The effect of ESG ratings on M&A announcement reactions: Evidence from pre-crisis and crisis periods
Söderblom, Hanna (2023-05-02)
Söderblom, Hanna
02.05.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023050239871
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023050239871
Tiivistelmä
This thesis examines the effect of corporate social responsibility (CSR) on mergers and acquisitions (M&As). More specifically, the scope is to investigate whether acquiring companies gain abnormal returns from mergers and acquisitions announced and completed in the U.S. between 2016 and 2022. The aim is to study if companies with high environmental, social, and governance (ESG) scores manage to attain even greater returns around the announcement date. Previous literature is somewhat ambiguous regarding the relation between CSR and company performance, especially in terms of M&As. Also, most studies agree on the results that M&A announcements create value for the target company. However, the literature is yet fragmented on whether these deals affect the acquiring company positively as well. In addition to the short-term event windows, longer-term performance is measured to examine the sustainability of possible gains.
The empirical part is carried out using the event study methodology, which is considered the most widely used approach, and thus, suitable for this thesis. The data used covers 686 M&A deals announced and completed in the U.S. between January 2016 to December 2022. For the short-term event windows, [-15, 15], [-10, 10], [-5, 5], and [-1, 1] are determined. To analyze how corporate social responsibility affects the announcement reactions, the full sample is divided into two portfolios: high ESG and low ESG. The value effect (i.e., stock market reaction) of the announcements is measured using the cumulative average abnormal returns (CAAR) of the acquirer. Finally, to investigate the source of the resulting returns, a multivariate ordinary least squares (OLS) regression model is applied. The regression model is built with the dependent variable, CAR [-1, 1], and the independent variables market cap, relative size, profitability, leverage, and ESG score.
The findings indicate that the short-term value effect of M&A announcements is negative for the acquiring company. This is consistent with some previous research suggesting significant negative abnormal returns for the acquirer. Mostly, the companies with high CSR recognition perform better than the low CSR companies, yet the difference is quite marginal in the short term. As expected, the regression results show that during the crisis period, the ESG factor affects CAR [-1, 1] negatively at a 10 % significance level. For the longer-term performance, the results are all insignificant. However, high ESG gains abnormal returns of 4.98 %, in response to 0.07 % attained by the low ESG portfolio. All things considered, in a normal state of the economy, recognition of corporate social responsibility seems to contribute to greater returns. Hence, companies should continuously manage and improve their responsible actions. Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan yritysten yhteiskuntavastuun (corporate social responsibility) vaikutusta fuusioihin ja yrityskauppoihin. Tarkoituksena on tutkia, kykenevätkö ostajayritykset saavuttamaan epänormaaleja tuottoja Yhdysvalloissa vuosien 2016 ja 2022 välillä ilmoitetuista ja toteutuneista yritysjärjestelyistä. Tutkimuksen kohteena on erityisesti se, onnistuvatko vahvasti yhteiskuntavastuulliset yritykset, ESG-pisteytyksellä mitattuna, hyötymään vieläkin suuremmista tuotoista julkistuspäivän tienoilla. Useimmat tutkimukset koskien kohdeyrityksiä ovat tuloksiltaan melko yksiselitteisiä, mutta on edelleen epäselvää, vaikuttavatko yrityskaupat myönteisesti myös ostajayrityksen arvonluontiin ja mikä on yhteiskuntavastuun rooli yritysten tuottavuudessa. Lyhyen aikavälin lisäksi myös pidemmän aikavälin suorituskykyä mitataan mahdollisten hyötyjen kestävyyden tutkimiseksi.
Empiirinen osa toteutetaan tapahtumatutkimuksella (event study), jota pidetään vastaavanlaisissa tutkimuksissa laajimmin käytettynä metodina ja näin ollen tähän tutkielmaan soveltuvana. Tutkimusaineisto kattaa 686 fuusio ja yrityskauppa transaktiota, jotka ovat ilmoitettu ja toteutettu Yhdysvalloissa tammikuun 2016 ja joulukuun 2022 välisenä aikana. Lyhyen aikavälin tapahtumaikkunoiksi on määritelty [-15, 15], [-10, 10], [-5, 5] ja [-1, 1]. Analysoidaksemme, miten yritysten yhteiskuntavastuu vaikuttaa ilmoitusreaktioihin, koko otos jakautuu kahteen eri portfolioon: korkean ESG-pisteytyksen ja matalan ESG-pisteytyksen otoksiin. Ilmoituksen arvovaikutus (ts. pörssireaktio) mitataan ostajayrityksen kumulatiivisen keskimääräisen epänormaalin tuoton (CAAR) avulla. Lopuksi näiden tuottojen lähteen selvittämiseksi sovelletaan monimuuttujaista pienimmän neliösumman regressiomenetelmää (OLS-regression). Regressiomalli rakentuu riippuvan muuttujan, CAR:n [-1, 1], ja riippumattomien muuttujien, markkina-arvon, suhteellisen koon, kannattavuuden, velan ja varallisuuden suhteen, sekä ESG-pistemäärän avulla.
