Balanced Scorecard strategisena johtamisvälineenä Kyrönmaan Osuuspankissa
Karesvuo, Ossi (2013)
Karesvuo, Ossi
2013
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Strateginen johtaminen rahoitusalalla on muuttunut voimakkaasti vuosien varrella. Perinteinen rahan ostaminen talletuksina ja myyminen lainoina ei enää riitä pankkitoiminnassa. Pärjätäkseen kiristyvän sääntelyn ja tiukkojen marginaalien maailmassa pankkien on suunnattava katseensa entistä enemmän henkilöstön kehittämiseen ja koko organisaation määrätietoiseen johtamiseen.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata Balanced Scorecardin käyttöönotto kohdeyrityksessä johtamisen näkökulmasta ja selvittää samalla siitä saatujen käyttökokemusten perusteella sitä, miten Balanced Scorecard (Tasapainotettu mittaristo) näkyy arjen toiminnassa pankkiympäristössä. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia BSC:n toimivuutta johtamisjärjestelmän osana. Lisäksi pyrittiin selvittämään mittariston neljän eri näkökulman kausaalisia suhteita kohdeyrityksen toiminnassa.
Yleensä Tasapainotettua mittaristoa ei saada toimimaan nimensä mukaisesti tasapainossa. Balanced Scorecardin käyttöönotto on empiiristä aineistoa, joka kuvataan, mutta jonka kuvaus ei ole tutkimuksen varsinainen tavoite vaan osa prosessia. Lisäksi käsitellään keskeisiä käsitteitä sekä tutkimuksessa käytettyjä menetelmiä ja tutkimusaineistoa.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimuksen teoriaosuudessa käydään läpi Balanced Scorecardin neljä eri näkökulmaa ja samalla selvitetään kirjallisuuteen perustuen Balanced Scorecardista saatuja käyttökokemuksia strategian toteutuksessa. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin usean vuoden ajalla Kyrönmaan Osuuspankista.
Tutkimuksen keskeisenä tuloksena esitetään yhteenveto, jossa kerrotaan keskeiset havainnot ja tulokset Tasapainotetun mittariston toiminnasta osana kohdeyrityksen johtamisjärjestelmää.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata Balanced Scorecardin käyttöönotto kohdeyrityksessä johtamisen näkökulmasta ja selvittää samalla siitä saatujen käyttökokemusten perusteella sitä, miten Balanced Scorecard (Tasapainotettu mittaristo) näkyy arjen toiminnassa pankkiympäristössä. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia BSC:n toimivuutta johtamisjärjestelmän osana. Lisäksi pyrittiin selvittämään mittariston neljän eri näkökulman kausaalisia suhteita kohdeyrityksen toiminnassa.
Yleensä Tasapainotettua mittaristoa ei saada toimimaan nimensä mukaisesti tasapainossa. Balanced Scorecardin käyttöönotto on empiiristä aineistoa, joka kuvataan, mutta jonka kuvaus ei ole tutkimuksen varsinainen tavoite vaan osa prosessia. Lisäksi käsitellään keskeisiä käsitteitä sekä tutkimuksessa käytettyjä menetelmiä ja tutkimusaineistoa.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimuksen teoriaosuudessa käydään läpi Balanced Scorecardin neljä eri näkökulmaa ja samalla selvitetään kirjallisuuteen perustuen Balanced Scorecardista saatuja käyttökokemuksia strategian toteutuksessa. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin usean vuoden ajalla Kyrönmaan Osuuspankista.
Tutkimuksen keskeisenä tuloksena esitetään yhteenveto, jossa kerrotaan keskeiset havainnot ja tulokset Tasapainotetun mittariston toiminnasta osana kohdeyrityksen johtamisjärjestelmää.