Kuluttajien asiointikäyttäytyminen Valkeakoskella
Andersén, Hanna (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Valkeakoskella on käynnistetty kaupungin keskustan kehittämisprojekti, jossa ovat mukana Valkeakosken kaupunki ja Valkeakosken kauppakamariosasto. Projektin tavoitteena on mm. lisätä keskustan kaupallista vetovoimaa. Tämä tutkimus on osa tätä projektia.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää valkeakoskelaisten asiointitottumuksia ja heidän näkemyksiään kotikaupunkinsa palvelutarjonnasta ja sen laadusta. Tutkimus keskittyi selvittämään tuoteryhmittäisiä asiointikeskuksia ja syitä asiointikeskuksen valintaan. Christallerin lähimmän keskuksen periaatteen toteutumisen avulla tarkasteltiin tuoteryhmittäisiä asiointivuotoja. Tarkastelun kohteena oli myös eri keskuksissa asioilla käyntien määrät. Lisäksi tutkittiin sosio-ekonomisten tekijöiden vaikutusta asioimiseen.
Keskustan liiketarjonnan ja palveluiden kehittämiseksi on olennaisen tärkeä tietää valkeakoskelaisten näkemys tämän hetkisestä palvelutarjonnasta ja sen laadusta. Valkeakoskelaiset saivat arvioida näitä seikkoja erilaisten väittämien avulla sekä antaa mielipiteensä eri tuotteiden ja palvelujen saatavuudesta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin postikyselyä. Kyselylomake lähetettiin yhteensä 950 valkeakoskelaiselle kotitaloudelle. Vastausprosentiksi muodostui 51,8 yhden karhuntakierroksen jälkeen. Vastaukset käsiteltiin SPSS-tietojenkäsittelyohjelmalla. Aineiston perustiedot saatiin suorilla jakaumilla ja tarkempaa tutkimusta varten muuttujia ristiintaulukoitiin. Tilastollinen merkitsevyys testattiin Khin neliötestillä.
Valkeakoskelaiset asioivat kotikaupunkinsa lisäksi Tampereella. Asiointivuotoja tapahtuu lähinnä vaatteiden ja autojen osalta, mutta vuotoa tapahtuu myös jalkineiden ja urheilu- ja vapaa-ajantarvikkeiden kohdalla. Tärkeimmiksi asiointisyiksi keskuksen valinnassa valkeakoskelaiset ilmoittivat lähimmän myynti/palvelupisteen sekä valikoiman. 98 % valkeakoskelaisista asioi omassa keskuksessaan kerran viikossa tai useammin. Nuoret ovat selvästi aktiivisimpia asioimaan muissa keskuksissa. Valkeakosken liikkeiden palvelutasoon ollaan tyytyväisiä, mutta myyjien tuoteosaamisessa ja asiantuntevuudessa olisi parantamisen varaa. Eniten Valkeakoskelle toivottiin vaate- ja puutavaraliikkeitä sekä rautakauppoja. Liiketarjonnalle annettiin keskiarvoksi kouluarvosanalla mitattuna 7,3.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää valkeakoskelaisten asiointitottumuksia ja heidän näkemyksiään kotikaupunkinsa palvelutarjonnasta ja sen laadusta. Tutkimus keskittyi selvittämään tuoteryhmittäisiä asiointikeskuksia ja syitä asiointikeskuksen valintaan. Christallerin lähimmän keskuksen periaatteen toteutumisen avulla tarkasteltiin tuoteryhmittäisiä asiointivuotoja. Tarkastelun kohteena oli myös eri keskuksissa asioilla käyntien määrät. Lisäksi tutkittiin sosio-ekonomisten tekijöiden vaikutusta asioimiseen.
Keskustan liiketarjonnan ja palveluiden kehittämiseksi on olennaisen tärkeä tietää valkeakoskelaisten näkemys tämän hetkisestä palvelutarjonnasta ja sen laadusta. Valkeakoskelaiset saivat arvioida näitä seikkoja erilaisten väittämien avulla sekä antaa mielipiteensä eri tuotteiden ja palvelujen saatavuudesta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin postikyselyä. Kyselylomake lähetettiin yhteensä 950 valkeakoskelaiselle kotitaloudelle. Vastausprosentiksi muodostui 51,8 yhden karhuntakierroksen jälkeen. Vastaukset käsiteltiin SPSS-tietojenkäsittelyohjelmalla. Aineiston perustiedot saatiin suorilla jakaumilla ja tarkempaa tutkimusta varten muuttujia ristiintaulukoitiin. Tilastollinen merkitsevyys testattiin Khin neliötestillä.
Valkeakoskelaiset asioivat kotikaupunkinsa lisäksi Tampereella. Asiointivuotoja tapahtuu lähinnä vaatteiden ja autojen osalta, mutta vuotoa tapahtuu myös jalkineiden ja urheilu- ja vapaa-ajantarvikkeiden kohdalla. Tärkeimmiksi asiointisyiksi keskuksen valinnassa valkeakoskelaiset ilmoittivat lähimmän myynti/palvelupisteen sekä valikoiman. 98 % valkeakoskelaisista asioi omassa keskuksessaan kerran viikossa tai useammin. Nuoret ovat selvästi aktiivisimpia asioimaan muissa keskuksissa. Valkeakosken liikkeiden palvelutasoon ollaan tyytyväisiä, mutta myyjien tuoteosaamisessa ja asiantuntevuudessa olisi parantamisen varaa. Eniten Valkeakoskelle toivottiin vaate- ja puutavaraliikkeitä sekä rautakauppoja. Liiketarjonnalle annettiin keskiarvoksi kouluarvosanalla mitattuna 7,3.