Juniorit ja seniorit esihenkilötuen tarvitsijoina : Valmentava johtaminen vastaamassa yksilöllisiin tuen tarpeisiin
Salonen, Erika (2022-11-04)
Salonen, Erika
04.11.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022110464569
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022110464569
Tiivistelmä
Esihenkilön tuki ja työntekijöiden tuen tarpeet ovat johtamistutkimuksessa melko uusia näkökulmia ja niistä tehty tutkimus vielä varsin rajallista. Valmentava johtaminen puolestaan on ollut tutkijoiden kiinnostuksen kohteena viime vuosina ja ajankohtaisuutensa vuoksi sitä hyödynnetään entistä useammassa organisaatiossa. Tässä pro-gradu tutkielmassa tarkastellaan esihenkilön tukea ja työntekijöiden tuen tarpeita valmentavan johtamisen näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää työntekijöiden esihenkilöltä saadun tuen tarpeita ja niiden yksilöllisiä vaihteluita. Lisäksi tutkimuksessa peilataan valmentavan johtamisen käytänteiden vastaavuutta tutkimuksessa havaittuihin tuen tarpeisiin.
Teoreettinen viitekehys on muodostettu aikaisemman tieteellisen tutkimuksen ja kirjallisuuskatsauksen avulla. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään valmentavan johtamisen kokonaisuutta perehtyen valmentavan johtamisen taustaan, vaikutuksiin ja käytännön toteuttamiseen. Valmentavan johtamisen lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään työntekijän tuen tarpeisiin vaikuttavia tilannetekijöitä, kuten ihmisen psykologisia perustarpeita, esihenkilön tuen merkitystä ja tuen tarpeiden yksilöllisyyteen vaikuttavia tekijöitä.
Empiirisessä osuudessa tarkastellaan työntekijöiden kokemuksia esihenkilöltä saadusta tuesta. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena haastattelemalla erilaisen työelämäkokemuksen omaavia henkilöitä kahdessa vaiheessa. Kartoittavassa vaiheessa on hyödynnetty 35 haastattelusta saatua materiaalia, jonka pohjalta on muodostettu syventävän vaiheen haastatteluiden teemat ja haastattelukysymykset. Syventävässä vaiheessa on haastateltu neljä erilaisen työelämäkokemuksen omaavaa henkilöä. Haastatteluista kerätty aineisto on analysoitu hyödyntämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä tutkimuksen molemmissa vaiheissa.
Tutkimustulokset osoittavat, että esihenkilön tukea arvostetaan ja sillä on merkitystä työntekijän tarpeiden täyttymisessä. Tulosten perusteella merkittävimmät tuen tarpeet liittyvät esihenkilön tavoitettavuuteen, esihenkilön ja työntekijän väliseen vuorovaikutukseen, molemminpuoliseen palautteeseen ja tiedon jakamiseen. Esihenkilöltä kaivataan läsnäoloa, luottamusta, aitoa vuorovaikutusta, yksilöllisyyden huomioimista sekä joustavuutta. Lisäksi oikea-aikaista, kannustavaa ja rakentavaa palautetta monista eri kanavista arvostetaan. Tulosten perusteella työelämässä vasta-aloittaneet työntekijät kaipaavat intensiivisempää ja keskustelun kautta saatua tukea ja kokeneemmat painottavat sparraavaa, urakehitykseen liittyvää tukea. Valmentavan johtamisen käytänteillä voidaan tehokkaasti tukea tutkimuksessa ilmenneitä yksilöllisiä tuen tarpeita.
Teoreettinen viitekehys on muodostettu aikaisemman tieteellisen tutkimuksen ja kirjallisuuskatsauksen avulla. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään valmentavan johtamisen kokonaisuutta perehtyen valmentavan johtamisen taustaan, vaikutuksiin ja käytännön toteuttamiseen. Valmentavan johtamisen lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään työntekijän tuen tarpeisiin vaikuttavia tilannetekijöitä, kuten ihmisen psykologisia perustarpeita, esihenkilön tuen merkitystä ja tuen tarpeiden yksilöllisyyteen vaikuttavia tekijöitä.
Empiirisessä osuudessa tarkastellaan työntekijöiden kokemuksia esihenkilöltä saadusta tuesta. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena haastattelemalla erilaisen työelämäkokemuksen omaavia henkilöitä kahdessa vaiheessa. Kartoittavassa vaiheessa on hyödynnetty 35 haastattelusta saatua materiaalia, jonka pohjalta on muodostettu syventävän vaiheen haastatteluiden teemat ja haastattelukysymykset. Syventävässä vaiheessa on haastateltu neljä erilaisen työelämäkokemuksen omaavaa henkilöä. Haastatteluista kerätty aineisto on analysoitu hyödyntämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä tutkimuksen molemmissa vaiheissa.
Tutkimustulokset osoittavat, että esihenkilön tukea arvostetaan ja sillä on merkitystä työntekijän tarpeiden täyttymisessä. Tulosten perusteella merkittävimmät tuen tarpeet liittyvät esihenkilön tavoitettavuuteen, esihenkilön ja työntekijän väliseen vuorovaikutukseen, molemminpuoliseen palautteeseen ja tiedon jakamiseen. Esihenkilöltä kaivataan läsnäoloa, luottamusta, aitoa vuorovaikutusta, yksilöllisyyden huomioimista sekä joustavuutta. Lisäksi oikea-aikaista, kannustavaa ja rakentavaa palautetta monista eri kanavista arvostetaan. Tulosten perusteella työelämässä vasta-aloittaneet työntekijät kaipaavat intensiivisempää ja keskustelun kautta saatua tukea ja kokeneemmat painottavat sparraavaa, urakehitykseen liittyvää tukea. Valmentavan johtamisen käytänteillä voidaan tehokkaasti tukea tutkimuksessa ilmenneitä yksilöllisiä tuen tarpeita.