Optimizing pricing decisions: The case study of Company X
Ehrnrooth, Max Krister Matias (2023-03-31)
Ehrnrooth, Max Krister Matias
31.03.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023033134448
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023033134448
Tiivistelmä
As the economic competition among organizations continues to increase, the practice of price
optimization has become increasingly important for companies. By leveraging market variables,
pricing data, and customer behavior information, businesses can adjust their prices to maximize
sales and profits. Companies that employ these data-driven strategies can gain a competitive
edge. Analyzed and informed decisions around pricing can help to maintain profitability while
also allowing to react quickly and effectively to changes in the marketplace. This thesis focuses
on the links between multiple pricing variables and studies how a multinational corporation
(MNC) in the industrial sector deals with pricing optimization.
This study seeks to address two key research gaps that have recently been identified. Firstly, we
pursue understanding the relationship between price changes and sales volumes. Secondly, it is
paramount to consider what options are available for businesses seeking courses of action that
facilitate price optimization as a means of improving profitability. To this end, greater knowledge
and evidence need to be uncovered in relation to ultimately benefiting profitability via effective
price optimization. Through such insight, businesses will be better equipped to make strategic
and profitable decisions that promote optimal financial gains. Though many organizations have
created and implemented pricing strategies, research on how to most effectively determine the
optimal price before doing so is still relatively limited. Moreover, case studies or examples of
successful pricing optimization remain scattered. As such, guidance in finding and settling upon
the right plan of action has become a great challenge for MNCs.
This study was solely conducted for Cargotec's business unit Kalmar. It aimed to gather both
quantitative and qualitative data which could give additional depth and illumination to this
particular case on the pricing practices of Kalmar. Throughout the exploration of this thesis,
several raw material sources such as reports, documentaries, and more were tapped into to
allow solid access to relevant, validated data in order to further our understanding of the subject
matter. Post every step of the process of investigating and collecting meaningful, aspirational
data regarding Kalmar’s practices, all collected info was then analyzed through an applied
research to see what works to solve the challenge.
The results have provided concrete evidence that Kalmar business unit is adept at implementing
both traditional and innovative pricing strategies. By consistently evaluating the effects of their
actions, they are able to identify opportunities to refine their procedures. This phenomenon is
evidenced further by the statistically significant correlation between sales and consumer
demand that emerged when forming changes in price. Kun organisaatioiden välinen taloudellinen kilpailu lisääntyy jatkuvasti, hintaoptimoinnista on
tullut yrityksille yhä tärkeämpää. Hyödyntämällä markkinamuuttujia, hinnoittelutietoja ja tietoja
asiakkaiden käyttäytymisestä yritykset voivat mukauttaa hintojaan maksimoidakseen myynnin
ja voitot. Yritykset, jotka käyttävät näitä tietoon perustuvia strategioita, voivat saada
kilpailuetua. Analysoidut ja tietoon perustuvat hinnoittelua koskevat päätökset voivat auttaa
säilyttämään kannattavuuden ja samalla mahdollistaa nopean ja tehokkaan reagoinnin
markkinoiden muutoksiin. Tässä tutkielmassa keskitytään useiden hinnoittelumuuttujien välisiin
yhteyksiin ja tutkitaan, miten eräs monikansallinen teollisuusyritys (MNC) käsittelee
hinnoittelun optimointia.
Tässä tutkimuksessa pyritään vastaamaan kahteen keskeiseen tutkimusaukkoon, jotka on
äskettäin havaittu. Ensinnäkin pyrimme ymmärtämään hintamuutosten ja myyntimäärien
välistä suhdetta. Toiseksi on ensiarvoisen tärkeää pohtia, mitä vaihtoehtoja yrityksillä on
käytettävissään, kun ne etsivät toimintatapoja, jotka helpottavat hintaoptimointia keinona
parantaa kannattavuutta. Tätä varten on saatava lisää tietoa ja näyttöä siitä, miten
kannattavuutta voidaan lopulta parantaa tehokkaan hintaoptimoinnin avulla. Tällaisen
ymmärryksen avulla yrityksillä on paremmat valmiudet tehdä strategisia ja kannattavia
päätöksiä, jotka edistävät optimaalista taloudellista voittoa. Vaikka monet organisaatiot ovat
luoneet ja toteuttaneet hinnoittelustrategioita, tutkimus siitä, miten optimaalinen hinta voidaan
tehokkaimmin määrittää ennen sitä, on vielä suhteellisen vähäistä. Lisäksi tapaustutkimukset tai
esimerkit onnistuneesta hinnoittelun optimoinnista ovat edelleen hajallaan. Näin ollen
opastuksesta oikean toimintasuunnitelman löytämiseksi ja siihen päätymiseksi on tullut suuri
haaste monikansallisille yrityksille.
