Kunnan rooli osana kouluissa toteutettavaa muutosta: Inklusiivisen kasvatuksen implementoinnin erityispiirteet

Kuvaus

Suomalaiset peruskoulut ovat jatkuvassa muutoksessa. Lisäksi niiden toimintaan vaikuttavat erinäiset tahot. Tässä tutkimuksessa selvitetään kuntien roolia osana kouluissa toteutettavaa muutosta. Tutkittavan muutoksen kohteena käytetään inkluusion implementointia, toteuttamista ja kehittämistä. Inkluusio nähdään eräänä tapana toteuttaa yhdenvertaisuutta kouluissa. Tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää inklusiivisen kasvatuksen lisäämiseen liittyviä erityispiirteitä kouluissa tapahtuvan muutoksen näkökulmasta. Tutkimus toteutetaan laadullisena tutkimuksena. Metodina käytetään teemahaastatteluja, joiden avulla pyritään selvittämään rehtorien näkemyksiä ja kokemuksia siitä, minkälainen rooli ja tehtävä kunnilla on inklusiivisen kasvatuksen lisäämisessä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee muutosta ja muutosprosessia. Muutosprosessia käsitellään erilaisten muutosmallien ja teorioiden kautta, jotka soveltuvat kouluissa tapahtuvien monimutkaistenkin muutosten tutkimiseen. Viitekehyksen keskiössä ovat Lewinin 3-vaiheinen muutosmalli, Kotterin 8-vaiheinen muutosmalli, Hiattin ADKAR-muutosmalli sekä Reinholzin ja Andrewsin viisi muutoskomponenttia. Muutosteoriat rajaavat tutkimusta käsittelemään muutosta ja sen toteuttamista sekä implementointia. Teorioiden avulla pystytään tarkastelemaan muutoksen toteutusta ja toteutumista. Teoreettista viitekehystä täydennetään inklusiiviseen kasvatukseen liittyvän tutkimuskirjallisuudella. Tällä tavoin pyritään saavuttamaan tietoa siitä, millaisia erityispiirteitä liittyy inklusiivisen kasvatuksen implementointiin. Teoreettista viitekehystä käytetään aineistoa analysoidessa. Aineistoanalyysi toteutetaan sisällönanalyysina. Tutkimusaineiston perusteella selviää, että inklusiivisen kasvatuksen lisääminen on monimutkainen prosessi, joka vaatii kunnilta erilaisia toimenpiteitä, kuten selkeämpää muutosstrategiaa, kuntien johtamaa arvokeskustelua ja resursseja tukitoimien toteuttamiseksi. Teoreettisessa viitekehyksessä ilmenevät muutokseen vaikuttavat tekijät voidaan havaita tutkimusaineistosta. Inklusiivisen kasvatuksen lisäämiseen liittyvinä erityispiirteinä nostetaan esille opettajuuden muutos, tuen tarjoaminen sekä lasten- ja nuorten tukipalvelujen haasteet. Kouluissa toteutettavat rakenteelliset ja periaatteelliset muutokset ovat seurausta yhteiskunnassa tapahtuville muutoksille.

URI

DOI

Emojulkaisu

ISBN

ISSN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi