JUURISYYANALYYSI LAATUONGELMIEN RATKAISUUN
Kentta, Tertta (2016)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää kohdeyrityksessä tapahtuvien vikailmoitusten toistuvuutta. Tutkimuksen aihe saatiin sen takia, koska haluttiin saada selvitys samanlaisten vikailmoitusten toistuvuuteen ja siihen miksi juurisyyanalyysia ei systemaattisesti suoriteta kaikille esiintyville vioille.
Teoriaosuudessa käsitellään laadun käsitettä, laadunvarmistusta ja –parantamista. Juurisyyanalyysi sekä ongelmanratkaisu ovat osa teoriaosuutta. Lisäksi käydään läpi laatutyökaluja, jotka ovat tärkeässä osassa juurisyyanalyysia tehtäessä.
Tutkimuksen luonne on kvalitatiivinen tutkimus. Empiirinen aineisto perustuu henkilöhaastatteluihin ja moottorin koeajossa ja viimeistelyssä tapahtuneisiin vikailmoituksiin. Haastattelut suoritettiin Wärtsilä Finland Oy:n Vaasan toimitusyksikön verstaspäälliköille ja saatu aineisto koski kaikkia toimitusyksikön moottorityyppejä.
Tutkimuksen perusteella säännöllinen juurisyyanalyysi kannattaa ottaa käyttöön: se poistaa samojen vikojen toistuvuudet ja sillä saataisiin korjaavat toimenpiteet kunnollisiksi. Haastatteluista kävi ilmi, että juurisyyanalyysi ja sen tarkoitus on verstaspäälliköiden tiedossa, mutta sitä ei kiireiden ja vikailmoituksissa olevien epäselvyyksien takia tehdä systemaattisesti. Tutkimuksesta selviää, että ohjeet tulisi olla selkeämmät, jotta vikailmoitusten määrä saataisiin pienemmäksi. Johdon tulisikin motivoida juurisyyanalyysin tekoon.
Teoriaosuudessa käsitellään laadun käsitettä, laadunvarmistusta ja –parantamista. Juurisyyanalyysi sekä ongelmanratkaisu ovat osa teoriaosuutta. Lisäksi käydään läpi laatutyökaluja, jotka ovat tärkeässä osassa juurisyyanalyysia tehtäessä.
Tutkimuksen luonne on kvalitatiivinen tutkimus. Empiirinen aineisto perustuu henkilöhaastatteluihin ja moottorin koeajossa ja viimeistelyssä tapahtuneisiin vikailmoituksiin. Haastattelut suoritettiin Wärtsilä Finland Oy:n Vaasan toimitusyksikön verstaspäälliköille ja saatu aineisto koski kaikkia toimitusyksikön moottorityyppejä.
Tutkimuksen perusteella säännöllinen juurisyyanalyysi kannattaa ottaa käyttöön: se poistaa samojen vikojen toistuvuudet ja sillä saataisiin korjaavat toimenpiteet kunnollisiksi. Haastatteluista kävi ilmi, että juurisyyanalyysi ja sen tarkoitus on verstaspäälliköiden tiedossa, mutta sitä ei kiireiden ja vikailmoituksissa olevien epäselvyyksien takia tehdä systemaattisesti. Tutkimuksesta selviää, että ohjeet tulisi olla selkeämmät, jotta vikailmoitusten määrä saataisiin pienemmäksi. Johdon tulisikin motivoida juurisyyanalyysin tekoon.