Tämä tutkimus tehtiin yksinomaan Cargotecin Kalmar-liiketoimintayksikköä varten. Sen
tavoitteena oli kerätä sekä määrällisiä että laadullisia tietoja, jotka voisivat syventää ja valaista
Kalmarin hinnoittelukäytäntöjä. Tämän tutkielman tutkimisen aikana käytettiin useita raakaainelähteitä, kuten raportteja, dokumentteja ja muita lähteitä, jotta saatiin vankka pääsy
asiaankuuluviin, validoituihin tietoihin, joiden avulla voitiin lisätä ymmärrystä aiheesta. Kalmarin
käytäntöjä koskevien merkityksellisten, tavoiteltavien tietojen tutkimisen ja keräämisen
jokaisen vaiheen jälkeen kaikki kerätyt tiedot analysoitiin sitten soveltavan tutkimuksen avulla
sen selvittämiseksi, mikä toimii haasteen ratkaisemiseksi.
Tulokset ovat antaneet konkreettista näyttöä siitä, että Kalmarin liiketoimintayksikkö soveltaa
sekä perinteisiä että innovatiivisia hinnoittelustrategioita. Arvioimalla johdonmukaisesti
toimiensa vaikutuksia se pystyy tunnistamaan mahdollisuuksia menettelyjensä parantamiseen.
Tätä ilmiötä todistaa myös tilastollisesti merkitsevä korrelaatio myynnin ja kuluttajakysynnän
välillä, joka ilmeni hinnanmuutoksia muodostettaessa.
optimization has become increasingly important for companies. By leveraging market variables,
pricing data, and customer behavior information, businesses can adjust their prices to maximize
sales and profits. Companies that employ these data-driven strategies can gain a competitive
edge. Analyzed and informed decisions around pricing can help to maintain profitability while
also allowing to react quickly and effectively to changes in the marketplace. This thesis focuses
on the links between multiple pricing variables and studies how a multinational corporation
(MNC) in the industrial sector deals with pricing optimization.
This study seeks to address two key research gaps that have recently been identified. Firstly, we
pursue understanding the relationship between price changes and sales volumes. Secondly, it is
paramount to consider what options are available for businesses seeking courses of action that
facilitate price optimization as a means of improving profitability. To this end, greater knowledge
and evidence need to be uncovered in relation to ultimately benefiting profitability via effective
price optimization. Through such insight, businesses will be better equipped to make strategic
and profitable decisions that promote optimal financial gains. Though many organizations have
created and implemented pricing strategies, research on how to most effectively determine the
optimal price before doing so is still relatively limited. Moreover, case studies or examples of
successful pricing optimization remain scattered. As such, guidance in finding and settling upon
the right plan of action has become a great challenge for MNCs.
This study was solely conducted for Cargotec's business unit Kalmar. It aimed to gather both
quantitative and qualitative data which could give additional depth and illumination to this
particular case on the pricing practices of Kalmar. Throughout the exploration of this thesis,
several raw material sources such as reports, documentaries, and more were tapped into to
allow solid access to relevant, validated data in order to further our understanding of the subject
matter. Post every step of the process of investigating and collecting meaningful, aspirational
data regarding Kalmar’s practices, all collected info was then analyzed through an applied
research to see what works to solve the challenge.
