Evaluation of Production Part Approval Process : ABB IEC LV Motors division
Hakoniemi, Petra Ulla Maria (2022-04-29)
Hakoniemi, Petra Ulla Maria
29.04.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042931578
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042931578
Tiivistelmä
Supplier performance is directly related to company’s quality and cost. With various tools, the company and its suppliers work together to minimize product quality risks before starting mass production. The production part approval process (PPAP) is a well-known tool for supplier quality management in the automotive industry. PPAP can be used to ensure that the view of the quality requirements of the component being produced is the same between the customer and the supplier. PPAP consists of several tools that ensure the capability of the product manufacturing process from the perspective of both the customer and the supplier.
This master's thesis has been done as a case study for ABB's IEC LV Motors division. The aim of the research is 1) to clarify the current state of the PPAP in the target company - what are its perceived benefits and challenges, and 2) to determine how the PPAP process could be developed in the future and 3) to determine how the utility of PPAP can be maximized. To achieve these goals, internal interviews and benchmarking interviews with external companies have been conducted.
The theoretical framework of the thesis consists of supplier quality and the theory of PPAP, including the history, background, aim, and technology of PPAP. The research is a qualitative case study. In the empirical part, the employees of the case company was interviewed. The aim of the interviews was to clarify the current state of the process globally. This was followed by benchmarking interviews with three companies, two in the role of customer and one in the role of supplier. Benchmarking interviews were used to identify best practices in PPAP processes in other companies as well as the process from a supplier perspective.
The study resulted in a description of what PPAP is currently perceived in the ABB IEC LV Motors division and how PPAP could be further developed to get the best possible benefit. The current state of PPAP was defined in eight internal interviews. The interviews showed a large variation in the perceived functionality of the process between the different factories, as well as lacks in the company's internal processes. Similar challenges could be identified in benchmarking companies, but solutions to them had partly been found over time. If the identified lacks are noticed and developed, the case company can make its operations more effective in terms of product quality, work efficiency and the meaningfulness of the work. Toimittajan suorituskyvyllä on suora yhteys yrityksen laatuun ja kustannuksiin. Erilaisilla työkaluilla yritys ja sen toimittajat pyrkivät yhteistyössä minimoimaan tuotelaatuun liit-tyviä riskejä ennen massatuotannon aloittamista. Production part approval process (PPAP) on autoteollisuudesta tunnettu työkalu toimittajalaadun hallintaan. PPAPin avulla voidaan varmistua, että näkemys tuotettavan komponentin laatuvaatimuksista on yhte-nevä asiakkaan ja toimittajan välillä. PPAP koostuu useista työkaluista, jotka varmistavat tuotteen valmistusprosessin kyvykkyyttä niin asiakkaan kuin toimittajan näkökulmasta.
Tämä pro gradu -tutkielma on tehty tapaustutkimuksena ABB:n IEC LV Motors -divisioo-naan. Tutkielman tavoitteena on 1) selkiyttää, millainen nykytila PPAP-työkalulla on koh-deyrityksessä – mitkä ovat sen koetut hyödyt ja haasteet sekä 2) määritellä, miten PPAP-prosessia voisi tulevaisuudessa kehittää ja 3) määritellä, miten siitä on mahdollista saada irti suurin mahdollinen hyöty. Näiden tavoitteiden saavuttamiseksi on suoritettu sisäisiä haastatteluja sekä benchmarking-haastatteluja ulkopuolisiin yrityksiin.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee toimittajalaadun sekä PPAP:n teoriaa kä-sittäen PPAP:n historian, taustan, tavoitteen sekä tekniikan. Tutkielma on kvalitatiivinen tapaustutkimus. Empiirisessä osuudessa haastateltiin tapausyrityksen henkilöstöä. Haastattelujen tavoitteena oli kartoittaa prosessin nykytila globaalisti. Tämän jälkeen to-teutettiin benchmarking-haastattelut kolmeen yritykseen, joista kaksi toimii asiakkaan roolissa ja yksi toimittajan roolissa. Benchmarking-haastattelujen avulla kartoitettiin PPAP-prosessien parhaita käytäntöjä muissa yrityksissä sekä prosessia toimittajan näkö-kulmasta.
