Kestävä henkilöstöjohtaminen henkilöstöammattilaisten näkökulmasta
Aaltokoski, Johanna (2023-05-21)
Aaltokoski, Johanna
21.05.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052145628
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052145628
Tiivistelmä
Yritysten yhteiskuntavastuusta on tullut tietoisuuden lisääntyessä yhä keskeisempi aihe, ja yhä useammat yritykset ovat lisänneet kestävän kehityksen edistämisen keskeisimpiin arvolupauksiinsa. Kestävien toimenpiteiden avulla yritys voi erottautua kilpailijoistaan, parantaa brändi-imagoaan ja mainettaan, kasvattaa myyntiään ja asiakasuskollisuuttaan, mutta myös houkutella ja sitouttaa työntekijöitä. Tarkasteltaessa, milloin yritys todella toimii kestävällä tavalla, on otettava huomioon kolme kestävyyden eri osa-aluetta: sosiaalinen, ympäristöllinen ja taloudellinen näkökulma.
Yritysvastuu on laajentunut käsitteenä entisestään, ja nykyisin vastuullinen liiketoiminta kattaa olennaisena osana myös sosiaalisen vastuun, jonka keskiössä on yrityksen henkilöstö, sidosryhmät ja yhteisöt. Tämän seurauksena myös vaatimukset kestävämmälle henkilöstöjohtamiselle kasvavat. Painetta kestävien toimintojen toteuttamiselle tuovat myös erilaiset megatrendit ja lainsäädäntö, kuten väestön ikääntyminen, monimuotoisuuden lisääntyminen, työlainsäädännön muutokset sekä kestävyysraportointivelvoitteet. Kestävän henkilöstöjohtamisen tavoitteena on lisätä työntekijöiden tuottavuutta, tyytyväisyyttä ja sitoutuneisuutta yritykseen sekä edistää työn ja yksityiselämän hyvää tasapainoa.
Suomessa kestävän henkilöstöjohtamisen tutkimus on vielä verrattain uutta, eikä aihetta ole aikaisemmin tutkittu juuri henkilöstöammattilaisten näkökulmasta. Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan laadullisen sisällönanalyysin keinoin henkilöstöammattilaisten näkemyksiä kestävästä henkilöstöjohtamisesta. Tutkimusta varten haastateltiin kahdeksaa henkilöstöammattilaista, ja haastatteluiden tavoitteena oli kerätä tietoa kestävän henkilöstöjohtamisen sisällöstä, sen keskeisistä käytänteistä, hyödyistä, kehityskohteista ja haasteista.
Tuloksissa kestävän henkilöstöjohtamisen sisältö teemoiteltiin henkilöstöammattilaisten vastausten perusteella kolmen eri näkökulman mukaan: sosiaaliseen, taloudelliseen sekä ympäristölliseen näkökulmaan. Henkilöstöammattilaisten vastauksissa korostuivat erityisesti sosiaaliseen näkökulmaan sisältyvät asiat. Henkilöstöammattilaisten haastatteluista nousi selkeästi esiin runsaasti kehityskohteita ja haasteita, joista merkittävimpinä johtamisen ja esihenkilötyön teemaan lukeutuvat seikat korostuivat. Henkilöstöammattilaisten mukaan kestävän henkilöstöjohtamisen toimintojen avulla voidaan kohottaa henkilöstön hyvinvointia, työtyytyväisyyttä, sitoutumista sekä hyvää työnantajamielikuvaa, mutta sen toteuttamisessa nähdään vielä paljon kehityskohteita ja haasteita.
Yritysvastuu on laajentunut käsitteenä entisestään, ja nykyisin vastuullinen liiketoiminta kattaa olennaisena osana myös sosiaalisen vastuun, jonka keskiössä on yrityksen henkilöstö, sidosryhmät ja yhteisöt. Tämän seurauksena myös vaatimukset kestävämmälle henkilöstöjohtamiselle kasvavat. Painetta kestävien toimintojen toteuttamiselle tuovat myös erilaiset megatrendit ja lainsäädäntö, kuten väestön ikääntyminen, monimuotoisuuden lisääntyminen, työlainsäädännön muutokset sekä kestävyysraportointivelvoitteet. Kestävän henkilöstöjohtamisen tavoitteena on lisätä työntekijöiden tuottavuutta, tyytyväisyyttä ja sitoutuneisuutta yritykseen sekä edistää työn ja yksityiselämän hyvää tasapainoa.
Suomessa kestävän henkilöstöjohtamisen tutkimus on vielä verrattain uutta, eikä aihetta ole aikaisemmin tutkittu juuri henkilöstöammattilaisten näkökulmasta. Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan laadullisen sisällönanalyysin keinoin henkilöstöammattilaisten näkemyksiä kestävästä henkilöstöjohtamisesta. Tutkimusta varten haastateltiin kahdeksaa henkilöstöammattilaista, ja haastatteluiden tavoitteena oli kerätä tietoa kestävän henkilöstöjohtamisen sisällöstä, sen keskeisistä käytänteistä, hyödyistä, kehityskohteista ja haasteista.
Tuloksissa kestävän henkilöstöjohtamisen sisältö teemoiteltiin henkilöstöammattilaisten vastausten perusteella kolmen eri näkökulman mukaan: sosiaaliseen, taloudelliseen sekä ympäristölliseen näkökulmaan. Henkilöstöammattilaisten vastauksissa korostuivat erityisesti sosiaaliseen näkökulmaan sisältyvät asiat. Henkilöstöammattilaisten haastatteluista nousi selkeästi esiin runsaasti kehityskohteita ja haasteita, joista merkittävimpinä johtamisen ja esihenkilötyön teemaan lukeutuvat seikat korostuivat. Henkilöstöammattilaisten mukaan kestävän henkilöstöjohtamisen toimintojen avulla voidaan kohottaa henkilöstön hyvinvointia, työtyytyväisyyttä, sitoutumista sekä hyvää työnantajamielikuvaa, mutta sen toteuttamisessa nähdään vielä paljon kehityskohteita ja haasteita.