Lasten tietämys virvoitusjuomamerkeistä
Kervinen, Hanne (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Lapset oppivat tuntemaan tuotemerkkejä jo hyvin varhaisessa iässä. Heille suunnitellaan omia tuotemerkkejä jatkuvasti. Vaikka lapset nähdään merkittävänä osana tämän päivän tuotemerkki-maailmaa, lapsia ja heidän tuotemerkkitietämystä koskevaa tutkimusta on tehty varsin vähän. Tästä syystä tämän tutkimuksen tarkoituksena oli analysoida, mikä on ominaista lasten tuotemerkkitietämykselle.
Ensimmäisenä tavoitteena oli löytää tekijöitä, joiden avulla eri-ikäisten lasten tuote-merkkitietämystä voidaan kuvata. Kirjallisuuden mukaan tuotemerkkitietämys muodostuu tunnettuudesta eli tiedosta, jonka kuluttaja liittää tuotemerkkiin sekä tuotemerkkiin liitettävistä mielikuvista. Tuotemerkki-tietämyksen kehittymiseen vaikuttavat olennaisesti sekä tuotemerkin ominaisuudet että lapsen kehitysvaihe.
Toisena tavoitteena oli muodostaa empiirisen tutkimuksen avulla ymmärrys virvoitus-juomamerkkien tunnettuudesta ja niihin liitetyistä mielikuvista lasten keskuudessa. Tä-män tavoitteen saavuttamista varten suoritettiin teemahaastatteluita, joissa käytettiin apuna kuvallista materiaalia. Tutkimukseen osallistui neljätoista 7–8-vuotiasta lasta ja viisitoista 12–13-vuotiasta lasta.
Kolmantena tavoitteena oli esittää ne piirteet, jotka erottavat 7–8-vuotiaat lapset 12–13-vuotiaista lapsista, kun tarkastellaan heidän virvoitusjuomamerkkitietämystä. Tutkimuksessa käy ilmi, että 12–13-vuotiaden lasten virvoitusjuomamerkkitunnettuus on jonkin verran parempi kuin 7–8-vuotiaden lasten. Vanhemmat lapset tunsivat sekä spontaanisesti että vihjeen avulla useampia virvoitusjuomamerkkejä kuin nuoremmat. Tutkimus osoittaa myös sen, että lapsen iällä ei näytä olevan olennaisesti vaikutusta virvoitusjuomamerkeistä muodostuviin mielleyhtymiin. Sekä 7–8-vuotiaat että 12–13-vuotiaat lapset liittivät virvoitusjuoma-merkkeihin niin tietoa, hyötyjä, tunteita kuin myös symbolisia merkityksiä. Lisäksi virvoitus-juomamerkkien ja molempien ikäryhmien lasten vä-lille oli muodostunut erilaisia virvoitus-juomamerkkisuhteita.
Ensimmäisenä tavoitteena oli löytää tekijöitä, joiden avulla eri-ikäisten lasten tuote-merkkitietämystä voidaan kuvata. Kirjallisuuden mukaan tuotemerkkitietämys muodostuu tunnettuudesta eli tiedosta, jonka kuluttaja liittää tuotemerkkiin sekä tuotemerkkiin liitettävistä mielikuvista. Tuotemerkki-tietämyksen kehittymiseen vaikuttavat olennaisesti sekä tuotemerkin ominaisuudet että lapsen kehitysvaihe.
Toisena tavoitteena oli muodostaa empiirisen tutkimuksen avulla ymmärrys virvoitus-juomamerkkien tunnettuudesta ja niihin liitetyistä mielikuvista lasten keskuudessa. Tä-män tavoitteen saavuttamista varten suoritettiin teemahaastatteluita, joissa käytettiin apuna kuvallista materiaalia. Tutkimukseen osallistui neljätoista 7–8-vuotiasta lasta ja viisitoista 12–13-vuotiasta lasta.
Kolmantena tavoitteena oli esittää ne piirteet, jotka erottavat 7–8-vuotiaat lapset 12–13-vuotiaista lapsista, kun tarkastellaan heidän virvoitusjuomamerkkitietämystä. Tutkimuksessa käy ilmi, että 12–13-vuotiaden lasten virvoitusjuomamerkkitunnettuus on jonkin verran parempi kuin 7–8-vuotiaden lasten. Vanhemmat lapset tunsivat sekä spontaanisesti että vihjeen avulla useampia virvoitusjuomamerkkejä kuin nuoremmat. Tutkimus osoittaa myös sen, että lapsen iällä ei näytä olevan olennaisesti vaikutusta virvoitusjuomamerkeistä muodostuviin mielleyhtymiin. Sekä 7–8-vuotiaat että 12–13-vuotiaat lapset liittivät virvoitusjuoma-merkkeihin niin tietoa, hyötyjä, tunteita kuin myös symbolisia merkityksiä. Lisäksi virvoitus-juomamerkkien ja molempien ikäryhmien lasten vä-lille oli muodostunut erilaisia virvoitus-juomamerkkisuhteita.