"Auttaminen merkitsee selviytymistä" : Auttamisen kulttuuri asiantuntijatyössä kollegoiden välillä
Öhman, Linda (2022)
Öhman, Linda
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022111465549
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022111465549
Tiivistelmä
Nykypäivänä asiantuntijatyö on hektisempää kuin koskaan. Työn vaatimukset ovat korkeammalla teknologian kehityksen sekä jatkuvan muutoksen takia. Asiantuntijoilta odotetaan yhä laajempaa ja alueita ylittävää asiantuntemusta, mikä lisää työn kuormittavuutta. Toimintatapojen muutoksen ja työtahdin nopeutumisen takia työhyvinvointi on tärkeää. Lisäksi asiantuntijatyö on hyvin itsenäistä ja mahdollisesti myös yksinäistä. Tästä syystä työyhteisön tuki ja toisten auttaminen työpaikalla korostuu ja ihmisten välinen yhteistyö on tärkeää.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten auttamisen kulttuuri näkyy asiantuntijatyössä organisaatiossa, ymmärtää auttamisen kulttuuria asiantuntijatyössä sekä ymmärtää, minkälainen merkitys työyhteisössä tapahtuvalla auttamisella on asiantuntijatyötä tekevälle. Lisäksi tutkimuksessa on kartoitettu auttamisesta ja avun saamisesta muodostuvia
tunteita. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu organisaatiokäyttäytymisen aiemmista tutkimuksista sekä muusta prososiaaliseen käyttäytymiseen sekä auttavaan käyttäytymiseen liittyvästä kirjallisuudesta.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelemalla kymmentä asiantuntijaa eri organisaatioista
ja eri toimialoilta. Tiedonkeruu on toteutettu puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla ja aineisto on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla hyödyntämällä Gioia-menetelmää.
Tutkimuksen keskeisistä tuloksista selvisi, että auttamista pidetään hyvin merkityksellisenä ja tärkeänä asiantuntijatyössä kollegoiden välillä. Prososiaalisen käyttäytymisen huomattiin parantavan haastateltavien merkityksellisyyden, tarpeellisuuden ja hyödyllisyyden tunteita sekä ammatillista itsetuntoa. Auttamista ja avun saamista pidettiin pääosin positiivisena asiana, vaikka joitakin negatiivisiakin puolia havaittiin. Auttamisen tavoista tärkeimpänä nousi tietojen ja taitojen jakaminen kollegoiden kesken ja tutkimustuloksista huomattiin, että luottavainen ja turvallinen työilmapiiri oli tiedon ja taidon jakamisen mahdollistaja. Tutkimuksesta ja esitetystä teoriasta voidaan huomata, että tietojen ja taitojen jakaminen auttamisen muotona on jäänyt muuttuvaan asiantuntijatyöhön pysyvästi ja sitä voidaan pitää itsestäänselvyytenä, eikä enää normaaleja työtehtäviä ylittävänä toimintana. Tutkimus osoittaa, että turvallinen ja avoin työilmapiiri sekä luottamus kollegoiden välillä luo ympäristön, jossa auttava käyttäytyminen lisää hyvinvointia sekä positiivisia tunteita.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten auttamisen kulttuuri näkyy asiantuntijatyössä organisaatiossa, ymmärtää auttamisen kulttuuria asiantuntijatyössä sekä ymmärtää, minkälainen merkitys työyhteisössä tapahtuvalla auttamisella on asiantuntijatyötä tekevälle. Lisäksi tutkimuksessa on kartoitettu auttamisesta ja avun saamisesta muodostuvia
tunteita. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu organisaatiokäyttäytymisen aiemmista tutkimuksista sekä muusta prososiaaliseen käyttäytymiseen sekä auttavaan käyttäytymiseen liittyvästä kirjallisuudesta.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelemalla kymmentä asiantuntijaa eri organisaatioista
ja eri toimialoilta. Tiedonkeruu on toteutettu puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla ja aineisto on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla hyödyntämällä Gioia-menetelmää.
Tutkimuksen keskeisistä tuloksista selvisi, että auttamista pidetään hyvin merkityksellisenä ja tärkeänä asiantuntijatyössä kollegoiden välillä. Prososiaalisen käyttäytymisen huomattiin parantavan haastateltavien merkityksellisyyden, tarpeellisuuden ja hyödyllisyyden tunteita sekä ammatillista itsetuntoa. Auttamista ja avun saamista pidettiin pääosin positiivisena asiana, vaikka joitakin negatiivisiakin puolia havaittiin. Auttamisen tavoista tärkeimpänä nousi tietojen ja taitojen jakaminen kollegoiden kesken ja tutkimustuloksista huomattiin, että luottavainen ja turvallinen työilmapiiri oli tiedon ja taidon jakamisen mahdollistaja. Tutkimuksesta ja esitetystä teoriasta voidaan huomata, että tietojen ja taitojen jakaminen auttamisen muotona on jäänyt muuttuvaan asiantuntijatyöhön pysyvästi ja sitä voidaan pitää itsestäänselvyytenä, eikä enää normaaleja työtehtäviä ylittävänä toimintana. Tutkimus osoittaa, että turvallinen ja avoin työilmapiiri sekä luottamus kollegoiden välillä luo ympäristön, jossa auttava käyttäytyminen lisää hyvinvointia sekä positiivisia tunteita.