Muutoksen vaikutus organisaation sisäiseen viestintään - Tutkimuskohteena Vahinkovakuutusyhtiö Pohjola Oyj
Kanto, Anne (2007)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Monet yritykset ovat jatkuvassa muutospaineessa liiketoimintaympäristön luomien haasteiden takia. Sopeutuminen edellyttää organisaation käytäntöjen muuttamista yhä useammin. Tällöin tiedonhankinta ja viestintävalmius korostuvat organisaatiossa. Jatkuva muutos luo paineita myös johtamiselle. Organisaation toiminta on mahdollista vain, kun sen eri osat viestivät keskenään.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten organisaatiomuutos on vaikuttanut yrityksen sisäiseen viestintään. Lisäksi selvitettiin työntekijöiden viestintätyytyväisyyttä ja sisäisen viestinnän kanavia sekä miten muutosviestinnässä on onnistuttu työntekijöiden näkökulmasta. Viestintätyytyväisyyden sekä viestintäkanavien käytön tutkimus toteutettiin Osmo A. Wiion kehittämän OCD-mittariston avulla. Lomake muokattiin tutkimusongelman mukaiseksi ja kohdeyrityksen tarpeisiin sopivaksi. Muutoksen viestimisen onnistumisesta tutkittiin kyselylomakkeessa avoimien kysymysten avulla. Kysymyksien tarkoituksena oli kartoittaa vastaajien omakohtaisia kokemuksia ja tuntemuksia.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsitellään sisäistä viestintää ja sen tehtäviä, siinä käytettäviä kanavia sekä viestinnänonnistumisen edellytyksiä ja mahdollisia esteitä. Lisäksi tarkastellaan muutosjohtamista ja erityisesti muutosviestinnän merkitystä sekä sisältöä yrityksen johdon kannalta.
Tutkimuksessa havaittiin henkilöstön olevan melko tyytyväisiä yrityksen sisäiseen viestintään sekä muutosviestinnän onnistumiseen. Viestintäkanavien käytön todettiin olevan erittäin keskittynyttä kohdeyrityksessä. Henkilökohtainen kanssakäyminen ja suora kontakti toiseen ihmiseen ovat suuressa arvossa. Lähin esimies on selvästi toivotuin viestintäkanava etenkin kun on kyse työntekijöiden työtä läheisesti koskevista asioista. Organisaatiossa on ilmennyt jonkinasteista muutosvastarintaa, joka on perustunut pitkälti liian vähäiseen sisäiseen viestintään ja informointiin. Erittäin tärkeäksi asiaksi vastaajat kokivat muutoksen toteutuksesta tiedottamisen.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten organisaatiomuutos on vaikuttanut yrityksen sisäiseen viestintään. Lisäksi selvitettiin työntekijöiden viestintätyytyväisyyttä ja sisäisen viestinnän kanavia sekä miten muutosviestinnässä on onnistuttu työntekijöiden näkökulmasta. Viestintätyytyväisyyden sekä viestintäkanavien käytön tutkimus toteutettiin Osmo A. Wiion kehittämän OCD-mittariston avulla. Lomake muokattiin tutkimusongelman mukaiseksi ja kohdeyrityksen tarpeisiin sopivaksi. Muutoksen viestimisen onnistumisesta tutkittiin kyselylomakkeessa avoimien kysymysten avulla. Kysymyksien tarkoituksena oli kartoittaa vastaajien omakohtaisia kokemuksia ja tuntemuksia.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsitellään sisäistä viestintää ja sen tehtäviä, siinä käytettäviä kanavia sekä viestinnänonnistumisen edellytyksiä ja mahdollisia esteitä. Lisäksi tarkastellaan muutosjohtamista ja erityisesti muutosviestinnän merkitystä sekä sisältöä yrityksen johdon kannalta.
Tutkimuksessa havaittiin henkilöstön olevan melko tyytyväisiä yrityksen sisäiseen viestintään sekä muutosviestinnän onnistumiseen. Viestintäkanavien käytön todettiin olevan erittäin keskittynyttä kohdeyrityksessä. Henkilökohtainen kanssakäyminen ja suora kontakti toiseen ihmiseen ovat suuressa arvossa. Lähin esimies on selvästi toivotuin viestintäkanava etenkin kun on kyse työntekijöiden työtä läheisesti koskevista asioista. Organisaatiossa on ilmennyt jonkinasteista muutosvastarintaa, joka on perustunut pitkälti liian vähäiseen sisäiseen viestintään ja informointiin. Erittäin tärkeäksi asiaksi vastaajat kokivat muutoksen toteutuksesta tiedottamisen.