Työn jatkuva kehittäminen Kaizenin avulla: Työkalun hyödyntäminen käytännön työssä henkilökunnan näkökulmasta
Lamminpää, Nuppu (2023-03-08)
Lamminpää, Nuppu
08.03.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023030830685
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023030830685
Tiivistelmä
Työelämä on keskellä jatkuvaa muutosta. Viime vuosien aikana työelämän murrokseen
ovat merkittävästi vaikuttaneet koronapandemian myötä lisääntynyt etätyöskentely,
digitalisaatio sekä esimerkiksi ilmastonmuutos. Edellä mainittujen ilmiöiden lisäksi
organisaatioiden toimintaa pyritään jatkuvasti muovaamaan ja kehittämään myös
organisaation sisältäpäin.
Tutkimuksen kohteena olevassa organisaatiossa jatkuvan kehittämisen työkaluksi on
valikoitunut Kaizen, jonka tarkoituksena on kerätä kehitysideoita työntekijöiltä, ja saada
näin aikaan suuria muutoksia pienin askelin. Tämän tutkimuksen avulla haluttiinkin
selvittää, kuinka hyvin jatkuva kehittäminen on onnistunut tutkimuksen kohteena olevan
pankin yksikössä erityisesti henkilökunnan näkökulmasta. Tutkimuskysymykset etsivät
vastauksia siihen, kuinka hyvin työntekijät ovat omaksuneet Kaizenin mukainen
kehitystyön osaksi omia työtehtäviään, ja kuinka toimiva työkalu tällä hetkellä on. Sen
lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan, millä tekijöillä voidaan vaikuttaa myönteisesti
työntekijöiden aktiivisuuteen oman työn kehittämistä kohtaan.
Tutkimuksen teoriaosuus luo pohjan tutkimuksella ja siinä käsitellään laatua,
laatujohtamista ja jatkuvaa kehittämistä. Aineisto on kerätty yksilöhaastattelujen avulla.
Tutkimuksessa haastateltiin 10 henkilöä, jotka työskentelevät pankissa samassa
yksikössä, mutta kolmessa eri tiimissä. Haastatteluissa työntekijöiltä kysyttiin, millaisena
he kokevat työkalun tämänhetkisen toteutumisen pankissa, onko siinä heidän
mielestään jotakin parannettavaa, ja mitkä tekijät voisivat vaikuttaa positiivisesti heidän
aktiivisuuteensa uusien ideoiden keksimisessä.
Haastatteluihin osallistuneiden työntekijöiden mielestä työkalulla on hyvät
mahdollisuudet onnistua, mutta sen organisointi vaatii vielä kehitysaskeleita.
Työnantajan tulee jatkossa panostaa jatkuvaan kehittämiseen keskittyvien tapaamisten
fasilitointiin tarjoamalla sille hyvät edellytykset. Työntekijöiden motivaatiota työn
jatkuvaa kehittämistä kohtaan voidaan taas kasvattaa palkitsemalla heitä hyvistä
kehitysideoista.
ovat merkittävästi vaikuttaneet koronapandemian myötä lisääntynyt etätyöskentely,
digitalisaatio sekä esimerkiksi ilmastonmuutos. Edellä mainittujen ilmiöiden lisäksi
organisaatioiden toimintaa pyritään jatkuvasti muovaamaan ja kehittämään myös
organisaation sisältäpäin.
Tutkimuksen kohteena olevassa organisaatiossa jatkuvan kehittämisen työkaluksi on
valikoitunut Kaizen, jonka tarkoituksena on kerätä kehitysideoita työntekijöiltä, ja saada
näin aikaan suuria muutoksia pienin askelin. Tämän tutkimuksen avulla haluttiinkin
selvittää, kuinka hyvin jatkuva kehittäminen on onnistunut tutkimuksen kohteena olevan
pankin yksikössä erityisesti henkilökunnan näkökulmasta. Tutkimuskysymykset etsivät
vastauksia siihen, kuinka hyvin työntekijät ovat omaksuneet Kaizenin mukainen
kehitystyön osaksi omia työtehtäviään, ja kuinka toimiva työkalu tällä hetkellä on. Sen
lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan, millä tekijöillä voidaan vaikuttaa myönteisesti
työntekijöiden aktiivisuuteen oman työn kehittämistä kohtaan.
Tutkimuksen teoriaosuus luo pohjan tutkimuksella ja siinä käsitellään laatua,
laatujohtamista ja jatkuvaa kehittämistä. Aineisto on kerätty yksilöhaastattelujen avulla.
Tutkimuksessa haastateltiin 10 henkilöä, jotka työskentelevät pankissa samassa
yksikössä, mutta kolmessa eri tiimissä. Haastatteluissa työntekijöiltä kysyttiin, millaisena
he kokevat työkalun tämänhetkisen toteutumisen pankissa, onko siinä heidän
mielestään jotakin parannettavaa, ja mitkä tekijät voisivat vaikuttaa positiivisesti heidän
aktiivisuuteensa uusien ideoiden keksimisessä.
Haastatteluihin osallistuneiden työntekijöiden mielestä työkalulla on hyvät
mahdollisuudet onnistua, mutta sen organisointi vaatii vielä kehitysaskeleita.
Työnantajan tulee jatkossa panostaa jatkuvaan kehittämiseen keskittyvien tapaamisten
fasilitointiin tarjoamalla sille hyvät edellytykset. Työntekijöiden motivaatiota työn
jatkuvaa kehittämistä kohtaan voidaan taas kasvattaa palkitsemalla heitä hyvistä
kehitysideoista.