How the characteristics of an online shop affect the consumer satisfaction and loyalty of Finnish and Chinese consumers : Moomin online shop
Lassila, Veera (2023-02-15)
Lassila, Veera
15.02.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023021527319
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023021527319
Tiivistelmä
The growth of e-commerce has created a shift in the way people consume. Further, e-commerce has created opportunities for businesses to grow internationally. Previous research states that culture effects consumer behavior and specifically, consumer behavior online. This can be seen through the differences between the characteristics of online shops in different cultures. This research compares the differences between the Finnish and Chinese cultures and examines the way in which these differences affect the responses towards the characteristics of two culturally accustomed online shops, the Finnish Moomin shop and the Chinese Tmall Moomin shop.
The study compares the characteristics of the two online shops and analyzes the satisfaction and loyalty of consumers from Finnish and Chinese cultures towards both shops. Further, the literature review introduces insight into cross-cultural consumer behavior online, internationalizing through e-commerce, and the effect of culture on online shop designs. This research aims to get an understanding of differences between the two pages and how it affects consumers from both cultures. The research was conducted through secondary sources and in-depth interviews, where five Finnish and five Chinese participants were interviewed. Quantitative research was also conducted to support the findings from qualitative data. Data from interviews was transcribed and categorized into themes to gain a deeper understanding of results.
The results showed that the Finnish and Chinese online shop pages differed in the amount of information displayed, the layout of the pages, the colors used, and the number of pictures used. Finnish consumers are more satisfied with the simplicity and the ease of finding information on the Finnish Moomin shop page, which is why they are more likely to trust and purchase from the Finnish shop. On the other hand, Chinese consumers are more satisfied with the amount of information and visual characteristics on the Chinese page, which is why they are more likely to purchase from the Chinese shop. However, results also showed, that Chinese consumers are more accepting of the Finnish online shop than Finnish consumers are of the Chinese online shop. Finnish consumers found satisfaction from an online shop through the visual design, such as, it being modern and simple, while Chinese consumers found satisfaction through the amount of information available on the product and consumer feedback. It can be said that consumers from Finland and China will be more satisfied and loyal to an online shop when businesses customize the shop to fit cultural needs when internationalizing through e-commerce. Sähköisen kaupankäynnin kasvu on muuttanut ihmisten kulutustapoja sekä luonut yrityksille mahdollisuuksia kasvaa kansainvälisesti. Aikaisempien tutkimusten mukaan kulttuuri vaikuttaa kuluttajakäyttäytymiseen, erityisesti verkossa, mikä ilmenee eri verkkokauppojen kulttuuristen ominaisuuksien eroina. Tutkimuksessa tarkastellaan suomalaisten ja kiinalaisten kuluttajien kulttuurillisia eroja ja sitä, miten nämä erot vaikuttavat kuluttajien tyytyväisyyteen vertailtaessa kahta eri kulttuurisesti räätälöityä verkkokauppaa. Tutkimuksessa hyödynnetään sekä suomalaista Muumi -verkkokauppaa ja kiinalaista Muumin Tmall -verkkokauppaa.
Tutkimuksessa verrataan kahden verkkokaupan ominaisuuksia ja analysoidaan suomalaisten ja kiinalaisten kuluttajien tyytyväisyyttä sekä uskollisuutta molempia verkkokauppoja kohtaan. Lisäksi kirjallisuuskatsaus esittelee kulttuurienvälistä kuluttajakäyttäytymistä verkossa, kansainvälistymistä verkkokauppaa hyödyntäen, sekä kulttuurin vaikutusta verkkokauppojen suunnitteluun. Tutkimuksen tavoitteena on saada käsitys näiden kahden verkkokaupan eroista ja siitä, miten eroavaisuudet vaikuttavat sekä suomalaisiin että kiinalaisiin kuluttajiin. Tutkimus on tehty hyödyntäen toissijaisia lähteitä ja teemahaastatteluja, jossa haastateltiin viittä suomalaista ja viittä kiinalaista. Lisäksi tutkimuksessa käytetään kvantitatiivista dataa kvalitatiivisen datan tukena. Litteroidut haastattelut luokitellaan teemoihin, jotta tuloksia voidaan analysoida perusteellisemmin.
Tulokset osoittavat, että suomalaisten ja kiinalaisten verkkokauppojen sivut poikkeavat toisistaan löytyvän tiedon määrältään sekä ulkoasultaan, esimerkiksi värien ja kuvien käytössä. Suomalaiset kuluttajat ovat tyytyväisempiä suomalaisen tuotesivun yksinkertaisuuteen ja tiedon etsimisen helppouteen, minkä takia he valitsevat todennäköisemmin suomalaisen verkkokaupan ostopäätöstä tehdessään. Kiinalaiset kuluttajat ovat puolestaan tyytyväisempiä Muumin kiinalaisesta verkkokaupasta löytyvän tiedon määrään ja sen visuaalisiin ominaisuuksiin, joten he valitsevat todennäköisemmin kiinalaisen verkkokaupan ostaessaan tuotetta. Tulokset osoittavat myös sen, että kiinalaiset kuluttajat hyväksyivät suomalaisen verkkokaupan eroavaisuudet herkemmin kuin suomalaiset kuluttajat hyväksyivät kiinalaisen verkkokaupan eroavaisuudet. Suomalaisten tyytyväisyys verkkosivuun syntyy sivuston visuaalisten ominaisuuksien, nykyaikaisuuden ja yksinkertaisuuden kautta, kun taas kiinalaisten kuluttajien tyytyväisyys verkkosivuun perustuu sivulta löytyvän informaation määrään ja kuluttajapalautteeseen. Voidaan todeta, että suomalaiset ja kiinalaiset kuluttajat ovat tyytyväisempiä verkkokauppaan, kun yritykset räätälöivät verkkokauppojaan vastaamaan erilaisia kulttuurillisia tarpeita.
