Tandem: teori och praktik. Tandeminlärning i Vasa
Karjalainen, Katri (2005)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Vaasan ruotsinkielinen työväenopisto Vasa arbis otti tandemkurssin kurssivalikoi-maansa lukuvuonna 2002–03. Menetelmä on uusi sekä Vaasassa että muualla Suomessa, mutta muualla maailmassa ja etenkin Euroopassa se on ollut käytössä jo 1960-luvulta asti.
Tutkielmani tavoitteena on kertoa tandemoppimisesta ja sen periaatteista yleensä sekä tarkemmin siitä muodosta, joka Vaasassa on käytössä. Tandemoppiminen perustuu autonomiseen oppimiseen jossa oppijat ovat itse vastuussa oppimisestaan. Tämän vuoksi heidän motivaationsa vaikuttaa voimakkaasti oppimistuloksiin. Tandem-oppimisessa on kaksi muotoa: face-to-face-tandem, jossa osapuolet tapaavat kasvokkain ja eTandem, joka tapahtuu sähköisten viestintävälineiden, yleensä sähköpostin, välityksellä. Vaasan tandemkurssi on face-to-face-kurssi.
Tavoitteenani on lisäksi selvittää kurssille lukuvuosina 2002–03 ja 2003–04 osallistuneiden kokemuksia tandemoppimisesta ja heidän toiveitaan kurssin kehittämiseksi sekä selvittää tandemparin yhteistyöhön vaikuttavia seikkoja. Aineistoni koostuu neljästä osasta: kyselylomakkeesta, ryhmäkeskustelusta, haastatteluista ja omista kokemuksistani. Tutkielmani kuvailevan luonteen vuoksi analyysimenetelmäni ovat suurimmaksi osaksi kvalitatiivisia, mutta käytän apuna myös kvantitatiivista menetelmää.
Tuloksenani on, että tandemoppiminen sopii sekä opettelemansa kielen jo hyvin osaaville että heikompitaitoisille, tosin ei aivan aloittelijoille. On tärkeää, että tandemparin osapuolet ovat yhtä motivoituneita ja siten valmiita työskentelemään yhtä paljon. Osallistujat ovat toivoneet enemmän ohjausta kurssin järjestäjältä ja kurssiin kuuluvien yhteistapaamisten määrää onkin lisätty.
Tutkielmani tavoitteena on kertoa tandemoppimisesta ja sen periaatteista yleensä sekä tarkemmin siitä muodosta, joka Vaasassa on käytössä. Tandemoppiminen perustuu autonomiseen oppimiseen jossa oppijat ovat itse vastuussa oppimisestaan. Tämän vuoksi heidän motivaationsa vaikuttaa voimakkaasti oppimistuloksiin. Tandem-oppimisessa on kaksi muotoa: face-to-face-tandem, jossa osapuolet tapaavat kasvokkain ja eTandem, joka tapahtuu sähköisten viestintävälineiden, yleensä sähköpostin, välityksellä. Vaasan tandemkurssi on face-to-face-kurssi.
Tavoitteenani on lisäksi selvittää kurssille lukuvuosina 2002–03 ja 2003–04 osallistuneiden kokemuksia tandemoppimisesta ja heidän toiveitaan kurssin kehittämiseksi sekä selvittää tandemparin yhteistyöhön vaikuttavia seikkoja. Aineistoni koostuu neljästä osasta: kyselylomakkeesta, ryhmäkeskustelusta, haastatteluista ja omista kokemuksistani. Tutkielmani kuvailevan luonteen vuoksi analyysimenetelmäni ovat suurimmaksi osaksi kvalitatiivisia, mutta käytän apuna myös kvantitatiivista menetelmää.
Tuloksenani on, että tandemoppiminen sopii sekä opettelemansa kielen jo hyvin osaaville että heikompitaitoisille, tosin ei aivan aloittelijoille. On tärkeää, että tandemparin osapuolet ovat yhtä motivoituneita ja siten valmiita työskentelemään yhtä paljon. Osallistujat ovat toivoneet enemmän ohjausta kurssin järjestäjältä ja kurssiin kuuluvien yhteistapaamisten määrää onkin lisätty.