Technological innovations and business model innovations : An empirical case study
Mikkonen, Robert (2022-12-06)
Mikkonen, Robert
06.12.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022120669588
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022120669588
Tiivistelmä
ABSTRACT:
Globalization and technological innovations are changing the ways of businesses all around the world. Due to rapid technological developments and the expansion of global markets, consumers demand higher value from the products and services they acquire. As a result, companies must adjust to the market's needs and consistently deliver customer value. Otherwise, companies may lose their competitive advantage and become irrelevant in their industries.
The business model concept began to acquire traction and spark interest among academics and researchers after the emergence of the internet in the late 1990s and early 2000s. After the rise of the internet, it has become evident that many modern business models are arguably fundamentally linked with technological innovations. However, a common agenda regarding the research on this phenomenon is lacking among academics and researchers since there is no standard study framework on business models and the impact of technology on them.
Furthermore, there is limited research on the relationship between technology and business model innovation. Some academics believe that technology innovation is a precursor of business model innovation, while others claim that business model innovation provides a framework for technological innovations. Therefore, this study aimed to explore the link between technological innovation and business model innovation to understand the topic better and provide theoretical and empirical evidence for further research.
This thesis uses empirical research methods based on a qualitative case study. The primary research data was obtained through a structured questionnaire designed for the founders and board members of the case company. In addition, secondary data was obtained from the case company directly in the form of documents related to the company's business models and services. The questionnaire data were processed and analysed with the help of thematic analysis. Moreover, the empirical findings were compared to the literature review to gain further insights.
The study's findings demonstrate a direct connection between technology and the case studies' business models. It also illustrates how vital technology is to the case company and provides insights into how the case company's business models were created. The author also compares these findings to other companies, especially tech start-ups. However, the empirical findings cannot be directly compared to other organizations. Therefore, it was stated that further research on the topic is vital, especially emphasizing start-ups and large tech companies.
TIIVISTELMÄ:
Globalisaatio ja teknologiset innovaatiot muuttavat yritysten toimintatapoja maailmanlaajuisesti. Teknologian nopean kehityksen ja globaalien markkinoiden laajentumisen vuoksi kuluttajat vaativat korkeampaa arvoa hankkimistaan tuotteista ja palveluista. Tämän seurauksena yritysten on mukauduttava markkinoiden tarpeisiin ja tuotettava johdonmukaisesti asiakasarvoa. Muutoin yritykset voivat menettää kilpailuetunsa ja tulla merkityksettömiksi toimialoillaan.
Internetin yleistymisen jälkeen liiketoimintamalli-konsepti alkoi saada huomiota ja herättää kiinnostusta akateemikkojen ja tutkijoiden keskuudessa. Internetin yleistymisen jälkeen on käynyt selväksi, että monet nykyaikaiset liiketoimintamallit liittyvät oleellisesti teknologisiin innovaatioihin. Akateemikoilta ja tutkijoilta kuitenkin puuttuu yhteinen agenda tämän ilmiön tutkimiselle, sillä liiketoimintamalleista ja teknologian vaikutuksista ei ole olemassa yhtenäistä tutkimuskehystä.
Teknologian ja liiketoimintamalli-innovaatioiden välistä suhdetta koskevaa tutkimusta on vähän. Jotkut tutkijat uskovat, että teknologinen innovaatio on liiketoimintamalli-innovaatioiden edeltäjä, kun taas toiset väittävät, että liiketoimintamalli-innovaatiot tarjoavat puitteet teknologisille innovaatioille. Siksi tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää teknologisen innovaation ja liiketoimintamalli-innovaatioiden välistä yhteyttä, jotta aihetta voitaisiin ymmärtää paremmin, ja tarjota teoreettista ja empiiristä näyttöä jatkotutkimukselle.
Tutkielma toteutettiin empiirisellä tutkimuksella, joka perustuu kvalitatiiviseen tapaustutkimukseen. Ensisijaiset tutkimustiedot saatiin strukturoidulla kyselylomakkeella, joka oli suunniteltu tapausyhtiön perustajille ja hallituksen jäsenille. Toissijaiset tiedot saatiin suoraan tapausyhtiön liiketoimintamalleihin ja palveluihin liittyvien asiakirjojen muodossa. Kyselyn tiedot käsiteltiin ja analysoitiin temaattisen analyysin avulla, jonka lisäksi empiirisiä tuloksia verrattiin kirjallisuuskatsaukseen lisänäkemysten saamiseksi.
Tutkimuksen tulokset osoittavat suoran yhteyden teknologian ja tapaustutkimuksen liiketoimintamallien välillä. Tulokset antavat näkemyksiä tapausyrityksen liiketoimintamallien luomisesta, sekä havainnollistavat teknologian tärkeyttä. Verraten havaintoja myös muihin yrityksiin, erityisesti teknologia-alan startup-yrityksiin, ei empiirisiä tuloksia voi suoraan verrata. Tästä syystä todettiin, että aiheen jatkotutkimus on tärkeää painottaen erityisesti startup-yrityksiä ja suuria teknologiayrityksiä.
