Mainonnan suunnittelu ja toteutus Itä- ja Keskisessä Itä-Euroopassa
Kantola, Mia-Marika (2005)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkielman päätavoitteena on tutkia mainonnan suunnittelua ja toteutusta Itä- ja Keskisessä Itä-Euroopassa. Päätavoite on tutkielmassa pyritty saavuttamaan tutkimalla mainonnan suunnittelun ja toteutuksen eri osa-alueita, selvittämällä näihin osa-alueisiin vaikuttavia tekijöitä kohdealueella ja tarkastelemalla kohdealueella tapahtuvan mainonnan standardisointi- ja sopeuttamispäätöksiä. Tutkielman empiriaosassa on tutkittu eri toimialoilla toimivien suomalaisten yritysten mainonnan suunnittelua ja toteutusta Itä- ja Keskisessä Itä-Euroopassa, lähinnä sanoma- ja aikakauslehdissä sekä televisiossa.
Tutkielman empiriaosio koostuu kahdesta eri aineistoista. Empiriaosuuden kvantitatiivinen osuus perustuu Vaasan yliopiston markkinoinnin laitoksen tekemän kyselyn "suomalaisten teollisuusyritysten liiketoiminta Itä-Euroopassa" tuloksiin. Kvalitatiivinen aineisto puolestaan sisältää henkilökohtaisten haastatteluiden tuloksia eri toimialoilta. Tu-losten mukaan kohdealueella on eniten valittu käytettäväksi sopeutettua mainontaa ja tuotetta. Mainonnan informatiivisuus koetaan yhä tärkeäksi ja mainonnan kohderyhmä valitaan sosioekonomisten, demografisten ja maantieteellisten tekijöiden perusteella. Paikalliset tavat, arvot ja asenteet ovat vaikuttaneet eniten alueelle valittuun mainossa-nomaan, vaikkakin mainossanomaan liittyvät osa-alueet eivät poikkea suuresti Suomessa käytetyistä. Mainosmedioiden käyttö on pysynyt samana tai kasvanut vuosien varrella. Mainonnan koordinointi säilytetään yhä Suomessa, vaikka mainonnan organisoinnissa käytetään joko paikallisia tai kansainvälisiin ryhmittymiin kuuluvia toimistoja. Mainonnan seurantaa toteutetaan pienessä mittakaavassa.
Tutkielman empiriaosio koostuu kahdesta eri aineistoista. Empiriaosuuden kvantitatiivinen osuus perustuu Vaasan yliopiston markkinoinnin laitoksen tekemän kyselyn "suomalaisten teollisuusyritysten liiketoiminta Itä-Euroopassa" tuloksiin. Kvalitatiivinen aineisto puolestaan sisältää henkilökohtaisten haastatteluiden tuloksia eri toimialoilta. Tu-losten mukaan kohdealueella on eniten valittu käytettäväksi sopeutettua mainontaa ja tuotetta. Mainonnan informatiivisuus koetaan yhä tärkeäksi ja mainonnan kohderyhmä valitaan sosioekonomisten, demografisten ja maantieteellisten tekijöiden perusteella. Paikalliset tavat, arvot ja asenteet ovat vaikuttaneet eniten alueelle valittuun mainossa-nomaan, vaikkakin mainossanomaan liittyvät osa-alueet eivät poikkea suuresti Suomessa käytetyistä. Mainosmedioiden käyttö on pysynyt samana tai kasvanut vuosien varrella. Mainonnan koordinointi säilytetään yhä Suomessa, vaikka mainonnan organisoinnissa käytetään joko paikallisia tai kansainvälisiin ryhmittymiin kuuluvia toimistoja. Mainonnan seurantaa toteutetaan pienessä mittakaavassa.