"Kaikille niille, jotka olemme pettäneet" : Miten yhdysvaltalaiset peliyhtiöt rakentavat lausunnoissaan tasa-arvoa?
Mäki-Julku, Loviisa (2022-11-07)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022110764872
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022110764872
Tiivistelmä
Monet yhdysvaltalaiset peliyhtiöt ovat olleet otsikoissa naispuolisten työntekijöiden kokeman epätasa-arvon vuoksi. Peliteollisuudessa työskentelevät naiset ovat tuoneet yhtiöissä vallitsevat epäkohdat esille julkisuudessa yhtiöiden johtajien toimimattomuuden vuoksi. Julkituontiin on vaikuttanut vahvasti Gamer Gate -kampanja. Epätasa-arvoa kokeneet ja sitä julkituoneet naiset saivat Gamer Gate -kampanjan osalta muun muassa tappouhkauksia sekä vakavaa häirintää. Tästä huolimatta naiset ovat tuoneet sinnikkäästi julkisuudessa esiin peliyhtiöiden epätasa-arvoista toimintakulttuuria. Peliyhtiöt ovat julkaisseet syytöksille omat vastineensa, joissa vastataan syytöksiin, otetaan kantaa ja pyydetään anteeksi. Tässä tutkimuksessa tutkitaan sekä analysoidaan näitä lausuntoja.
Tutkimusaineistona tutkimuksessa käytetään peliyhtiöiden sivuilta kerättyjä lausuntoja, jotka ovat julkaistu vuoden 2014 alkaneen Gamer Gate-kampanjan jälkeen. Peliyhtiöissä sekä peliteollisuudessa tasa-arvo, ja sen puute ovat, puhuttaneet viime vuosina yhä enenevissä määrin, jonka vuoksi aiheen tutkiminen on tärkeää: lausuntojen tutkiminen antaa osviittaa siitä, millä tavalla yritykset näkevät naistyöntekijänsä ja miten ne toteuttavat tasa-arvoa yrityksensä kulttuurissa. Yhtiöt, joiden lausuntoja tutkitaan, ovat Activision Blizzard, Riot Games ja Bungie.
Tutkielmassa käytetään kriittistä diskurssianalyysiä. Kriittisen diskurssianalyysin avulla tarkastellaan peliyhtiöiden lausuntoja, miten ne rakentavat tasa-arvoa ja miten ne representoivat sekä tasa-arvoa että naisia. Tämän lisäksi tutkimuksessa kiinnitetään huomiota vallitseviin teemoihin. Tutkimuksessa sovelletaan myös van Dijkin sosiokognitiivista lähestymistapaa, jossa korostetaan sekä erilaisten kognitioiden, mentaalisten mallien että kielellisten ilmentymien tärkeyttä.
Tasa-arvo nähdään lausunnoissa keskeneräisenä ja kehitettävänä asiana, joka ei ole toteutunut yhtiöiden työkulttuurissa. Lausunnoissa tasa-arvoa kuvataan osaksi yrityksien arvoja, jonka avulla taataan naistyöntekijöiden turvallisuus yrityksissä. Tasa-arvoa rakennetaan arvojen kautta ja käsitteiden kautta. Naisrepresentaatio taas on ristiriitainen: toisaalta he ovat valehtelijoita, toisaalta sankareita. Samalla he ovat uhreja mutta taistelijoita. Tasa-arvoa rakennetaan vahvojen diskurssien kautta. Tasa-arvodiskurssi, häirintädiskurssi sekä tulevaisuus- ja muutos diskurssi rakentavat tasa-arvosta asiaa, johon liitetään vahvasti muutos, väkivalta ja valtasuhde.
Tutkimusaineistona tutkimuksessa käytetään peliyhtiöiden sivuilta kerättyjä lausuntoja, jotka ovat julkaistu vuoden 2014 alkaneen Gamer Gate-kampanjan jälkeen. Peliyhtiöissä sekä peliteollisuudessa tasa-arvo, ja sen puute ovat, puhuttaneet viime vuosina yhä enenevissä määrin, jonka vuoksi aiheen tutkiminen on tärkeää: lausuntojen tutkiminen antaa osviittaa siitä, millä tavalla yritykset näkevät naistyöntekijänsä ja miten ne toteuttavat tasa-arvoa yrityksensä kulttuurissa. Yhtiöt, joiden lausuntoja tutkitaan, ovat Activision Blizzard, Riot Games ja Bungie.
Tutkielmassa käytetään kriittistä diskurssianalyysiä. Kriittisen diskurssianalyysin avulla tarkastellaan peliyhtiöiden lausuntoja, miten ne rakentavat tasa-arvoa ja miten ne representoivat sekä tasa-arvoa että naisia. Tämän lisäksi tutkimuksessa kiinnitetään huomiota vallitseviin teemoihin. Tutkimuksessa sovelletaan myös van Dijkin sosiokognitiivista lähestymistapaa, jossa korostetaan sekä erilaisten kognitioiden, mentaalisten mallien että kielellisten ilmentymien tärkeyttä.
Tasa-arvo nähdään lausunnoissa keskeneräisenä ja kehitettävänä asiana, joka ei ole toteutunut yhtiöiden työkulttuurissa. Lausunnoissa tasa-arvoa kuvataan osaksi yrityksien arvoja, jonka avulla taataan naistyöntekijöiden turvallisuus yrityksissä. Tasa-arvoa rakennetaan arvojen kautta ja käsitteiden kautta. Naisrepresentaatio taas on ristiriitainen: toisaalta he ovat valehtelijoita, toisaalta sankareita. Samalla he ovat uhreja mutta taistelijoita. Tasa-arvoa rakennetaan vahvojen diskurssien kautta. Tasa-arvodiskurssi, häirintädiskurssi sekä tulevaisuus- ja muutos diskurssi rakentavat tasa-arvosta asiaa, johon liitetään vahvasti muutos, väkivalta ja valtasuhde.