Globalization and technological innovations are changing the ways of businesses all around the world. Due to rapid technological developments and the expansion of global markets, consumers demand higher value from the products and services they acquire. As a result, companies must adjust to the market's needs and consistently deliver customer value. Otherwise, companies may lose their competitive advantage and become irrelevant in their industries.
The business model concept began to acquire traction and spark interest among academics and researchers after the emergence of the internet in the late 1990s and early 2000s. After the rise of the internet, it has become evident that many modern business models are arguably fundamentally linked with technological innovations. However, a common agenda regarding the research on this phenomenon is lacking among academics and researchers since there is no standard study framework on business models and the impact of technology on them.
Furthermore, there is limited research on the relationship between technology and business model innovation. Some academics believe that technology innovation is a precursor of business model innovation, while others claim that business model innovation provides a framework for technological innovations. Therefore, this study aimed to explore the link between technological innovation and business model innovation to understand the topic better and provide theoretical and empirical evidence for further research.
This thesis uses empirical research methods based on a qualitative case study. The primary research data was obtained through a structured questionnaire designed for the founders and board members of the case company. In addition, secondary data was obtained from the case company directly in the form of documents related to the company's business models and services. The questionnaire data were processed and analysed with the help of thematic analysis. Moreover, the empirical findings were compared to the literature review to gain further insights.
The study's findings demonstrate a direct connection between technology and the case studies' business models. It also illustrates how vital technology is to the case company and provides insights into how the case company's business models were created. The author also compares these findings to other companies, especially tech start-ups. However, the empirical findings cannot be directly compared to other organizations. Therefore, it was stated that further research on the topic is vital, especially emphasizing start-ups and large tech companies.
TIIVISTELMÄ:
Globalisaatio ja teknologiset innovaatiot muuttavat yritysten toimintatapoja maailmanlaajuisesti. Teknologian nopean kehityksen ja globaalien markkinoiden laajentumisen vuoksi kuluttajat vaativat korkeampaa arvoa hankkimistaan tuotteista ja palveluista. Tämän seurauksena yritysten on mukauduttava markkinoiden tarpeisiin ja tuotettava johdonmukaisesti asiakasarvoa. Muutoin yritykset voivat menettää kilpailuetunsa ja tulla merkityksettömiksi toimialoillaan.
Internetin yleistymisen jälkeen liiketoimintamalli-konsepti alkoi saada huomiota ja herättää kiinnostusta akateemikkojen ja tutkijoiden keskuudessa. Internetin yleistymisen jälkeen on käynyt selväksi, että monet nykyaikaiset liiketoimintamallit liittyvät oleellisesti teknologisiin innovaatioihin. Akateemikoilta ja tutkijoilta kuitenkin puuttuu yhteinen agenda tämän ilmiön tutkimiselle, sillä liiketoimintamalleista ja teknologian vaikutuksista ei ole olemassa yhtenäistä tutkimuskehystä.
Teknologian ja liiketoimintamalli-innovaatioiden välistä suhdetta koskevaa tutkimusta on vähän. Jotkut tutkijat uskovat, että teknologinen innovaatio on liiketoimintamalli-innovaatioiden edeltäjä, kun taas toiset väittävät, että liiketoimintamalli-innovaatiot tarjoavat puitteet teknologisille innovaatioille. Siksi tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää teknologisen innovaation ja liiketoimintamalli-innovaatioiden välistä yhteyttä, jotta aihetta voitaisiin ymmärtää paremmin, ja tarjota teoreettista ja empiiristä näyttöä jatkotutkimukselle.
Tutkielma toteutettiin empiirisellä tutkimuksella, joka perustuu kvalitatiiviseen tapaustutkimukseen. Ensisijaiset tutkimustiedot saatiin strukturoidulla kyselylomakkeella, joka oli suunniteltu tapausyhtiön perustajille ja hallituksen jäsenille. Toissijaiset tiedot saatiin suoraan tapausyhtiön liiketoimintamalleihin ja palveluihin liittyvien asiakirjojen muodossa. Kyselyn tiedot käsiteltiin ja analysoitiin temaattisen analyysin avulla, jonka lisäksi empiirisiä tuloksia verrattiin kirjallisuuskatsaukseen lisänäkemysten saamiseksi.
Tutkimuksen tulokset osoittavat suoran yhteyden teknologian ja tapaustutkimuksen liiketoimintamallien välillä. Tulokset antavat näkemyksiä tapausyrityksen liiketoimintamallien luomisesta, sekä havainnollistavat teknologian tärkeyttä. Verraten havaintoja myös muihin yrityksiin, erityisesti teknologia-alan startup-yrityksiin, ei empiirisiä tuloksia voi suoraan verrata. Tästä syystä todettiin, että aiheen jatkotutkimus on tärkeää painottaen erityisesti startup-yrityksiä ja suuria teknologiayrityksiä.