Vihertuuppaus : Kuluttajien tuuppaaminen kohti kestävämpiä kulutusvalintoja
Huhtinen, Iina (2022-04-04)
Huhtinen, Iina
04.04.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022040426800
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022040426800
Tiivistelmä
Tutkielmassa käydään läpi, mitä ovat vihertuuppaukset ja minkälaisia vaikutuksia niillä on kuluttajiin. Eli voidaanko kuluttajia ohjata tuuppauksilla kohti kestävämpiä valintoja ja, mikäli voidaan, minkälaiset tuuppaukset toimivat? Näihin tutkimuskysymyksiin pyritään vastaamaan systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla.
Tuuppauksilla viitataan tarkoituksellisiin muutoksiin valintaympäristössä, mitkä vaikuttavat ihmisten käyttäytymiseen, arvostelukykyyn ja valintoihin ennustettavalla tavalla ja jotka ohjaavat ja mahdollistavat toivotun valinnan lähes automaattisesti. Tuuppaukset ovat tyypillisesti ei-rahallisia ja eroavat siten perinteisistä taloudellisista kannustimista.
Tutkielman keskeinen johtopäätös on, että kuluttajia on mahdollista ohjata tuuppauksilla kohti kestävämpiä valintoja. Erilaisten tuuppausten tehokkuus riippuu kuitenkin monista tekijöistä kuten siitä, kuinka selkeitä kuluttajan mieltymykset ovat, tai siitä, mikä on tuuppauksen todellinen kustannus kuluttajalle taloudellisesti tai esimerkiksi henkisesti. Erityisesti oletusvalintojen hyödyntäminen osana tuuppausta on osoittautunut tehokkaaksi keinoksi ohjata kuluttajien käyttäytymistä kohti ympäristöystävällisempiä valintoja.
Tuuppauksilla viitataan tarkoituksellisiin muutoksiin valintaympäristössä, mitkä vaikuttavat ihmisten käyttäytymiseen, arvostelukykyyn ja valintoihin ennustettavalla tavalla ja jotka ohjaavat ja mahdollistavat toivotun valinnan lähes automaattisesti. Tuuppaukset ovat tyypillisesti ei-rahallisia ja eroavat siten perinteisistä taloudellisista kannustimista.
Tutkielman keskeinen johtopäätös on, että kuluttajia on mahdollista ohjata tuuppauksilla kohti kestävämpiä valintoja. Erilaisten tuuppausten tehokkuus riippuu kuitenkin monista tekijöistä kuten siitä, kuinka selkeitä kuluttajan mieltymykset ovat, tai siitä, mikä on tuuppauksen todellinen kustannus kuluttajalle taloudellisesti tai esimerkiksi henkisesti. Erityisesti oletusvalintojen hyödyntäminen osana tuuppausta on osoittautunut tehokkaaksi keinoksi ohjata kuluttajien käyttäytymistä kohti ympäristöystävällisempiä valintoja.