Strategiset kyvykkyydet
Ohrankämmen, Marjut (2022)
Ohrankämmen, Marjut
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042630582
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042630582
Tiivistelmä
Toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset asettavat uusia vaatimuksia organisaatioiden menestymiselle markkinoilla. Yhtenä strategisena ja uudistumisen avaintekijänä ovat kyvykkyydet, joita hyödyntämällä organisaatio voi päästä strategisiin tavoitteisiinsa, luoda ainutlaatuista arvoa sidosryhmilleen ja kilpailuetua suhteessa muihin. Organisaation osaaminen, strategia tai strategiset prosessit eivät yksinään muodosta menestystä ja kilpailuetua, vaan ne tulee linkittää toisiinsa. Näin muodostuvat ydinkyvykkyydet, jotka ovat organisaation kriittisimmät ja muista erottavat resurssit, jotka se omistaa.
Kyvykkyyksiä voidaan tarkastella eri tasoilla. Nämä tasot ovat kynnyskyvykkyydet ja ydinkyvykkyydet. Kynnyskyvykkyydet ovat toiminnalle välttämättömiä tukikyvykkyyksiä, jotka ovat yhteisiä saman toimialan organisaatioille. Ydinkyvykkyydet puolestaan ovat organisaatiolle strategisesti kriittisiä kyvykkyyksiä, joilla saavutetaan sen asettamat strategiset tavoitteet ja luodaan tulevaisuuden menestys. Ydinkyvykkyyksien tunnistamisessa on tärkeää tarkastella muun muassa aiemmin menestystä tuottaneita tekijöitä ja organisaation erityisiä tietoja, taitoja ja osaamisia, jotka tuottavat arvoa. Ydinkyvykkyyksiä tulee myös kehittää ja vaalia. Käytännössä tämä voi tapahtua esimerkiksi henkilöstöjohtamisen keinoin, kuten osaamisen kehittämisen erilaisin menetelmin.
Tutkielman tavoitteena on laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntäen selvittää, miten käytännön toimijat hahmottavat ydinkyvykkyyksiä. Lisäksi selvitetään, mitkä ovat kohdeorganisaation strategisesti keskeisiä ydinkyvykkyyksiä, kynnyskyvykkyyksiä (kaikille alan toimijoille välttämättömiä), sekä mitkä mahdollisesti ovat kehittymässä olevia uusia ydinkyvykkyyksiä. Teoreettinen viitekehys luodaan kirjallisuuskatsauksessa esittelemällä resurssiperusteista strategia-ajattelua ja ydinkyvykkyyksiin liittyvää teoriaa. Tutkimusaineistoa kerättiin puolistrukturoiduin haastatteluin kahdessa eri vaiheessa tammi-maaliskuussa 2022. Haastatteluita oli yhteensä yhdeksän, joista kahdeksan oli ryhmähaastatteluita. Informantteja oli yhteensä yhdeksän.
Tutkimuksen tuloksena saatiin tietoa siitä, miten käytännön toimijat hahmottavat ydinkyvykkyyksiä ja voitiin määrittää teknologia-alan toimijoille yhteisiä kynnyskyvykkyyksiä sekä kohdeorganisaatiolle viisi ydinkyvykkyyttä. Tutkimuksen myötä kohdeorganisaatiolle suositellaan ydinkyvykkyyksien vaalimis- ja kehittämistoimenpiteitä, kuten työkierron mahdollisuuden selvittämistä ja yksilön osaamisten siirtämistä organisaation osaamiseksi. Lisäksi ehdotetaan asiakkaan käsitteen ja arvoketjun selkeyttämistä organisaation henkilöstölle. Jatkotutkimusaiheiksi suositetaan ydinkyvykkyyksien täsmentämistä ja tulevaisuuden ydinkyvykkyyksien selvittämistä. Kolmas jatkotutkimusaihe liittyy kyvykkyyksien strategiseen johtamiseen.
Kyvykkyyksiä voidaan tarkastella eri tasoilla. Nämä tasot ovat kynnyskyvykkyydet ja ydinkyvykkyydet. Kynnyskyvykkyydet ovat toiminnalle välttämättömiä tukikyvykkyyksiä, jotka ovat yhteisiä saman toimialan organisaatioille. Ydinkyvykkyydet puolestaan ovat organisaatiolle strategisesti kriittisiä kyvykkyyksiä, joilla saavutetaan sen asettamat strategiset tavoitteet ja luodaan tulevaisuuden menestys. Ydinkyvykkyyksien tunnistamisessa on tärkeää tarkastella muun muassa aiemmin menestystä tuottaneita tekijöitä ja organisaation erityisiä tietoja, taitoja ja osaamisia, jotka tuottavat arvoa. Ydinkyvykkyyksiä tulee myös kehittää ja vaalia. Käytännössä tämä voi tapahtua esimerkiksi henkilöstöjohtamisen keinoin, kuten osaamisen kehittämisen erilaisin menetelmin.
Tutkielman tavoitteena on laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntäen selvittää, miten käytännön toimijat hahmottavat ydinkyvykkyyksiä. Lisäksi selvitetään, mitkä ovat kohdeorganisaation strategisesti keskeisiä ydinkyvykkyyksiä, kynnyskyvykkyyksiä (kaikille alan toimijoille välttämättömiä), sekä mitkä mahdollisesti ovat kehittymässä olevia uusia ydinkyvykkyyksiä. Teoreettinen viitekehys luodaan kirjallisuuskatsauksessa esittelemällä resurssiperusteista strategia-ajattelua ja ydinkyvykkyyksiin liittyvää teoriaa. Tutkimusaineistoa kerättiin puolistrukturoiduin haastatteluin kahdessa eri vaiheessa tammi-maaliskuussa 2022. Haastatteluita oli yhteensä yhdeksän, joista kahdeksan oli ryhmähaastatteluita. Informantteja oli yhteensä yhdeksän.
Tutkimuksen tuloksena saatiin tietoa siitä, miten käytännön toimijat hahmottavat ydinkyvykkyyksiä ja voitiin määrittää teknologia-alan toimijoille yhteisiä kynnyskyvykkyyksiä sekä kohdeorganisaatiolle viisi ydinkyvykkyyttä. Tutkimuksen myötä kohdeorganisaatiolle suositellaan ydinkyvykkyyksien vaalimis- ja kehittämistoimenpiteitä, kuten työkierron mahdollisuuden selvittämistä ja yksilön osaamisten siirtämistä organisaation osaamiseksi. Lisäksi ehdotetaan asiakkaan käsitteen ja arvoketjun selkeyttämistä organisaation henkilöstölle. Jatkotutkimusaiheiksi suositetaan ydinkyvykkyyksien täsmentämistä ja tulevaisuuden ydinkyvykkyyksien selvittämistä. Kolmas jatkotutkimusaihe liittyy kyvykkyyksien strategiseen johtamiseen.