Pelaaminen monivaiheisena elämyskokemuksena
Karvonen, Juuso (2016)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa mallinnetaan MMO –pelien (Massively Online Multigamer) luomaa elämyskokemusta. Tutkimuksen kuvaamia peleihin liittyviä teemoja, voidaan käyttää hyväksi muun muassa tuotekehityksessä. Tutkimuksen kohteena on peli nimeltä Rust. Peliteollisuus on nopeasti kasvava teollisuudenala. Pelit ovat samanlaisia hyödykkeitä, kuin mikä tahansa muukin kuluttamisen kohde. Pelaaminen on luonteeltaan intensiivistä kuluttamista, jossa pelaajan ja pelin (palvelun) välinen raja usein hämärtyy. Pelikonteksissa kuluttajaa ja tuottajaa on vaikea erottaa. Arvotuottamisen näkökulmasta pelaajan ja tuottajan välinen vuorovaikutus korostuu.
Pelaaminen opettaa pelaajalle ongelmanratkaisua. Lisäksi silmä-käsikoordinaatio ja kokonaisuuksien hallintakyky voi kehittyä pelien avulla. Pelaaminen saattaa myös opettaa sosiaaliseksi. Sosiaalisuus on merkittävä tekijä miltei kaikissa nykyisissä peleissä. Erityisesti vuorovaikutustaitojen on havaittu paranevan. Usein pelien sisälle muodostuvat pelaajaryhmät kehittyvät tiiviiksi yhteisöiksi. Pelien todetaan mahdollistavan ryhmään kuulumisen myös sellaisille, joille se tavallisesti on vaikeaa. Pelaamisen nähdään opettavan myös kielitaitoa. Lisäksi pelaaja saattaa pelissä joutua haastamaan oman todellisuuskäsityksensä. Samalla peleissä voi kokeilla erilaisia identiteettejä, sosiaalisia rooleja ja luonteenpiirteitä turvallisessa ympäristössä. Kilpaileminen pelaamismotivaationa korostuu tähän tutkimukseen haastateltujen keskuudessa. On normaalia, että pelien logiikkaan vaikuttaa länsimaisesta yhteiskunnasta siirtynyt patriarkaattinen käsitys. Eli se, että sosiaalinen kanssakäyminen perustuu kilpailuun. On myös huomattava, että moni peli tukee rakenteeltaan yhteiskunnasta johdettua (tai laajemmin luonnosta) yksinkertaistettua ajatusta paikkana, jossa vahvin voittaa, jolloin pelissä menestyminen edellyttää kilpailuun ryhtymistä tässä nimenomaisessa kontekstissa.
Pelaaminen opettaa pelaajalle ongelmanratkaisua. Lisäksi silmä-käsikoordinaatio ja kokonaisuuksien hallintakyky voi kehittyä pelien avulla. Pelaaminen saattaa myös opettaa sosiaaliseksi. Sosiaalisuus on merkittävä tekijä miltei kaikissa nykyisissä peleissä. Erityisesti vuorovaikutustaitojen on havaittu paranevan. Usein pelien sisälle muodostuvat pelaajaryhmät kehittyvät tiiviiksi yhteisöiksi. Pelien todetaan mahdollistavan ryhmään kuulumisen myös sellaisille, joille se tavallisesti on vaikeaa. Pelaamisen nähdään opettavan myös kielitaitoa. Lisäksi pelaaja saattaa pelissä joutua haastamaan oman todellisuuskäsityksensä. Samalla peleissä voi kokeilla erilaisia identiteettejä, sosiaalisia rooleja ja luonteenpiirteitä turvallisessa ympäristössä. Kilpaileminen pelaamismotivaationa korostuu tähän tutkimukseen haastateltujen keskuudessa. On normaalia, että pelien logiikkaan vaikuttaa länsimaisesta yhteiskunnasta siirtynyt patriarkaattinen käsitys. Eli se, että sosiaalinen kanssakäyminen perustuu kilpailuun. On myös huomattava, että moni peli tukee rakenteeltaan yhteiskunnasta johdettua (tai laajemmin luonnosta) yksinkertaistettua ajatusta paikkana, jossa vahvin voittaa, jolloin pelissä menestyminen edellyttää kilpailuun ryhtymistä tässä nimenomaisessa kontekstissa.