Exploring the reasons leading to software system rejection in MNCs
Nurminen, Maria (2022-11-29)
Nurminen, Maria
29.11.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022120970251
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022120970251
Tiivistelmä
This thesis explores the reasons behind the rejection of software systems for strategic management in multinational corporations (MNCs). MNCs are particularly dependent on adopting novel technologies, as it contributes positively to MNCs’ revenue growth, reduce risks of globalization, and increases the ability to compete globally. Although the creative use of information technologies (IT) and information systems (IS) is particularly important for MNCs’ survival and growth, corporations are noted to be more hesitant in investing in novel technologies, i.e., software systems. As technology rejection can limit MNCs’ competitive postures, understanding the reasons leading to technology rejection is vital for overcoming it. By identifying these rejection reasons, both MNCs and technology vendors can reduce the barriers to software system adoption. The existing literature in academia has focused on understanding the reasons leading to technology adoption, and the reasons leading to technology rejection at the organizational level remain unclear for academia. To fill the identified research gap, this research explores reasons leading to software system rejection in MNCs, to reduce the barriers to software system adoption.
This research conducted a comprehensive case study by observing the underlying reasons affecting rejection decisions in 13 case companies. The theoretical framework for the thesis is built on the existing research of digital transformation, technology adoption, and information systems adoption, as the existing academia lack research in technology rejection, and technology adoption and rejection are considered opposite actions in academia. The research adopted critical realism as a research philosophy, as this research aims to explain the underlying causes for the observed phenomenon, which is software system rejection. To explain these underlying causes, the research triangulated two perspectives in case study methodology: MNCs adopting novel software systems and technology vendors.
The reasons leading to software system rejection in MNCs can be classified into five dimensions, which are indistinctly defined business case, inability to respond to the business case, incoherent customer-vendor fit, complex execution process, and incoherency with digital transformation strategies. The findings indicate that MNC’s indistinctly defined business case may guide the project in an unwanted direction. As the outcome does not respond to the MNC’s need, it will likely be rejected. Secondly, the software system’s inability to respond to the business case from organizational, technological, and environmental aspects leads to rejection. Thirdly, incoherency between the customer and technology vendor can lead to rejection if the organization types and ways to operate do not support each other in succeeding in the project. The complex execution process identifies the challenges in the execution phase, i.e., increased risks of execution which the MNC is not willing to take. The final reason indicates that MNCs will reject a software system if it does not support the corporation in executing its’ digital transformation strategies. These findings contribute to technology rejection literature by providing the first insights into the reasons leading to software system rejection at the organizational level. Tämä tutkimus tutkii syitä ohjelmistojen (software systems) hylkäykselle kansainvälisissä yrityksissä. Kansainväliset yritykset ovat yhä riippuvaisempia uusien teknologioiden käyttöönotosta, sillä niillä on todettu olevan positiivinen vaikutus liikevaihdon kasvuun, kansainvälistymisen tuomien riskien vähenemiseen, sekä kansainvälisen kilpailuedun luomiseen. Vaikka tietojärjestelmien (IS) ja informaatiotekniikan (IT) monipuolinen hyödyntäminen on erityisen tärkeää kansainvälisten organisaatioiden kilpailukyvyn luomiselle, yritysten on huomattu epäröivän yhä enemmän investoimista uusiin teknologioihin, kuten ohjelmistoihin. Teknologioiden hylkäämisen syiden ymmärtäminen on erityisen tärkeää, sillä se rajoittaa kansainvälisten yritysten kilpailuedun luomista. Näiden syiden ymmärtäminen auttaa kansainvälisiä yrityksiä ja teknologian toimittajia vähentämään hyväksymisen esteitä. Syyt teknologian hylkäämiselle ovat epäselvät akateemisessa tutkimuksessa, sillä akatemia on keskittynyt selittämään syitä teknologian hyväksymiselle organisaatiotasolla. Tutkimusaukon täyttämiseksi tämä tutkimus tutkii ohjelmistojen hylkäämisen taustalla vaikuttavia syitä kansainvälisisissä yrityksissä, vähentääkseen esteitä ohjelmistojen hyväksymiselle. Tutkimus toteutettiin tutkimalla päätöksenteon taustalla vaikuttavia syitä 13 tutkimusyrityksessä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on rakennettu olemassa olevan tutkimustiedon ympärille digitaalisten transformaatiostrategioista, teknologian ja tietojärjestelmien hyväksymisestä, sillä tieteellinen tutkimus on keskittynyt hyväksymisen selittämiseen ja hyväksymistä ja
hylkäämistä pidetään toisistaan vastakkaisina toimintatapoina teoreettisessa kentässä. Tutkimus tarkastelee ilmiötä kriittisen realismin silmin, sillä tutkimuksessa vertaillaan kahden neuvotteluun osallistuvan osapuolen näkökulmia: yritysten ja teknologian toimittajien.