The results have provided concrete evidence that Kalmar business unit is adept at implementing
both traditional and innovative pricing strategies. By consistently evaluating the effects of their
actions, they are able to identify opportunities to refine their procedures. This phenomenon is
evidenced further by the statistically significant correlation between sales and consumer
demand that emerged when forming changes in price.
tullut yrityksille yhä tärkeämpää. Hyödyntämällä markkinamuuttujia, hinnoittelutietoja ja tietoja
asiakkaiden käyttäytymisestä yritykset voivat mukauttaa hintojaan maksimoidakseen myynnin
ja voitot. Yritykset, jotka käyttävät näitä tietoon perustuvia strategioita, voivat saada
kilpailuetua. Analysoidut ja tietoon perustuvat hinnoittelua koskevat päätökset voivat auttaa
säilyttämään kannattavuuden ja samalla mahdollistaa nopean ja tehokkaan reagoinnin
markkinoiden muutoksiin. Tässä tutkielmassa keskitytään useiden hinnoittelumuuttujien välisiin
yhteyksiin ja tutkitaan, miten eräs monikansallinen teollisuusyritys (MNC) käsittelee
hinnoittelun optimointia.
Tässä tutkimuksessa pyritään vastaamaan kahteen keskeiseen tutkimusaukkoon, jotka on
äskettäin havaittu. Ensinnäkin pyrimme ymmärtämään hintamuutosten ja myyntimäärien
välistä suhdetta. Toiseksi on ensiarvoisen tärkeää pohtia, mitä vaihtoehtoja yrityksillä on
käytettävissään, kun ne etsivät toimintatapoja, jotka helpottavat hintaoptimointia keinona
parantaa kannattavuutta. Tätä varten on saatava lisää tietoa ja näyttöä siitä, miten
kannattavuutta voidaan lopulta parantaa tehokkaan hintaoptimoinnin avulla. Tällaisen
ymmärryksen avulla yrityksillä on paremmat valmiudet tehdä strategisia ja kannattavia
päätöksiä, jotka edistävät optimaalista taloudellista voittoa. Vaikka monet organisaatiot ovat
luoneet ja toteuttaneet hinnoittelustrategioita, tutkimus siitä, miten optimaalinen hinta voidaan
tehokkaimmin määrittää ennen sitä, on vielä suhteellisen vähäistä. Lisäksi tapaustutkimukset tai
esimerkit onnistuneesta hinnoittelun optimoinnista ovat edelleen hajallaan. Näin ollen
opastuksesta oikean toimintasuunnitelman löytämiseksi ja siihen päätymiseksi on tullut suuri
haaste monikansallisille yrityksille.
Tämä tutkimus tehtiin yksinomaan Cargotecin Kalmar-liiketoimintayksikköä varten. Sen
tavoitteena oli kerätä sekä määrällisiä että laadullisia tietoja, jotka voisivat syventää ja valaista
Kalmarin hinnoittelukäytäntöjä. Tämän tutkielman tutkimisen aikana käytettiin useita raakaainelähteitä, kuten raportteja, dokumentteja ja muita lähteitä, jotta saatiin vankka pääsy
asiaankuuluviin, validoituihin tietoihin, joiden avulla voitiin lisätä ymmärrystä aiheesta. Kalmarin
käytäntöjä koskevien merkityksellisten, tavoiteltavien tietojen tutkimisen ja keräämisen
jokaisen vaiheen jälkeen kaikki kerätyt tiedot analysoitiin sitten soveltavan tutkimuksen avulla
sen selvittämiseksi, mikä toimii haasteen ratkaisemiseksi.
Tulokset ovat antaneet konkreettista näyttöä siitä, että Kalmarin liiketoimintayksikkö soveltaa
sekä perinteisiä että innovatiivisia hinnoittelustrategioita. Arvioimalla johdonmukaisesti
toimiensa vaikutuksia se pystyy tunnistamaan mahdollisuuksia menettelyjensä parantamiseen.
Tätä ilmiötä todistaa myös tilastollisesti merkitsevä korrelaatio myynnin ja kuluttajakysynnän
välillä, joka ilmeni hinnanmuutoksia muodostettaessa.