E-leadership in virtual teams during Covid-19 pandemic : the role and skills of a leader in the e-environment
Vuorinen, Essi Elina (2022-03-28)
Vuorinen, Essi Elina
28.03.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022032825704
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022032825704
Tiivistelmä
Digitalisaatio sekä informaatio-ja viestintäteknologian kehittyminen ovat merkittävästi muuttaneet työntekotapoja maailmanlaajuisesti. Työnteko ei ole enää aika-tai paikkasidonnaista, jonka vuoksi työtä tehdään yhä enemmän virtuaalisessa ympäristössä. Lisäksi viimeisimpänä maailmanlaajuinen Covid-19 pandemia on siirtänyt nopeasti virtuaaliseen ympäristöön nekin työyhteisöt, jotka vielä aiemmin työskentelivät fyysisesti toimistolla. Työnteon siirtyessä yhä enemmän virtuaaliseen ympäristöön kirjallisuudessa on kiinnostuttu tutkimaan virtuaalisia tiimejä.
Tämä tutkimus käsittelee johtajan roolia virtuaalisessa ympäristössä, sekä avaintaitoja jotka ovat välttämättömiä tehokkaan virtuaalitiimin johtamisessa. Tutkimuksessa keskitytään E-johtajuuden käsitteeseen ja sitä myötä pyritään myös arvioimaan johtajien teknologista valmiutta, ja sitä kuinka digitaalisia työkaluja hyödynnetään osana johtamista. Tutkimus keskittyy tutkimaan aihetta erityisesti pandemian eli viimeisen kahden vuoden ajalta, jonka aikana yrityksissä on nopeasti siirrytty etätyöhön ja siten työnteko ja johtaminen ovat tapahtuneet pääosin virtuaalisin menetelmin. Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää, miten johtajan rooli virtuaalisessa ympäristössä eroaa johtamisesta fyysisessä ympäristössä. Lisäksi tarkoituksena on syventyä löytämään tärkeimmät e-johtajan taidot, joita nykypäivän johtajan täytyy hallita johtaessaan tiimiään virtuaalisesti.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja siihen haastateltiin seitsemää tiiminvetäjää, jotka ovat pandemian aikana johtaneet tiimiään virtuaalisesti. Kaikki haastateltavat työskentelivät eri työtehtävissä ja useammalla eri alalla. Tämä tutkimus keskittyy analysoimaan haastatteluita abduktiiviseen tapaan yhdistäen aiempaa kirjallisuutta aiheesta sekä induktiivisesti haastatteluista päättelemällä.
Tutkimuksen tulokset tukevat aiempaa kirjallisuutta virtuaalisesta johtamisesta ja siitä, miten virtuaalinen ympäristö on muokannut johtajan perinteistä roolia sekä vaatii nyt uudenlaisien taitojen omaksumista. Tulokset osoittavat, että johtajan rooli vie enemmän aikaa ja resursseja ja vaatii siten ennakoivampaa ja suunnitelmallisempaa lähestymistapaa verrattuna johtamiseen fyysisessä ympäristössä. Lisäksi etenkin kommunikointi- ja ihmisten johtamistaitojen tärkeys korostuivat virtuaalitiimien johtamisessa. Teknologisten taitojen osalta suurin osa haastateltavista ei kokenut pandemiatilanteen ja etätyöhön siirtymisen aiheuttaneen suuria teknologisia haasteita johtamistyölle, ja haastattelut osoittavat kuinka teknologian hyödyntäminen osana johtamista nähdään vielä keskeneräisenä. Lisäksi tulokset osoittavat, että vaikka virtuaalisessa johtamisessa tunnistettiin monia hyötyjä, fyysistä johtamista ja vuorovaikutusta pidetään yhä hyvin tärkeänä virtuaalisuuden rinnalla.
Tämä tutkimus käsittelee johtajan roolia virtuaalisessa ympäristössä, sekä avaintaitoja jotka ovat välttämättömiä tehokkaan virtuaalitiimin johtamisessa. Tutkimuksessa keskitytään E-johtajuuden käsitteeseen ja sitä myötä pyritään myös arvioimaan johtajien teknologista valmiutta, ja sitä kuinka digitaalisia työkaluja hyödynnetään osana johtamista. Tutkimus keskittyy tutkimaan aihetta erityisesti pandemian eli viimeisen kahden vuoden ajalta, jonka aikana yrityksissä on nopeasti siirrytty etätyöhön ja siten työnteko ja johtaminen ovat tapahtuneet pääosin virtuaalisin menetelmin. Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää, miten johtajan rooli virtuaalisessa ympäristössä eroaa johtamisesta fyysisessä ympäristössä. Lisäksi tarkoituksena on syventyä löytämään tärkeimmät e-johtajan taidot, joita nykypäivän johtajan täytyy hallita johtaessaan tiimiään virtuaalisesti.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja siihen haastateltiin seitsemää tiiminvetäjää, jotka ovat pandemian aikana johtaneet tiimiään virtuaalisesti. Kaikki haastateltavat työskentelivät eri työtehtävissä ja useammalla eri alalla. Tämä tutkimus keskittyy analysoimaan haastatteluita abduktiiviseen tapaan yhdistäen aiempaa kirjallisuutta aiheesta sekä induktiivisesti haastatteluista päättelemällä.
Tutkimuksen tulokset tukevat aiempaa kirjallisuutta virtuaalisesta johtamisesta ja siitä, miten virtuaalinen ympäristö on muokannut johtajan perinteistä roolia sekä vaatii nyt uudenlaisien taitojen omaksumista. Tulokset osoittavat, että johtajan rooli vie enemmän aikaa ja resursseja ja vaatii siten ennakoivampaa ja suunnitelmallisempaa lähestymistapaa verrattuna johtamiseen fyysisessä ympäristössä. Lisäksi etenkin kommunikointi- ja ihmisten johtamistaitojen tärkeys korostuivat virtuaalitiimien johtamisessa. Teknologisten taitojen osalta suurin osa haastateltavista ei kokenut pandemiatilanteen ja etätyöhön siirtymisen aiheuttaneen suuria teknologisia haasteita johtamistyölle, ja haastattelut osoittavat kuinka teknologian hyödyntäminen osana johtamista nähdään vielä keskeneräisenä. Lisäksi tulokset osoittavat, että vaikka virtuaalisessa johtamisessa tunnistettiin monia hyötyjä, fyysistä johtamista ja vuorovaikutusta pidetään yhä hyvin tärkeänä virtuaalisuuden rinnalla.