How do digital facilitation help aligning and implementing systematic strategy work in a fast- growing SaaS startup?
Ågrén, Sini (2022-06)
Ågrén, Sini
06 / 2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062048000
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062048000
Tiivistelmä
Abstrakti:
Miten startup varmistaa että kaikki yrityksessä pyrkivät samaan suuntaan? Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selkeyttää miten strategisten tavoitteiden implementointi digitaalisen fasilitoinnin avulla auttaa yritystä tekemisen virtaviivaistamisessa ja samalla havainnollistaa tätä tutkimusyrityksen ensimmäisen implementointi kerran läpivalaisulla. Tämä tutkimus sisältää taustatutkimuksen strategisen linjauksen läpiviennistä, sekä kuvauksen tyypillisistä implementointiprosessin mahdollisista haasteista.
Tutkimus on toteutettu laadullisesti, kerätty aineisto on alkujaan digitaalisten fasilitaatio sessioiden nimettömästi toteutettujen kyselyiden analysointia, sessioissa käytyjä keskusteluja sekä fasilitointi kokemuksesta kerätty palaute. Kuitenkaan tässä tutkimuksessa ei esitellä kerättyä materiaalia sinänsä, vaan vain analyysit materiaaleista. Pääsyynä on materiaalin pääsääntöisesti luottamuksellinen laatu. On huomioitavaa että tähän tutkimukseen ei sisälly toista implementoinnin iterointi vaihetta tai läpivientiä, vaan tutkimus keskittyy täysin yrityksen ensimmäiseen laajaan implementointi kertaan.
Strategian implementointi yritykseen on monien yritysten haaste, varsinkin nuorten yritysten alkuaikoina. Kuitenkaan yritykset eivät pääse kovin pitkälle kohti menestystä ilman pidempiaikaista strategiaa ja sen näkyväksi tekemistä. Tässä tutkimuksessa päätoimisesti käsitellään John Doerrin (2018) OKR mallin implementointia digitaalisen fasilitoinnin avulla, sekä tarkastellaan tiimin reaktioita uuteen läpinäkyvämpään strategisen työn implementointi prosessiin. Tutkittavassa yrityksessä strategisen työn implementointia OKR mallin avulla on yritetty aiemmin onnistumatta. Kuitenkin seurauksena kasvupyrähdyksestä yritykselle nousi tarve ja halu kommunikoida yrityksen suunnasta läpinäkyvästi ja työtä ohjaavasti. Tähän OKR malli sopii kevyeksi viitekehykseksi. Tutkimuksessa käsitellään ja sivutaan kevyesti miten KPIt ja OKR malli toimivat yhteen toisiaan tukien.
Tutkimuksen tarkoituksena on vastata kysymyksiin digitaalisen fasilitoinnin hyödyistä kun implementoidaan strategiatyötä nuoreen yritykseen. Toisena olennaisena elementtinä tutkimus vastaa tuoko fasilitointi läpinäkyvyyttä ja selkeyttä? Sekä toteutuuko strategiatyö fasilitoinnin ansiosta niin että siitä on selkeää hyötyä yrityksen tulevaisuuden kannalta. On kuitenkin huomioitavaa että tutkimuksessa käsiteltävä yritys on strategian implementointinsa alkutaipaleella, ei kerätty data pysty vahvistamaan päätutkimuskysymystä. Tutkimuksessa on tiedostettu tarve jatkoiterointi kierroksista jotta OKR malli ja fasilitointi toimivat yrityksen hyödyksi eivätkä sitä vastaan. Aiheena nämä ovat helposti nuorissa yrityksissä ylenkatsottuja asioita, mutta pidemmällä tähtäimellä nämä voivat olla juuri se erottava tekijä joka ratkaisee yrityksen menestyksen. Abstract:
How do startups make sure they are driving towards the same goal? This research aims to explain the benefits of facilitated sessions with different departments and showcase the first round of implementing strategy work in a fast-growing startup. This research consists of background research for strategic alignment, its benefits and the challenges that companies generally meet while implementing strategy work and effective measuring. An important note for this research is that the research was concluded while the research company was doing their first implementation round. The second round is not included in this research, there is a clear gap to be totally sure if the implementation successfully continued after the research was done. The research considers this and understands that the wholeness of this implementation process includes further improvement and iteration rounds to make it more fit for the researched company. This research will not have the digital facilitation material, anonymous answers, or the gathered overall feedback answers as they include confidential information about the strategy and company’s future. But all the analysis of the material is presented and analyzed. This research is carried out as qualitative research, based on digital facilitation sessions, gathered written answers and feedback forms.
Strategy implementation is something that several companies struggle with, and especially in their early days. This research is concluded with a company who were in their startup phase and wanted to bring clarity and become the next Atlassian or Google in the tech space. The aim is very relevant for almost all young companies, at some point only executing is not bringing the needed results. Some level of strategy is needed. Some companies are not keen to include their all employees on strategy work, but in this research the case company was excited to include everyone. During this research the OKR framework was implemented after several failed tries before. An important part of this research is to show how building department-based plans that mirror the values, ways of working, and clear metrics help teams across the company better understand their possibilities to make an impact and be part of something bigger.
The aim of this research is to answer if digital facilitation helps companies to implement strategic goals and Objectives and Key Results framework. And as an additional question, research figures out if this digital facilitation brings clarity and transparency while the implementation process is in action. Research briefly explains the difference between key performance indicators and Objectives and Key Results – framework, and how these two different measurements work together. And sheds a light what does Software-as-a-service startup really mean. This research aims to highlight the open discussion related to future goals in teams. Easily these are topics and themes that are overlooked in fast-growing companies, and those can make a difference in achieving future success and becoming the next big tech star.
