Startups’ motivations of CSR engagement : A cross country comparison
Keskitalo, Veera (2023-05-09)
Keskitalo, Veera
09.05.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023050942577
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023050942577
Tiivistelmä
Corporate Social Responsibility (CSR) has become an increasingly important topic for companies. The expectations of the stakeholders have changed with the newer generations and the effects of climate change among other things have increased the pressure on companies to act more sustainably. Despite the extensive literature on CSR, research on startup companies' engagement in CSR is still lacking. This thesis aims to fill the research gap by increasing understanding of the motivations for startups’ CSR engagement and by comparing these motivations between the target countries Finland and Germany.
Based on the theories explored, a framework is constructed. The framework integrates the stakeholder theory, social capital theory and the institutional theory and puts them into the context of startups. In addition, other possible motivations derived from benefits such as financial benefits are explored. The validity of the framework is tested in the empirical part of the thesis which is based on a multiple case study of two Finnish and two German startups. Data is gathered through six semi-structured interviews with the representatives of the case companies.
The case companies shared many similarities in their CSR motivations but also some differences were found. Some of the differences were deduced to be caused by the forces of the operational environment but others were related to, for instance, the startups’ organizational lifecycle phase. Hence, in addition to providing evidence of the impact of the country of origin, the thesis also increases understanding of other impacting factors of startups’ CSR engagement. The findings of the thesis highlight the need for multiple theories to understand the various issues that impact startups’ CSR engagement, and it emphasizes the importance of stakeholders and the values of the founders in startups’ decision-making. Yrityksen yhteiskuntavastuusta (Corporate Social Responsibility, CSR) on muodostunut viime vuosina yhä tärkeämpi aihe yrityksille. Sidosryhmien odotukset ovat muuttuneet uudempien sukupolvien myötä ja muun muassa ilmastonmuutoksen vaikutukset ovat kasvattaneet yritysten painetta toimia kaikilla tavoin kestävämmällä tavalla. Vaikka CSR:ää on tutkittu laajasti kirjallisuudessa, tutkimus startup-yritysten osallistumisesta CSR:ään on edelleen vähäistä. Tämä tutkielma pyrkii täyttämään tutkimusaukon lisäämällä ymmärrystä startup-yritysten CSR-osallistumisen motivaatioista ja vertaamalla näitä motivaatioita suomalaisten sekä saksalaisten yritysten välillä.
Tutkielman teoriapohjan perusteella tutkielmalle luotiin viitekehys, joka integroi sidosryhmäteorian, sosiaalisen pääomateorian ja institutionaalisen teorian startup-yrityksien kontekstiin. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan muita mahdollisia motivaatioita, joita voivat olla esimerkiksi yritysten CSR:n kautta saavutettavissa olevat taloudelliset hyödyt. Viitekehyksen pätevyys testataan empiirisessä osassa, joka perustuu kahden suomalaisen ja kahden saksalaisen startup-yrityksen monitapaustutkimukseen. Aineiston keräämiseksi tutkielmaa varten järjestettiin kuusi teemahaastattelua tapausyritysten edustajien kanssa.
Tapausyrityksien CSR-motivaatioissa oli paljon yhtäläisyyksiä, mutta myös joitakin eroja oli löydettävissä. Osa eroista johtui toimintaympäristön eroavaisuuksista, mutta toiset liittyivät esimerkiksi startup-yrityksien elinkaaren eri vaiheisiin ja niille tyypillisiin piirteisiin. Löydösten perusteella tämä tutkielma tarjoaa todisteita yrityksen kotimaan vaikutuksista CSR:ään ja lisää ymmärrystä muista startup-yritysten CSR-osallistumiseen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimuksen tulokset korostavat tarvetta useille teorioille startup yritysten CSR-osallistumiseen vaikuttavien tekijöiden ymmärtämistä varten sekä perustajien arvojen tärkeyttä startup-yritysten päätöksenteossa.
Based on the theories explored, a framework is constructed. The framework integrates the stakeholder theory, social capital theory and the institutional theory and puts them into the context of startups. In addition, other possible motivations derived from benefits such as financial benefits are explored. The validity of the framework is tested in the empirical part of the thesis which is based on a multiple case study of two Finnish and two German startups. Data is gathered through six semi-structured interviews with the representatives of the case companies.
The case companies shared many similarities in their CSR motivations but also some differences were found. Some of the differences were deduced to be caused by the forces of the operational environment but others were related to, for instance, the startups’ organizational lifecycle phase. Hence, in addition to providing evidence of the impact of the country of origin, the thesis also increases understanding of other impacting factors of startups’ CSR engagement. The findings of the thesis highlight the need for multiple theories to understand the various issues that impact startups’ CSR engagement, and it emphasizes the importance of stakeholders and the values of the founders in startups’ decision-making.
Tutkielman teoriapohjan perusteella tutkielmalle luotiin viitekehys, joka integroi sidosryhmäteorian, sosiaalisen pääomateorian ja institutionaalisen teorian startup-yrityksien kontekstiin. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan muita mahdollisia motivaatioita, joita voivat olla esimerkiksi yritysten CSR:n kautta saavutettavissa olevat taloudelliset hyödyt. Viitekehyksen pätevyys testataan empiirisessä osassa, joka perustuu kahden suomalaisen ja kahden saksalaisen startup-yrityksen monitapaustutkimukseen. Aineiston keräämiseksi tutkielmaa varten järjestettiin kuusi teemahaastattelua tapausyritysten edustajien kanssa.
Tapausyrityksien CSR-motivaatioissa oli paljon yhtäläisyyksiä, mutta myös joitakin eroja oli löydettävissä. Osa eroista johtui toimintaympäristön eroavaisuuksista, mutta toiset liittyivät esimerkiksi startup-yrityksien elinkaaren eri vaiheisiin ja niille tyypillisiin piirteisiin. Löydösten perusteella tämä tutkielma tarjoaa todisteita yrityksen kotimaan vaikutuksista CSR:ään ja lisää ymmärrystä muista startup-yritysten CSR-osallistumiseen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimuksen tulokset korostavat tarvetta useille teorioille startup yritysten CSR-osallistumiseen vaikuttavien tekijöiden ymmärtämistä varten sekä perustajien arvojen tärkeyttä startup-yritysten päätöksenteossa.