The study compares the characteristics of the two online shops and analyzes the satisfaction and loyalty of consumers from Finnish and Chinese cultures towards both shops. Further, the literature review introduces insight into cross-cultural consumer behavior online, internationalizing through e-commerce, and the effect of culture on online shop designs. This research aims to get an understanding of differences between the two pages and how it affects consumers from both cultures. The research was conducted through secondary sources and in-depth interviews, where five Finnish and five Chinese participants were interviewed. Quantitative research was also conducted to support the findings from qualitative data. Data from interviews was transcribed and categorized into themes to gain a deeper understanding of results.
The results showed that the Finnish and Chinese online shop pages differed in the amount of information displayed, the layout of the pages, the colors used, and the number of pictures used. Finnish consumers are more satisfied with the simplicity and the ease of finding information on the Finnish Moomin shop page, which is why they are more likely to trust and purchase from the Finnish shop. On the other hand, Chinese consumers are more satisfied with the amount of information and visual characteristics on the Chinese page, which is why they are more likely to purchase from the Chinese shop. However, results also showed, that Chinese consumers are more accepting of the Finnish online shop than Finnish consumers are of the Chinese online shop. Finnish consumers found satisfaction from an online shop through the visual design, such as, it being modern and simple, while Chinese consumers found satisfaction through the amount of information available on the product and consumer feedback. It can be said that consumers from Finland and China will be more satisfied and loyal to an online shop when businesses customize the shop to fit cultural needs when internationalizing through e-commerce.
Tutkimuksessa verrataan kahden verkkokaupan ominaisuuksia ja analysoidaan suomalaisten ja kiinalaisten kuluttajien tyytyväisyyttä sekä uskollisuutta molempia verkkokauppoja kohtaan. Lisäksi kirjallisuuskatsaus esittelee kulttuurienvälistä kuluttajakäyttäytymistä verkossa, kansainvälistymistä verkkokauppaa hyödyntäen, sekä kulttuurin vaikutusta verkkokauppojen suunnitteluun. Tutkimuksen tavoitteena on saada käsitys näiden kahden verkkokaupan eroista ja siitä, miten eroavaisuudet vaikuttavat sekä suomalaisiin että kiinalaisiin kuluttajiin. Tutkimus on tehty hyödyntäen toissijaisia lähteitä ja teemahaastatteluja, jossa haastateltiin viittä suomalaista ja viittä kiinalaista. Lisäksi tutkimuksessa käytetään kvantitatiivista dataa kvalitatiivisen datan tukena. Litteroidut haastattelut luokitellaan teemoihin, jotta tuloksia voidaan analysoida perusteellisemmin.
Tulokset osoittavat, että suomalaisten ja kiinalaisten verkkokauppojen sivut poikkeavat toisistaan löytyvän tiedon määrältään sekä ulkoasultaan, esimerkiksi värien ja kuvien käytössä. Suomalaiset kuluttajat ovat tyytyväisempiä suomalaisen tuotesivun yksinkertaisuuteen ja tiedon etsimisen helppouteen, minkä takia he valitsevat todennäköisemmin suomalaisen verkkokaupan ostopäätöstä tehdessään. Kiinalaiset kuluttajat ovat puolestaan tyytyväisempiä Muumin kiinalaisesta verkkokaupasta löytyvän tiedon määrään ja sen visuaalisiin ominaisuuksiin, joten he valitsevat todennäköisemmin kiinalaisen verkkokaupan ostaessaan tuotetta. Tulokset osoittavat myös sen, että kiinalaiset kuluttajat hyväksyivät suomalaisen verkkokaupan eroavaisuudet herkemmin kuin suomalaiset kuluttajat hyväksyivät kiinalaisen verkkokaupan eroavaisuudet. Suomalaisten tyytyväisyys verkkosivuun syntyy sivuston visuaalisten ominaisuuksien, nykyaikaisuuden ja yksinkertaisuuden kautta, kun taas kiinalaisten kuluttajien tyytyväisyys verkkosivuun perustuu sivulta löytyvän informaation määrään ja kuluttajapalautteeseen. Voidaan todeta, että suomalaiset ja kiinalaiset kuluttajat ovat tyytyväisempiä verkkokauppaan, kun yritykset räätälöivät verkkokauppojaan vastaamaan erilaisia kulttuurillisia tarpeita.