Datasta arvoa vastuullisella tietotaseen johtamisella : Tapaustutkimus integroidusta tietotilinpäätöksestä
Douhaniaris, Eleni Karolina (2022-03-15)
Douhaniaris, Eleni Karolina
15.03.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022031523555
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022031523555
Tiivistelmä
Yhteiskunnan digitalisaatio muuttaa organisaatioiden liiketoiminta- ja ansaintamalleja perustavanlaatuisella tavalla. Datan liiketoiminnallisesta merkityksestä keskustellaan yhä enemmän ja enemmän. Samalla on noussut tarve kommunikoida laajemmin tiedon hyödyntämisen arvosta ja vastuullisuudesta organisaatioiden sidosryhmien näkökulmasta. OP Ryhmän integroitu tietotilinpäätös on luotu vastaamaan tästä nykyaikaisesta arvonluontitavasta kumpuaviin raportointitarpeisiin.
Tutkielman teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta pääluvusta. Ensimmäisessä luvussa tarkastellaan aineetonta pääomaa organisaation menestystekijänä. Fokus on erityisesti tiedossa ja sen arvonluontiprosessissa. Toisessa teorialuvussa käsitellään yhteiskunnan digitaalista murrosta ja sen heijasteita finanssi- ja pankkiliiketoimintaan. Kolmannessa luvussa pääpaino on kestävän ja vastuullisen digitalisaation luomisessa. Samalla tehdään katsaus digitalisaation vaikutukseen yrityksen sidosryhmäajatteluun ja yhteiskuntavastuuseen.
Tutkielman empiirisessä osassa toteutetaan laadullinen tapaustutkimus, jonka aineistona toimivat neljä teemahaastattelua sekä OP Ryhmän tietotilinpäätösraportit ja vuosikatsaukset vuosilta 2018–2020. Tässä tutkimuksessa selvitetään, mitkä ovat keskeisimmät motivaatiotekijät tietotilinpäätöksen laadinnan taustalla, miten ja minkälaista arvoa datasta luodaan sekä mikä on tietotilinpäätösraportoinnin arvo raportoivalle organisaatiolle ja sen sidosryhmille. Lopuksi pohditaan myös laskentatoimen roolia tietotilinpäätösraportoinnin kentässä.
Tutkimustulokset osoittavat, että tietotilinpäätösraportoinnin keskeisinä motivaatiotekijöinä toimivat yhteiskunnan ja liiketoimintakentän digitalisaatio, yrityksen strategiatyö ja brändäys, sidosryhmien muuttuvat vaatimukset ja odotukset sekä yrityksen talous- ja vastuullisuusraportoinnin täydentäminen. Organisaation tietovarat voivat suuntautua asiakkaille, henkilöstölle tai laajemmin yhteiskunnalliseen tarkoitukseen. Arvonluonnin mahdollistavat datamyönteinen organisaatiokulttuuri, henkilöstön osaaminen ja tietotaseen tasapainoinen johtaminen. Tietotilinpäätöksen arvo näkyy muun muassa asiakasluottamuksen ja läpinäkyvyyden lisääntymisenä sekä rahoitusmarkkinoiden informaation symmetrian parantumisena. Lisäksi tietotilinpäätös tarjoaa alustan tiedon hyödyntämisen ja tämän aihealueen raportoinnin parhaiden käytäntöjen kehittämiselle. Tietotilinpäätösraportoinnilla luotavalla imagolla ja brändillä organisaatio tavoittelee aineettoman pääomaansa kasvattamista esimerkiksi hankkimalla osaavaa työvoimaa ja hyviä kumppanuuksia.
Tutkielman teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta pääluvusta. Ensimmäisessä luvussa tarkastellaan aineetonta pääomaa organisaation menestystekijänä. Fokus on erityisesti tiedossa ja sen arvonluontiprosessissa. Toisessa teorialuvussa käsitellään yhteiskunnan digitaalista murrosta ja sen heijasteita finanssi- ja pankkiliiketoimintaan. Kolmannessa luvussa pääpaino on kestävän ja vastuullisen digitalisaation luomisessa. Samalla tehdään katsaus digitalisaation vaikutukseen yrityksen sidosryhmäajatteluun ja yhteiskuntavastuuseen.
Tutkielman empiirisessä osassa toteutetaan laadullinen tapaustutkimus, jonka aineistona toimivat neljä teemahaastattelua sekä OP Ryhmän tietotilinpäätösraportit ja vuosikatsaukset vuosilta 2018–2020. Tässä tutkimuksessa selvitetään, mitkä ovat keskeisimmät motivaatiotekijät tietotilinpäätöksen laadinnan taustalla, miten ja minkälaista arvoa datasta luodaan sekä mikä on tietotilinpäätösraportoinnin arvo raportoivalle organisaatiolle ja sen sidosryhmille. Lopuksi pohditaan myös laskentatoimen roolia tietotilinpäätösraportoinnin kentässä.
Tutkimustulokset osoittavat, että tietotilinpäätösraportoinnin keskeisinä motivaatiotekijöinä toimivat yhteiskunnan ja liiketoimintakentän digitalisaatio, yrityksen strategiatyö ja brändäys, sidosryhmien muuttuvat vaatimukset ja odotukset sekä yrityksen talous- ja vastuullisuusraportoinnin täydentäminen. Organisaation tietovarat voivat suuntautua asiakkaille, henkilöstölle tai laajemmin yhteiskunnalliseen tarkoitukseen. Arvonluonnin mahdollistavat datamyönteinen organisaatiokulttuuri, henkilöstön osaaminen ja tietotaseen tasapainoinen johtaminen. Tietotilinpäätöksen arvo näkyy muun muassa asiakasluottamuksen ja läpinäkyvyyden lisääntymisenä sekä rahoitusmarkkinoiden informaation symmetrian parantumisena. Lisäksi tietotilinpäätös tarjoaa alustan tiedon hyödyntämisen ja tämän aihealueen raportoinnin parhaiden käytäntöjen kehittämiselle. Tietotilinpäätösraportoinnilla luotavalla imagolla ja brändillä organisaatio tavoittelee aineettoman pääomaansa kasvattamista esimerkiksi hankkimalla osaavaa työvoimaa ja hyviä kumppanuuksia.