Business Intelligence -järjestelmien käytön vaikutus yrityksen suorituskyvyn mittaukseen ja kilpailuetuun
Ankelo, Markus (2017)
Ankelo, Markus
2017
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan Business Intelligence -järjestelmän (BI) käytön vaikutusta yrityksen suorituskyvyn mittaukseen ja kilpailuedun saavuttamiseen suurissa suomalaisissa yrityksissä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten BI Laadun osatekijät eli integraatio, toiminnallisuus ja itsepalvelu vaikuttavat yrityksen suorituskyvyn mittaukseen ja kilpailuetuun. Johdon ohjausjärjestelmien osalta perehdytään suorituskyvyn mittaukseen sekä Levers of Control -viitekehyksen kontrolleihin keskittyen erityisesti interaktiiviseen ja diagnostiseen kontrolliin.
Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että sekä interaktiivinen että diagnostinen kontrolli vaikuttavat yrityksen suorituskykyyn. Yrityksen sisäisen oppimisen ja tietämyksen kasvun on myös havaittu vaikuttavan positiivisesti erityisesti suorituskyvyn mittaukseen ja kilpailuetuun. Kilpailuedun saavuttamisella tässä tutkimuksessa viitataan yleisesti yrityksen suorituskykyyn, jota peilataan suhteessa samalla toimialalla toimiviin kilpailijoihin.
Tutkielman johdannossa tuodaan esille liike-elämän kiinnostus Business Intelligencen hyödyntämiseen sekä tutkijoiden kasvava kiinnostus aihealueeseen. Tutkimuksen teoriaosan lähdeaineistona käytettiin aihealueen aikaisempia tieteellisiä julkaisuja. Teorian pohjalta luotiin viitekehys ja hypoteesit tutkimuksen empiiriselle osiolle. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Sähköinen kyselylomake lähetettiin toimialasta riippumatta 700 suomalaiseen yritykseen, jotka työllistivät enemmän kuin 250 henkilöä. Vastauksia saatiin 93 kappaletta. Tilastollisena menetelmänä käytettiin PLS-menetelmää, joka soveltuu erityisesti pienten aineistojen analysointiin.
Tutkimustulosten mukaan BI Integraatio vaikuttaa positiivisesti BI Toiminnallisuuteen sekä BI Toiminnallisuus vaikuttaa vuorostaan positiivisesti BI Itsepalveluun. BI Laadun osatekijöiden väliset suhteet havaittiin tilastollisesti erittäin merkitseviksi. BI Toiminnallisuuden havaittiin vaikuttavan tilastollisesti merkitsevällä tavalla diagnostiseen kontrolliin, kun taas vastaavaa vaikutusta interaktiivisen kontrollin osalta ei löytynyt. BI Itsepalvelun ei havaittu vaikuttavan merkittävällä tavalla diagnostiseen tai interaktiiviseen kontrolliin. BI-järjestelmän käytöllä havaittiin jossain määrin vaikutusta yrityksen kilpailuetuun, vaikka vaikutus ei ollut tilastollisesti merkitsevä.
Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että sekä interaktiivinen että diagnostinen kontrolli vaikuttavat yrityksen suorituskykyyn. Yrityksen sisäisen oppimisen ja tietämyksen kasvun on myös havaittu vaikuttavan positiivisesti erityisesti suorituskyvyn mittaukseen ja kilpailuetuun. Kilpailuedun saavuttamisella tässä tutkimuksessa viitataan yleisesti yrityksen suorituskykyyn, jota peilataan suhteessa samalla toimialalla toimiviin kilpailijoihin.
Tutkielman johdannossa tuodaan esille liike-elämän kiinnostus Business Intelligencen hyödyntämiseen sekä tutkijoiden kasvava kiinnostus aihealueeseen. Tutkimuksen teoriaosan lähdeaineistona käytettiin aihealueen aikaisempia tieteellisiä julkaisuja. Teorian pohjalta luotiin viitekehys ja hypoteesit tutkimuksen empiiriselle osiolle. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Sähköinen kyselylomake lähetettiin toimialasta riippumatta 700 suomalaiseen yritykseen, jotka työllistivät enemmän kuin 250 henkilöä. Vastauksia saatiin 93 kappaletta. Tilastollisena menetelmänä käytettiin PLS-menetelmää, joka soveltuu erityisesti pienten aineistojen analysointiin.
Tutkimustulosten mukaan BI Integraatio vaikuttaa positiivisesti BI Toiminnallisuuteen sekä BI Toiminnallisuus vaikuttaa vuorostaan positiivisesti BI Itsepalveluun. BI Laadun osatekijöiden väliset suhteet havaittiin tilastollisesti erittäin merkitseviksi. BI Toiminnallisuuden havaittiin vaikuttavan tilastollisesti merkitsevällä tavalla diagnostiseen kontrolliin, kun taas vastaavaa vaikutusta interaktiivisen kontrollin osalta ei löytynyt. BI Itsepalvelun ei havaittu vaikuttavan merkittävällä tavalla diagnostiseen tai interaktiiviseen kontrolliin. BI-järjestelmän käytöllä havaittiin jossain määrin vaikutusta yrityksen kilpailuetuun, vaikka vaikutus ei ollut tilastollisesti merkitsevä.