Tutkimuksen tuloksena syntyi kuvaus siitä, millaisena PPAP tällä hetkellä koetaan ABB IEC LV Motors -divisioonassa, sekä miten PPAP:a voitaisiin jatkossa kehittää, jotta siitä saa-taisiin paras mahdollinen hyöty. PPAP:n nykytila määriteltiin kahdeksassa sisäisessä haastattelussa. Haastatteluissa nousi esiin prosessin koetun toimivuuden suuri vaihtelu eri tehtaiden välillä sekä epäkohtia yrityksen sisäisissä prosesseissa. Benchmarking-yri-tyksissä oli tunnistettavissa samanlaisia haasteita, mutta niihin oli osittain löydetty ajan mittaan ratkaisuja. Mikäli tunnistettuihin epäkohtiin tartutaan, on tapausyrityksellä mahdollisuus tehdä toiminnastaan kannattavampaa niin tuotelaadun, työn tehokkuuden kuin työn mielekkyydenkin näkökulmasta.
This master's thesis has been done as a case study for ABB's IEC LV Motors division. The aim of the research is 1) to clarify the current state of the PPAP in the target company - what are its perceived benefits and challenges, and 2) to determine how the PPAP process could be developed in the future and 3) to determine how the utility of PPAP can be maximized. To achieve these goals, internal interviews and benchmarking interviews with external companies have been conducted.
The theoretical framework of the thesis consists of supplier quality and the theory of PPAP, including the history, background, aim, and technology of PPAP. The research is a qualitative case study. In the empirical part, the employees of the case company was interviewed. The aim of the interviews was to clarify the current state of the process globally. This was followed by benchmarking interviews with three companies, two in the role of customer and one in the role of supplier. Benchmarking interviews were used to identify best practices in PPAP processes in other companies as well as the process from a supplier perspective.
The study resulted in a description of what PPAP is currently perceived in the ABB IEC LV Motors division and how PPAP could be further developed to get the best possible benefit. The current state of PPAP was defined in eight internal interviews. The interviews showed a large variation in the perceived functionality of the process between the different factories, as well as lacks in the company's internal processes. Similar challenges could be identified in benchmarking companies, but solutions to them had partly been found over time. If the identified lacks are noticed and developed, the case company can make its operations more effective in terms of product quality, work efficiency and the meaningfulness of the work.
Tämä pro gradu -tutkielma on tehty tapaustutkimuksena ABB:n IEC LV Motors -divisioo-naan. Tutkielman tavoitteena on 1) selkiyttää, millainen nykytila PPAP-työkalulla on koh-deyrityksessä – mitkä ovat sen koetut hyödyt ja haasteet sekä 2) määritellä, miten PPAP-prosessia voisi tulevaisuudessa kehittää ja 3) määritellä, miten siitä on mahdollista saada irti suurin mahdollinen hyöty. Näiden tavoitteiden saavuttamiseksi on suoritettu sisäisiä haastatteluja sekä benchmarking-haastatteluja ulkopuolisiin yrityksiin.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee toimittajalaadun sekä PPAP:n teoriaa kä-sittäen PPAP:n historian, taustan, tavoitteen sekä tekniikan. Tutkielma on kvalitatiivinen tapaustutkimus. Empiirisessä osuudessa haastateltiin tapausyrityksen henkilöstöä. Haastattelujen tavoitteena oli kartoittaa prosessin nykytila globaalisti. Tämän jälkeen to-teutettiin benchmarking-haastattelut kolmeen yritykseen, joista kaksi toimii asiakkaan roolissa ja yksi toimittajan roolissa. Benchmarking-haastattelujen avulla kartoitettiin PPAP-prosessien parhaita käytäntöjä muissa yrityksissä sekä prosessia toimittajan näkö-kulmasta.
Tutkimuksen tuloksena syntyi kuvaus siitä, millaisena PPAP tällä hetkellä koetaan ABB IEC LV Motors -divisioonassa, sekä miten PPAP:a voitaisiin jatkossa kehittää, jotta siitä saa-taisiin paras mahdollinen hyöty. PPAP:n nykytila määriteltiin kahdeksassa sisäisessä haastattelussa. Haastatteluissa nousi esiin prosessin koetun toimivuuden suuri vaihtelu eri tehtaiden välillä sekä epäkohtia yrityksen sisäisissä prosesseissa. Benchmarking-yri-tyksissä oli tunnistettavissa samanlaisia haasteita, mutta niihin oli osittain löydetty ajan mittaan ratkaisuja. Mikäli tunnistettuihin epäkohtiin tartutaan, on tapausyrityksellä mahdollisuus tehdä toiminnastaan kannattavampaa niin tuotelaadun, työn tehokkuuden kuin työn mielekkyydenkin näkökulmasta.