Examination of the new product development of Finnish international new ventures : Study on digital product or service companies
Laaksonen, Jesse (2023)
Laaksonen, Jesse
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301255699
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301255699
Tiivistelmä
Kansainvälistyvien yhtiöiden varhaista kehitystä on tutkittu aiemmin tätä edistävien tekijöi-den kuten verkostoiden sekä yrittäjän osaamisen kannalta. International new venture yhtiöt poikkeavat muista kansainvälistyvistä yhtiöistä siinä, kuinka nopeasti ne kansainvälistyvät. Uusien tuotteiden kehittämisessä, jossa onnistuminen on kriittinen tekijä kyseisten yhtiöiden jatkuvuuden kannalta, on löydetty olevan hyötyä asiakas- sekä markkinalähtöisyydestä. Uusi tuotekehitys prosessi on osa varhaista kehitystä, jota ei olla tarkasteltu näiden yhtiöiden kannalta laajasti. Tästä syystä tutkimuksessa pyritään löytämään tekijöitä, jotka vaikuttavat international new venture yhtiöiden uuteen tuotekehitykseen. Tämän lisäksi tarkastellaan, mikä on verkostoista saatava hyöty sekä kuinka tietyt ulkomaalaisuuteen liittyvät haasteet, kuten resurssien vähäisyys vaikuttavat prosessiin.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisesti käyttäen monitapaustutkimusta. Tapauskohtaiset tiedot kerättiin käyttäen puolistrukturoituja haastatteluita. Haastatteluista syntyi neljä eri tapausta, jotka perustuivat suomalaisiin digitaalista palvelua tai tuotetta tarjoaviin internati-onal new venture yhtiöihin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, kuinka uusi tuotekehitys prosessi on vahvasti sidoksissa yrittäjän arvoihin, sillä heidän tavoitteet ja luonne välittyivät suoraan kehityksen tavoitteisiin. Tulokset viittaavat myös siihen, että verkostoiden hyöty korostuu uuden tuotekehityksen alkuvaiheissa, jolloin ne verifioivat konseptia ja auttavat sen määrittelemisessä. Lisäksi niiden kautta välittyy informaatiota ja jopa mahdollisuuksia.
Kyseiset löydökset edistävät kirjallisuutta nopeasti kansainvälistyvien yhtiöiden varhaisesta kehityksestä. Tutkimus lisää myös ymmärrystä digitaalista tuotetta tai palvelua tarjoavan yhtiön uudesta tuotekehityksestä, jonka merkitys tulee digitalisaation ja yhtiön selviytymisky-vyn myötä edelleen kasvamaan. The early development of internationalising companies has previously been studied in terms of the factors that contribute to their success, such as networks and entrepreneurial skills. International new venture companies differ from other internationalising companies in the speed at which they internationalise. In the development of new products, where success is a critical factor for the longevity of these companies, customer and market orientation have been found beneficial. The new product development process is part of the early develop-ment process, which has not been considered in a comprehensive way for these companies. For this reason, the study seeks to identify factors that influence the new product develop-ment process of international new venture companies. In addition, it will examine the bene-fits of networks and how certain challenges associated with foreignness, such as scarcity of resources, affect the process.
The research approach is qualitative, using a multiple case study method. Case data were collected using semi-structured interviews. The interview data resulted in four different cases which are based on Finnish international new venture companies offering a digital service or product.
The results of the study show how the new product development process is strongly linked to the values of the entrepreneur, as their goals and character were directly reflected in the development objectives. The results also suggest that the use of networks is highlighted in the early stages of new product development when they verify the concept and help to de-fine it. They also transmit information and can even opportunities.
These findings contribute to the literature on the early development of rapidly internationalising companies. The research also contributes to understanding the new product development of a company offering a digital product or service, which will continue to grow in importance regarding digitalisation and company survival.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisesti käyttäen monitapaustutkimusta. Tapauskohtaiset tiedot kerättiin käyttäen puolistrukturoituja haastatteluita. Haastatteluista syntyi neljä eri tapausta, jotka perustuivat suomalaisiin digitaalista palvelua tai tuotetta tarjoaviin internati-onal new venture yhtiöihin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, kuinka uusi tuotekehitys prosessi on vahvasti sidoksissa yrittäjän arvoihin, sillä heidän tavoitteet ja luonne välittyivät suoraan kehityksen tavoitteisiin. Tulokset viittaavat myös siihen, että verkostoiden hyöty korostuu uuden tuotekehityksen alkuvaiheissa, jolloin ne verifioivat konseptia ja auttavat sen määrittelemisessä. Lisäksi niiden kautta välittyy informaatiota ja jopa mahdollisuuksia.
Kyseiset löydökset edistävät kirjallisuutta nopeasti kansainvälistyvien yhtiöiden varhaisesta kehityksestä. Tutkimus lisää myös ymmärrystä digitaalista tuotetta tai palvelua tarjoavan yhtiön uudesta tuotekehityksestä, jonka merkitys tulee digitalisaation ja yhtiön selviytymisky-vyn myötä edelleen kasvamaan.
The research approach is qualitative, using a multiple case study method. Case data were collected using semi-structured interviews. The interview data resulted in four different cases which are based on Finnish international new venture companies offering a digital service or product.
The results of the study show how the new product development process is strongly linked to the values of the entrepreneur, as their goals and character were directly reflected in the development objectives. The results also suggest that the use of networks is highlighted in the early stages of new product development when they verify the concept and help to de-fine it. They also transmit information and can even opportunities.
These findings contribute to the literature on the early development of rapidly internationalising companies. The research also contributes to understanding the new product development of a company offering a digital product or service, which will continue to grow in importance regarding digitalisation and company survival.