Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Direktiivit pianonsoittotunnilla. Keskustelunanalyyttinen tutkimus opettajan ohjaavasta toiminnasta opetusdiskurssissa.

Kanerva, Marjut (2008)

 
Katso/Avaa
osuva_3313.pdf (460.5Kb)
Lataukset: 


Kanerva, Marjut
2008
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Keskustelunanalyysin avulla voidaan tutkia vuorovaikutustilanteita. Keskeisiä termejä ovat vuorottelujäsennys, sekvenssijäsennys ja korjausjäsennys. Vuorottelujäsennyksellä tarkoitetaan sitä, kuinka kommunikaatiotilanteessa vuorot vaihtuvat osapuolten välillä. Sekvenssijäsennys erittelee vuorovaikutustilanteen muotoa. Sen avulla voidaan luokitella ja eritellä erilaisia tapahtumia kyseisessä tilanteessa, ja sitä kuinka nämä tapahtumat ovat sijoittuneet kyseisessä tilanteessa. Korjausjäsennys taas esiintyy vuorovaikutustilanteessa, jossa ilmenee ongelmia. Sen avulla koetetaan jäsentää ongelmavuoron esittäjän mahdollisuuksia korjata tilanteen kulun sujuvaksi.

Aineisto on nauhoitettu aidoilta pianonsoittotunneilta. Nauhoitukset ovat videonauhoi-tuksia. Pianonsoittotunnilla opettaja on ehdoton auktori, joka ohjaa oppilasta eri tavoin. Ohjaaminen ja opettajan käyttämät direktiivit voivat olla suoria imperatiiveja tai opettaja voi halutessaan pehmentää direktiivejä erilaisin keinoin, joita ovat muun muassa lii-tepartikkelien käyttö, eri modusten käyttö, pehmentävät sanat tai direktiivien sijoittumi-nen tiettyyn paikkaan sekvenssissä. Opettaja voi käyttää myös onomatopoeettista kieltä tai koskea ja sijoittaa oppilaan käden oikeaan paikkaan oikealla tavalla.

Opettajan antama direktiivi toimii sekvenssissä etujäsenenä, johon opettaja odottaa op-pilaan reagoivan toivotuin jälkijäsenin, joita ovat verbaalinen vastaus, konkreettinen toiminta tai näiden edellä mainittujen toimien yhdistelmä. Soittotunnilla opettaja on yleensä se, joka aloittaa uuden sekvenssin. Oppilas on taas se osapuoli, joka suorittaa annettuja direktiivejä.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt [6669]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste