Työhyvinvointi ja sen kehittäminen julkisessa organisaatiossa
Vänskä, Maija (2022-04-29)
Vänskä, Maija
Vaasan yliopisto
29.04.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-395-018-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-395-018-4
Kuvaus
vertaisarvioitu
Tiivistelmä
Tämä väitöskirja käsittelee työhyvinvointia ja sen kehittämistä julkisessa organisaatiossa. Yhteiskunnallisessa keskustelussa työhyvinvointi on keskeisesti esillä, kun pohditaan työelämän laadun parantamista. Tutkimuksen tapausorganisaatio on osa isoa julkista organisaatiota, jossa panostetaan kokonaisvaltaiseen työhyvinvointiin.
Tapaustutkimuksena toteutetussa ja työhyvinvointia hermeneuttisesti lähestyvässä tutkimuksessa on hyödynnetty laadullisia ja määrällisiä menetelmiä ja aineistoja. Tutkimusaineisto on kerätty vuosina 2012–2016. Tutkimuksessa vastataan seuraaviin tutkimusongelmiin: ”Millaiselta näyttää julkisen organisaation hankemuotoinen työhyvinvoinnin kehittäminen?” sekä ”Millaisia tuloksia julkisen sektorin organisaation hankemuotoisella työhyvinvoinnin kehittämisellä voidaan saavuttaa?”
Tutkimuksen tieteellisenä kontribuutiona toimivat työn teoriaosassa käsiteltävät työhyvinvointiin liittyvät teoreettiset kehikot, joiden avulla luotiin uutta ymmärrystä hankemuotoisen työhyvinvoinnin kehittämisen mahdollisuuksista ja haasteista. Teoriaosaan peilautuva asiakirja- ja kyselyaineiston analyysi vahvistaa, että hankemuotoinen työhyvinvoinnin kehittäminen on monimuotoinen ja -ulotteinen muutosprosessi. Kehittämishankkeen eri vaiheisiin sisältyy kriittisiä kohtia, joissa tehdyt ratkaisut vaikuttavat hankkeella aikaansaataviin tuloksiin. Hankintaosaamisen tasoa voidaan pitää keskeisenä työhyvinvointihankkeen onnistumista ennakoivana tekijänä.
Työn käytännön kontribuutiona tarjotaan työhyvinvointihankkeen asiakirja- ja kyselyaineiston analyysiin perustuvia hankintakriteereitä. Hankintakriteereissä esitetään useita vaatimuksia sekä palveluntuottajalle että -ostajalle. Hankintakriteerien lisäksi korostetaan hankkeen tulosten mittaamista. Tutkimus osoittaa, että työhyvinvoinnin hankemuotoiseen kehittämiseen kannattaa panostaa, sillä näin syntyy tunne henkilöstöstään muutostilanteissa välittävästä organisaatiosta.
Tapaustutkimuksena toteutetussa ja työhyvinvointia hermeneuttisesti lähestyvässä tutkimuksessa on hyödynnetty laadullisia ja määrällisiä menetelmiä ja aineistoja. Tutkimusaineisto on kerätty vuosina 2012–2016. Tutkimuksessa vastataan seuraaviin tutkimusongelmiin: ”Millaiselta näyttää julkisen organisaation hankemuotoinen työhyvinvoinnin kehittäminen?” sekä ”Millaisia tuloksia julkisen sektorin organisaation hankemuotoisella työhyvinvoinnin kehittämisellä voidaan saavuttaa?”
Tutkimuksen tieteellisenä kontribuutiona toimivat työn teoriaosassa käsiteltävät työhyvinvointiin liittyvät teoreettiset kehikot, joiden avulla luotiin uutta ymmärrystä hankemuotoisen työhyvinvoinnin kehittämisen mahdollisuuksista ja haasteista. Teoriaosaan peilautuva asiakirja- ja kyselyaineiston analyysi vahvistaa, että hankemuotoinen työhyvinvoinnin kehittäminen on monimuotoinen ja -ulotteinen muutosprosessi. Kehittämishankkeen eri vaiheisiin sisältyy kriittisiä kohtia, joissa tehdyt ratkaisut vaikuttavat hankkeella aikaansaataviin tuloksiin. Hankintaosaamisen tasoa voidaan pitää keskeisenä työhyvinvointihankkeen onnistumista ennakoivana tekijänä.
Työn käytännön kontribuutiona tarjotaan työhyvinvointihankkeen asiakirja- ja kyselyaineiston analyysiin perustuvia hankintakriteereitä. Hankintakriteereissä esitetään useita vaatimuksia sekä palveluntuottajalle että -ostajalle. Hankintakriteerien lisäksi korostetaan hankkeen tulosten mittaamista. Tutkimus osoittaa, että työhyvinvoinnin hankemuotoiseen kehittämiseen kannattaa panostaa, sillä näin syntyy tunne henkilöstöstään muutostilanteissa välittävästä organisaatiosta.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [519]