Tulokset osoittavat, että fuusio- ja yrityskauppailmoitusten lyhyen aikavälin arvovaikutus on ostajayrityksen kannalta negatiivinen. Tämä on yhdenmukaista joidenkin aiempien tutkimusten kanssa, jotka viittaavat merkittävään negatiiviseen epänormaaliin tuottoon ostajayritykselle. Suurimmaksi osaksi yritykset, joilla on korkea yhteiskuntavastuun tunnustus, suoriutuvat paremmin kuin matalan yhteiskuntavastuun yritykset, mutta erot ovat lyhyellä aikavälillä kuitenkin melko marginaalisia. Regressiotulokset osoittavat odotetusti, että kriisiaikana [-1, 1] tapahtumaikkunassa ESG-tekijä vaikuttaa negatiivisesti epänormaaleihin tuottoihin 10 % merkitsevyystasolla. Pidemmän aikavälin suoriutumista tarkastellessa, mitkään tulokset eivät ole tilastollisesti merkitseviä. Korkean ESG-pisteytyksen otoksen tuotto on kuitenkin 4.98 % ja vastaavasti matalan ESG:n tuotto 0.07 %. Normaalissa talouden tilassa yritysten vahva yhteiskuntavastuullisuus näyttää lisäävän tuottoja. Näin ollen yritysten tulisi jatkuvasti hallita ja parantaa vastuullista toimintaansa.
The empirical part is carried out using the event study methodology, which is considered the most widely used approach, and thus, suitable for this thesis. The data used covers 686 M&A deals announced and completed in the U.S. between January 2016 to December 2022. For the short-term event windows, [-15, 15], [-10, 10], [-5, 5], and [-1, 1] are determined. To analyze how corporate social responsibility affects the announcement reactions, the full sample is divided into two portfolios: high ESG and low ESG. The value effect (i.e., stock market reaction) of the announcements is measured using the cumulative average abnormal returns (CAAR) of the acquirer. Finally, to investigate the source of the resulting returns, a multivariate ordinary least squares (OLS) regression model is applied. The regression model is built with the dependent variable, CAR [-1, 1], and the independent variables market cap, relative size, profitability, leverage, and ESG score.
The findings indicate that the short-term value effect of M&A announcements is negative for the acquiring company. This is consistent with some previous research suggesting significant negative abnormal returns for the acquirer. Mostly, the companies with high CSR recognition perform better than the low CSR companies, yet the difference is quite marginal in the short term. As expected, the regression results show that during the crisis period, the ESG factor affects CAR [-1, 1] negatively at a 10 % significance level. For the longer-term performance, the results are all insignificant. However, high ESG gains abnormal returns of 4.98 %, in response to 0.07 % attained by the low ESG portfolio. All things considered, in a normal state of the economy, recognition of corporate social responsibility seems to contribute to greater returns. Hence, companies should continuously manage and improve their responsible actions.
Empiirinen osa toteutetaan tapahtumatutkimuksella (event study), jota pidetään vastaavanlaisissa tutkimuksissa laajimmin käytettynä metodina ja näin ollen tähän tutkielmaan soveltuvana. Tutkimusaineisto kattaa 686 fuusio ja yrityskauppa transaktiota, jotka ovat ilmoitettu ja toteutettu Yhdysvalloissa tammikuun 2016 ja joulukuun 2022 välisenä aikana. Lyhyen aikavälin tapahtumaikkunoiksi on määritelty [-15, 15], [-10, 10], [-5, 5] ja [-1, 1]. Analysoidaksemme, miten yritysten yhteiskuntavastuu vaikuttaa ilmoitusreaktioihin, koko otos jakautuu kahteen eri portfolioon: korkean ESG-pisteytyksen ja matalan ESG-pisteytyksen otoksiin. Ilmoituksen arvovaikutus (ts. pörssireaktio) mitataan ostajayrityksen kumulatiivisen keskimääräisen epänormaalin tuoton (CAAR) avulla. Lopuksi näiden tuottojen lähteen selvittämiseksi sovelletaan monimuuttujaista pienimmän neliösumman regressiomenetelmää (OLS-regression). Regressiomalli rakentuu riippuvan muuttujan, CAR:n [-1, 1], ja riippumattomien muuttujien, markkina-arvon, suhteellisen koon, kannattavuuden, velan ja varallisuuden suhteen, sekä ESG-pistemäärän avulla.
Tulokset osoittavat, että fuusio- ja yrityskauppailmoitusten lyhyen aikavälin arvovaikutus on ostajayrityksen kannalta negatiivinen. Tämä on yhdenmukaista joidenkin aiempien tutkimusten kanssa, jotka viittaavat merkittävään negatiiviseen epänormaaliin tuottoon ostajayritykselle. Suurimmaksi osaksi yritykset, joilla on korkea yhteiskuntavastuun tunnustus, suoriutuvat paremmin kuin matalan yhteiskuntavastuun yritykset, mutta erot ovat lyhyellä aikavälillä kuitenkin melko marginaalisia. Regressiotulokset osoittavat odotetusti, että kriisiaikana [-1, 1] tapahtumaikkunassa ESG-tekijä vaikuttaa negatiivisesti epänormaaleihin tuottoihin 10 % merkitsevyystasolla. Pidemmän aikavälin suoriutumista tarkastellessa, mitkään tulokset eivät ole tilastollisesti merkitseviä. Korkean ESG-pisteytyksen otoksen tuotto on kuitenkin 4.98 % ja vastaavasti matalan ESG:n tuotto 0.07 %. Normaalissa talouden tilassa yritysten vahva yhteiskuntavastuullisuus näyttää lisäävän tuottoja. Näin ollen yritysten tulisi jatkuvasti hallita ja parantaa vastuullista toimintaansa.