Suomalainen sauna elämysmatkailupalveluna Case: Matkailuyrityksen saunapalvelut Saksan ryhmämarkkinoille
Kangas, Meri (2005)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää miten suomalaista saunaa voi hyödyntää elämyksenomaisena kokemuksena osana matkailijan matkailupalvelupakettia.
Ensimmäisenä tavoitteena on matkailutuotteen palveluominaisuuksien selvittäminen ja näiden palvelujen luonteenpiirteiden sekä kehittämisen tarkastelu. Toisena tavoitteena on termin elämys sisällön selvittäminen ja elämysten toimiminen osana matkailupalvelua. Kolmas tavoite on suomalaisen saunan ja saunomisen käsitteiden kartoitus ja saunapalveluiden mahdollisuudet osana matkailupalveluelämystä. Nämä tavoitteissa esille tulleet osa-alueet on selvitetty tutkimuksen viitekirjallisuus-osassa.
Empiria-osio toteutettiin case-tyyppisenä. Sen tarkoitus on selvittää kohdemarkkinoiden, eli saksalaisten matkanjärjestäjien kokemuksia heidän asiakkaidensa odotuksista, ja mielikuvista suomalaisen saunapalveluiden suhteen matkailuelämyksenä. Tutkimusaineisto kerättiin lähettämällä kyselylomakkeet kohderyhmälle loppukesästä 2004. Tämän lisäksi tehtiin yksi haastattelu.
Tutkimuksessa todetaan, että saunapalveluilla voi tuottaa elämyksiä – näitä normaalin elämän vahvoja kontrasteja – rakentamalla ne erilaisten aktiviteettien ympärille. Kohderyhmä hakee saunapalveluilta enemmän hedonistisia ominaisuuksia kuin varsinaisia seikkailuja. Palveluiden tarjoajan tuleekin ottaa huomioon tutkimuksessa esiin tulleita seikkoja, kuten puhtaus ja luonto, kehittäessään saunapalveluita osaksi monimuotoisia matkailupalveluita. Haastattelun tulokset tukevat kyselyissä esiin noussutta näkemystä relaksaatiomaisista elämyksistä, eli mielihyvästä ilman ponnistelua.
Ensimmäisenä tavoitteena on matkailutuotteen palveluominaisuuksien selvittäminen ja näiden palvelujen luonteenpiirteiden sekä kehittämisen tarkastelu. Toisena tavoitteena on termin elämys sisällön selvittäminen ja elämysten toimiminen osana matkailupalvelua. Kolmas tavoite on suomalaisen saunan ja saunomisen käsitteiden kartoitus ja saunapalveluiden mahdollisuudet osana matkailupalveluelämystä. Nämä tavoitteissa esille tulleet osa-alueet on selvitetty tutkimuksen viitekirjallisuus-osassa.
Empiria-osio toteutettiin case-tyyppisenä. Sen tarkoitus on selvittää kohdemarkkinoiden, eli saksalaisten matkanjärjestäjien kokemuksia heidän asiakkaidensa odotuksista, ja mielikuvista suomalaisen saunapalveluiden suhteen matkailuelämyksenä. Tutkimusaineisto kerättiin lähettämällä kyselylomakkeet kohderyhmälle loppukesästä 2004. Tämän lisäksi tehtiin yksi haastattelu.
Tutkimuksessa todetaan, että saunapalveluilla voi tuottaa elämyksiä – näitä normaalin elämän vahvoja kontrasteja – rakentamalla ne erilaisten aktiviteettien ympärille. Kohderyhmä hakee saunapalveluilta enemmän hedonistisia ominaisuuksia kuin varsinaisia seikkailuja. Palveluiden tarjoajan tuleekin ottaa huomioon tutkimuksessa esiin tulleita seikkoja, kuten puhtaus ja luonto, kehittäessään saunapalveluita osaksi monimuotoisia matkailupalveluita. Haastattelun tulokset tukevat kyselyissä esiin noussutta näkemystä relaksaatiomaisista elämyksistä, eli mielihyvästä ilman ponnistelua.