Tuotannollinen tytäryhtiö Latinalaisen Amerikan markkinoilla
Karlsson, Annakaisa (2002)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkielman päätavoitteena on analysoida tuotannollisen tytäryhtiön suunnittelua ja operointia Latinalaisen Amerikan markkinoilla. Työn teoriaosassa luodaan viitekehys analysoimalla kirjallisuutta, erilaisia artikkeleita, aikaisempia aiheeseen liittyviä tutkimuksia sekä luentoseminaareja. Työssä tarkastellaan Latinalaista Amerikkaa kohdealueena, keskittyen taloudelliseen, poliittiseen, juridiseen ja kulttuuriseen ympäristöön sekä tuotannollista tytäryhtiötä yrityksen entrymuotona keskittyen tytäryhtiön perustamiseen ja toimintaan liittyviin päätöksentekoalueisiin sekä toimintavaiheessa liittyviin mahdollisiin ongelmiin. Teoriaosan kappaleiden loppuun on pyritty kokoamaan kappaleessa esiintyneet tärkeät seikat yhteenvetotaulukoihin.
Tutkimusmetodiksi työhön valittiin case-tutkimus ja empiirisen osuuden materiaalin keräys toteutettiin kirjekyselynä. Tutkielman kohdeyrityksiksi valittiin kaikki Argentii-nassa, Brasiliassa tai Chilessä toimivat suomalaisyritysten tuotannolliset tytäryhtiöt. Kohdeyksikkö sai olla yhteisyritys ja se on saattanut tulla emoyhtiön alaisuuteen jonkun suuremman yrityskaupan myötä. Työn empiirisen osan tarkoituksena on analysoida neljän suomalaisyrityksen toteuttamia tuotannollisia tytäryhtiöitä Latinalaisessa Amerikassa. Empiriaosuudessa tarkasteltiin erityisesti tuotannollisen tytäryhtiön suunnitteluun ja toimintaan liittyviä keskeisiä päätöksentekoalueita sekä mahdollisia niissä esiintyneitä ongelmia.
Ulkomaiset investoinnit Latinalaisen Amerikan alueella ovat lisääntyneet huomattavasti viime vuosien aikana johtuen mm. talouden tasapainottumisesta ja investointilain-säädännön uudistumisesta. Työn empiriaosuudessa havaittiin tärkeimmiksi perusteluiksi yritysostolle nopea pääsy tuotantotoiminnan aloittamiseen kohdemarkkinoilla sekä uusperustannan kalleus. Tutkitut kohdeyritykset kokivat taloudellisen ympäristön epävakaisuuden suurimmaksi ongelmaksi ja arvioivat yksikön toiminnan menestymisen vastanneen odotuksia tai jopa ylittäneen ne. Latinalaisen Amerikan markkinoilla kohdealueen kulttuurituntemuksella ja paikallisen kielen osaamisella on erittäin merkittävä rooli pitkäaikaisten suhteiden luomisessa ja täten myös kaupankäynnissä.
Tutkimusmetodiksi työhön valittiin case-tutkimus ja empiirisen osuuden materiaalin keräys toteutettiin kirjekyselynä. Tutkielman kohdeyrityksiksi valittiin kaikki Argentii-nassa, Brasiliassa tai Chilessä toimivat suomalaisyritysten tuotannolliset tytäryhtiöt. Kohdeyksikkö sai olla yhteisyritys ja se on saattanut tulla emoyhtiön alaisuuteen jonkun suuremman yrityskaupan myötä. Työn empiirisen osan tarkoituksena on analysoida neljän suomalaisyrityksen toteuttamia tuotannollisia tytäryhtiöitä Latinalaisessa Amerikassa. Empiriaosuudessa tarkasteltiin erityisesti tuotannollisen tytäryhtiön suunnitteluun ja toimintaan liittyviä keskeisiä päätöksentekoalueita sekä mahdollisia niissä esiintyneitä ongelmia.
Ulkomaiset investoinnit Latinalaisen Amerikan alueella ovat lisääntyneet huomattavasti viime vuosien aikana johtuen mm. talouden tasapainottumisesta ja investointilain-säädännön uudistumisesta. Työn empiriaosuudessa havaittiin tärkeimmiksi perusteluiksi yritysostolle nopea pääsy tuotantotoiminnan aloittamiseen kohdemarkkinoilla sekä uusperustannan kalleus. Tutkitut kohdeyritykset kokivat taloudellisen ympäristön epävakaisuuden suurimmaksi ongelmaksi ja arvioivat yksikön toiminnan menestymisen vastanneen odotuksia tai jopa ylittäneen ne. Latinalaisen Amerikan markkinoilla kohdealueen kulttuurituntemuksella ja paikallisen kielen osaamisella on erittäin merkittävä rooli pitkäaikaisten suhteiden luomisessa ja täten myös kaupankäynnissä.