Tutkimuksen perusteella syyt teknologian hylkäämiselle voidaan jakaa viiteen kategoriaan, jotka
ovat epämääräisesti määritelty liiketoiminnan tarve, kykenemättömyys vastata liiketoiminnan
määriteltyyn tarpeeseen, asiakkaan ja teknologian toimittajan keskinäinen sopivuus, monimutkainen käyttöönottoprosessi, sekä epäsopivuus digitaalisten transformaatiostrategioiden kanssa. Tulokset osoittavat, että epämääräisesti määritelty liiketoiminnan tarve ohjaa hankintaprojektia lopputulemaan, joka ei vastaa yrityksen tarvetta johtaen ohjelmiston hylkäämiseen. Ohjelmiston kykenemättömyys vastata yrityksen organisatorisiin, teknologisiin ja toimintaympäristön vaateisiin johtaa myös hylkäämiseen. Kolmas syy hylkäämiselle on yrityksen ja teknologian toimittajan keskinäinen sopimattomuus, sillä toimintatapojen ja organisaatiomallien eroavaisuus eivät edistä yhteistyötä. Myös monimutkainen käyttöönottoprojekti, jossa yritys tunnistaa mahdollisia riskejä projektin epäonnistumiselle, joita yritys ei halua ottaa, voi johtaa hylkäämiseen. Viimeinen syy on ohjelmiston kykenemättömyys tukea yrityksen digitaalisten transformaatiostrategioiden toteutumista. Tutkimus kuroo teknologian hylkäämistä koskevaa tutkimusaukkoa tarjoamalla ensimmäisen käsityksen syistä, jotka johtavat ohjelmistojärjestelmän
hylkäämiseen organisaatiotasolla.
This research conducted a comprehensive case study by observing the underlying reasons affecting rejection decisions in 13 case companies. The theoretical framework for the thesis is built on the existing research of digital transformation, technology adoption, and information systems adoption, as the existing academia lack research in technology rejection, and technology adoption and rejection are considered opposite actions in academia. The research adopted critical realism as a research philosophy, as this research aims to explain the underlying causes for the observed phenomenon, which is software system rejection. To explain these underlying causes, the research triangulated two perspectives in case study methodology: MNCs adopting novel software systems and technology vendors.
The reasons leading to software system rejection in MNCs can be classified into five dimensions, which are indistinctly defined business case, inability to respond to the business case, incoherent customer-vendor fit, complex execution process, and incoherency with digital transformation strategies. The findings indicate that MNC’s indistinctly defined business case may guide the project in an unwanted direction. As the outcome does not respond to the MNC’s need, it will likely be rejected. Secondly, the software system’s inability to respond to the business case from organizational, technological, and environmental aspects leads to rejection. Thirdly, incoherency between the customer and technology vendor can lead to rejection if the organization types and ways to operate do not support each other in succeeding in the project. The complex execution process identifies the challenges in the execution phase, i.e., increased risks of execution which the MNC is not willing to take. The final reason indicates that MNCs will reject a software system if it does not support the corporation in executing its’ digital transformation strategies. These findings contribute to technology rejection literature by providing the first insights into the reasons leading to software system rejection at the organizational level.
hylkäämistä pidetään toisistaan vastakkaisina toimintatapoina teoreettisessa kentässä. Tutkimus tarkastelee ilmiötä kriittisen realismin silmin, sillä tutkimuksessa vertaillaan kahden neuvotteluun osallistuvan osapuolen näkökulmia: yritysten ja teknologian toimittajien.
Tutkimuksen perusteella syyt teknologian hylkäämiselle voidaan jakaa viiteen kategoriaan, jotka
ovat epämääräisesti määritelty liiketoiminnan tarve, kykenemättömyys vastata liiketoiminnan
määriteltyyn tarpeeseen, asiakkaan ja teknologian toimittajan keskinäinen sopivuus, monimutkainen käyttöönottoprosessi, sekä epäsopivuus digitaalisten transformaatiostrategioiden kanssa. Tulokset osoittavat, että epämääräisesti määritelty liiketoiminnan tarve ohjaa hankintaprojektia lopputulemaan, joka ei vastaa yrityksen tarvetta johtaen ohjelmiston hylkäämiseen. Ohjelmiston kykenemättömyys vastata yrityksen organisatorisiin, teknologisiin ja toimintaympäristön vaateisiin johtaa myös hylkäämiseen. Kolmas syy hylkäämiselle on yrityksen ja teknologian toimittajan keskinäinen sopimattomuus, sillä toimintatapojen ja organisaatiomallien eroavaisuus eivät edistä yhteistyötä. Myös monimutkainen käyttöönottoprojekti, jossa yritys tunnistaa mahdollisia riskejä projektin epäonnistumiselle, joita yritys ei halua ottaa, voi johtaa hylkäämiseen. Viimeinen syy on ohjelmiston kykenemättömyys tukea yrityksen digitaalisten transformaatiostrategioiden toteutumista. Tutkimus kuroo teknologian hylkäämistä koskevaa tutkimusaukkoa tarjoamalla ensimmäisen käsityksen syistä, jotka johtavat ohjelmistojärjestelmän
hylkäämiseen organisaatiotasolla.