Vastuullisuusraportoinnin vaikutus markkina-arvoon ja osinkotuottoon
Kankaanpää, Toni (2015)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella vastuullisuusraportoinnin suorituskyvyn vai-kutusta kokonaisuutena sekä osa-alueittain suhteessa markkina-arvoon ja osinkotuotto-prosenttiin. Tuloksien tarkoitus on vastata kysymykseen, ovatko vastuullisesti toimivat yritykset sijoittajalle tuottavampia. Tutkimuksen vastuullisuusraportoinnin aineisto koostuu ulkoisesti tuotetusta vastuullisuusraportoinnin arviointiaineistosta.
Tutkimuksen aineisto sisältää 67 suomalaista pörssiyritystä. Tutkimuksen vastuullisuus-raportoinnin tasoa mitataan Global Engagement Servicen (GES) tuottamalla vastuulli-suusraportoinnin arviointiaineistolla. Vastuullisuusraportoinnin arviointiaineiston sisäl-tämää eri osa-alueiden suorituskykyä verrataan yrityksen markkina-arvoon ja osinko-tuottoprosenttiin. Muita tutkimuksessa olevia muita muuttujia ovat oma pääoma, netto-tulos ja kasvu. Taloudellisissa luvuissa yrityksen kokoa kontrolloidaan jakamalla talou-delliset muuttujat kokopääoman määrällä.
Tutkimuksessa käytettiin Ohlsonin arvonmääritysmallia. Malli yhdistelee taloudellista ja ei-taloudellista tietoa, joten niitä voidaan käyttää samassa regressioanalyysissa.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että vastuullisuusraportoinnilla on kokonaisuutena negatiivinen vaikutus yrityksen markkina-arvoon. Sama tulos saatiin myös jakamalla vastuullisuusraportointi kolmeen osa-alueeseen, joita olivat ympäristösuorituskyky, sosiaalinen suorituskyky ja hyvä hallintotapa. Vastuullisuusraportoinnin suorituskyvyn vaikutusta verrattiin myös osinkotuottoon. Tuloksista käy ilmi, että vastuullisuusrapor-toinnin suorituskyky vaikuttaa positiivisesti, kuitenkin lähes neutraalisti, osinkotuoton määrään. Tutkimuksen keskeisimpänä tuloksena voidaan pitää sitä, että sosiaalisesta suorituskyvystä ja hyvästä hallintotavasta saatava tieto on arvorelevanttia suhteessa markkina-arvoon. Vastuullisuusraportoinnista saatava tieto suhteessa osinkotuottoon ei kuitenkaan ole arvorelevanttia.
Tutkimuksen aineisto sisältää 67 suomalaista pörssiyritystä. Tutkimuksen vastuullisuus-raportoinnin tasoa mitataan Global Engagement Servicen (GES) tuottamalla vastuulli-suusraportoinnin arviointiaineistolla. Vastuullisuusraportoinnin arviointiaineiston sisäl-tämää eri osa-alueiden suorituskykyä verrataan yrityksen markkina-arvoon ja osinko-tuottoprosenttiin. Muita tutkimuksessa olevia muita muuttujia ovat oma pääoma, netto-tulos ja kasvu. Taloudellisissa luvuissa yrityksen kokoa kontrolloidaan jakamalla talou-delliset muuttujat kokopääoman määrällä.
Tutkimuksessa käytettiin Ohlsonin arvonmääritysmallia. Malli yhdistelee taloudellista ja ei-taloudellista tietoa, joten niitä voidaan käyttää samassa regressioanalyysissa.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että vastuullisuusraportoinnilla on kokonaisuutena negatiivinen vaikutus yrityksen markkina-arvoon. Sama tulos saatiin myös jakamalla vastuullisuusraportointi kolmeen osa-alueeseen, joita olivat ympäristösuorituskyky, sosiaalinen suorituskyky ja hyvä hallintotapa. Vastuullisuusraportoinnin suorituskyvyn vaikutusta verrattiin myös osinkotuottoon. Tuloksista käy ilmi, että vastuullisuusrapor-toinnin suorituskyky vaikuttaa positiivisesti, kuitenkin lähes neutraalisti, osinkotuoton määrään. Tutkimuksen keskeisimpänä tuloksena voidaan pitää sitä, että sosiaalisesta suorituskyvystä ja hyvästä hallintotavasta saatava tieto on arvorelevanttia suhteessa markkina-arvoon. Vastuullisuusraportoinnista saatava tieto suhteessa osinkotuottoon ei kuitenkaan ole arvorelevanttia.