Varastoprosessin ja varastotoiminnan kehittäminen : Case kW-set Oy
Valli, Kaarlo Pekka Ilmari (2023-02-21)
Valli, Kaarlo Pekka Ilmari
21.02.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023022128106
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023022128106
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää toimeksiantajayrityksen varastointiprosessin kehittämiskohteita. Toimeksiantaja toimii dieselgeneraattoreiden maahantuojana, ja on Suomen suurimpia varavoimalaitteiden huolto-, asennus-, ja vuokraukseen keskittynyt yritys. Tutkimuksessa vastattiin tutkimuskysymykseen ”miten ja millä menetelmällä yrityksen sisäi-nen varastointiprosessi tulisi kuvata auki työmenetelmien standardointiin laatujohtamisen ja jatkuvan paantamisen mallin mukaisesti”. Tutkimuksessa avataan prosessijohtamisen käsit-teitä ja koulukuntia sekä kerätään tieteellisten julkaisujen perusteella tietoa varastoinnin materiaalin hallinnan menetelmistä. Teoreettinen viitekehys ja haastattelutulokset osoittavat varastointiprosessin auki kuvaamisen välttämättömäksi työmenetelmien standardisointiin.
Tutkimuksen tavoitteena on löytää toimeksiantajayritykselle vakiintunut toimintatapa varas-tointiprosessin johtamiseen, ylläpitoon ja seurantaan. Tutkimuksen teoreettinen osuus on kasattu tieteellisistä tutkimuksista, artikkeleista ja kirjallisuudesta teollisuustalouden ja joh-tamisen aloilta.
Teoriaosuus koostuu kahdesta kappaleesta, joissa käsitellään prosessijohtamista ja varasto-jen materiaalin hallintaa ja menetelmiä. Tutkimuksen alussa käytiin läpi yrityksen ydin- ja tukiprosessit, tärkeimmät tunnusluvut ja tuotteet. Tutkimuksen edetessä yrityksen nykytilan analysoinnissa käytettiin yritykseltä saatuja tietokantoja tarkemmista varaston osa-alueiden tuntimerkinnöistä, kauppojen lukumäärästä ja tilauskannasta.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän yhdistelmänä, tapaustutkimuksena. Yrityksen henkilöstöä haastateltiin puolistrukturoiduin teemahaastatte-luin. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että yrityksen johto tarvitsee varastointiprosessin johtami-seen lisää mittareita, yrityksen varastonhallinnan järjestelmät ovat puutteelliset ja layout sekä varasto eivät ole hallittavissa operatiivisessa toiminnassa työmenetelmien standardoin-tiin. Yrityksen työntekijät pitivät varastointiprosessia osittain epäselvänä, mutta kehitettävä-nä. Tutkimus vastasi sille asetettuja tavoitteita. Tutkimusta voidaan pitää luotettavana. The aim of the study is to find an established operating method for the client company to manage, maintain and monitor the warehousing process. The theoretical part of the study is compiled from scientific studies, articles and literature in the fields of industrial economics and management.
The theory section consists of two paragraphs that deal with process management and ma-terial management and methods in warehouses. At the beginning of the study, the compa-ny's core and support processes, key figures and products were reviewed. As the investiga-tion progressed, databases received from the company were used to analyse the current state of the company for more detailed hourly entries of warehouse areas, the number of transactions and the order backlog.
The study was conducted as a combination of qualitative and quantitative research methods, a case study. The company's personnel were interviewed through semi-structured thematic interviews. The research results showed that the company's management needs additional metrics to manage the warehousing process, the company's inventory management systems are deficient, and the layout and inventory are not manageable in operational activities for the standardization of working methods. The company's employees considered the storage process to be partly unclear, but to be developed. The study corresponded to the objectives set for it. The study can be considered reliable.
Tutkimuksen tavoitteena on löytää toimeksiantajayritykselle vakiintunut toimintatapa varas-tointiprosessin johtamiseen, ylläpitoon ja seurantaan. Tutkimuksen teoreettinen osuus on kasattu tieteellisistä tutkimuksista, artikkeleista ja kirjallisuudesta teollisuustalouden ja joh-tamisen aloilta.
Teoriaosuus koostuu kahdesta kappaleesta, joissa käsitellään prosessijohtamista ja varasto-jen materiaalin hallintaa ja menetelmiä. Tutkimuksen alussa käytiin läpi yrityksen ydin- ja tukiprosessit, tärkeimmät tunnusluvut ja tuotteet. Tutkimuksen edetessä yrityksen nykytilan analysoinnissa käytettiin yritykseltä saatuja tietokantoja tarkemmista varaston osa-alueiden tuntimerkinnöistä, kauppojen lukumäärästä ja tilauskannasta.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän yhdistelmänä, tapaustutkimuksena. Yrityksen henkilöstöä haastateltiin puolistrukturoiduin teemahaastatte-luin. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että yrityksen johto tarvitsee varastointiprosessin johtami-seen lisää mittareita, yrityksen varastonhallinnan järjestelmät ovat puutteelliset ja layout sekä varasto eivät ole hallittavissa operatiivisessa toiminnassa työmenetelmien standardoin-tiin. Yrityksen työntekijät pitivät varastointiprosessia osittain epäselvänä, mutta kehitettävä-nä. Tutkimus vastasi sille asetettuja tavoitteita. Tutkimusta voidaan pitää luotettavana.
The theory section consists of two paragraphs that deal with process management and ma-terial management and methods in warehouses. At the beginning of the study, the compa-ny's core and support processes, key figures and products were reviewed. As the investiga-tion progressed, databases received from the company were used to analyse the current state of the company for more detailed hourly entries of warehouse areas, the number of transactions and the order backlog.
The study was conducted as a combination of qualitative and quantitative research methods, a case study. The company's personnel were interviewed through semi-structured thematic interviews. The research results showed that the company's management needs additional metrics to manage the warehousing process, the company's inventory management systems are deficient, and the layout and inventory are not manageable in operational activities for the standardization of working methods. The company's employees considered the storage process to be partly unclear, but to be developed. The study corresponded to the objectives set for it. The study can be considered reliable.