Miten startup varmistaa että kaikki yrityksessä pyrkivät samaan suuntaan? Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selkeyttää miten strategisten tavoitteiden implementointi digitaalisen fasilitoinnin avulla auttaa yritystä tekemisen virtaviivaistamisessa ja samalla havainnollistaa tätä tutkimusyrityksen ensimmäisen implementointi kerran läpivalaisulla. Tämä tutkimus sisältää taustatutkimuksen strategisen linjauksen läpiviennistä, sekä kuvauksen tyypillisistä implementointiprosessin mahdollisista haasteista.
Tutkimus on toteutettu laadullisesti, kerätty aineisto on alkujaan digitaalisten fasilitaatio sessioiden nimettömästi toteutettujen kyselyiden analysointia, sessioissa käytyjä keskusteluja sekä fasilitointi kokemuksesta kerätty palaute. Kuitenkaan tässä tutkimuksessa ei esitellä kerättyä materiaalia sinänsä, vaan vain analyysit materiaaleista. Pääsyynä on materiaalin pääsääntöisesti luottamuksellinen laatu. On huomioitavaa että tähän tutkimukseen ei sisälly toista implementoinnin iterointi vaihetta tai läpivientiä, vaan tutkimus keskittyy täysin yrityksen ensimmäiseen laajaan implementointi kertaan.
Strategian implementointi yritykseen on monien yritysten haaste, varsinkin nuorten yritysten alkuaikoina. Kuitenkaan yritykset eivät pääse kovin pitkälle kohti menestystä ilman pidempiaikaista strategiaa ja sen näkyväksi tekemistä. Tässä tutkimuksessa päätoimisesti käsitellään John Doerrin (2018) OKR mallin implementointia digitaalisen fasilitoinnin avulla, sekä tarkastellaan tiimin reaktioita uuteen läpinäkyvämpään strategisen työn implementointi prosessiin. Tutkittavassa yrityksessä strategisen työn implementointia OKR mallin avulla on yritetty aiemmin onnistumatta. Kuitenkin seurauksena kasvupyrähdyksestä yritykselle nousi tarve ja halu kommunikoida yrityksen suunnasta läpinäkyvästi ja työtä ohjaavasti. Tähän OKR malli sopii kevyeksi viitekehykseksi. Tutkimuksessa käsitellään ja sivutaan kevyesti miten KPIt ja OKR malli toimivat yhteen toisiaan tukien.
Tutkimuksen tarkoituksena on vastata kysymyksiin digitaalisen fasilitoinnin hyödyistä kun implementoidaan strategiatyötä nuoreen yritykseen. Toisena olennaisena elementtinä tutkimus vastaa tuoko fasilitointi läpinäkyvyyttä ja selkeyttä? Sekä toteutuuko strategiatyö fasilitoinnin ansiosta niin että siitä on selkeää hyötyä yrityksen tulevaisuuden kannalta. On kuitenkin huomioitavaa että tutkimuksessa käsiteltävä yritys on strategian implementointinsa alkutaipaleella, ei kerätty data pysty vahvistamaan päätutkimuskysymystä. Tutkimuksessa on tiedostettu tarve jatkoiterointi kierroksista jotta OKR malli ja fasilitointi toimivat yrityksen hyödyksi eivätkä sitä vastaan. Aiheena nämä ovat helposti nuorissa yrityksissä ylenkatsottuja asioita, mutta pidemmällä tähtäimellä nämä voivat olla juuri se erottava tekijä joka ratkaisee yrityksen menestyksen.
How do startups make sure they are driving towards the same goal? This research aims to explain the benefits of facilitated sessions with different departments and showcase the first round of implementing strategy work in a fast-growing startup. This research consists of background research for strategic alignment, its benefits and the challenges that companies generally meet while implementing strategy work and effective measuring. An important note for this research is that the research was concluded while the research company was doing their first implementation round. The second round is not included in this research, there is a clear gap to be totally sure if the implementation successfully continued after the research was done. The research considers this and understands that the wholeness of this implementation process includes further improvement and iteration rounds to make it more fit for the researched company. This research will not have the digital facilitation material, anonymous answers, or the gathered overall feedback answers as they include confidential information about the strategy and company’s future. But all the analysis of the material is presented and analyzed. This research is carried out as qualitative research, based on digital facilitation sessions, gathered written answers and feedback forms.
Strategy implementation is something that several companies struggle with, and especially in their early days. This research is concluded with a company who were in their startup phase and wanted to bring clarity and become the next Atlassian or Google in the tech space. The aim is very relevant for almost all young companies, at some point only executing is not bringing the needed results. Some level of strategy is needed. Some companies are not keen to include their all employees on strategy work, but in this research the case company was excited to include everyone. During this research the OKR framework was implemented after several failed tries before. An important part of this research is to show how building department-based plans that mirror the values, ways of working, and clear metrics help teams across the company better understand their possibilities to make an impact and be part of something bigger.
The aim of this research is to answer if digital facilitation helps companies to implement strategic goals and Objectives and Key Results framework. And as an additional question, research figures out if this digital facilitation brings clarity and transparency while the implementation process is in action. Research briefly explains the difference between key performance indicators and Objectives and Key Results – framework, and how these two different measurements work together. And sheds a light what does Software-as-a-service startup really mean. This research aims to highlight the open discussion related to future goals in teams. Easily these are topics and themes that are overlooked in fast-growing companies, and those can make a difference in achieving future success and becoming the next big tech star.