna avhandling påvisar hur viktigt det är att forska i organisationers interna kommunikation eftersom den har en så stor betydelse gällande välbefinnande i arbetet.