Kuluttajansuojan toteutuminen sähkön puhelinmyynnissä : Vapaan markkinakilpailun ja kuluttajasääntelyn välinen jännite
Helenius, Jori (2021-12-03)
Helenius, Jori
03.12.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021120358714
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021120358714
Tiivistelmä
Sähkösopimusten puhelinmyyntiä harjoitetaan Suomessa laajasti vapailla markkinoilla sähköyhtiöiden toimesta. Useiden vuosien ajan eri foorumeilla on käyty keskustelua sähkön puhelinmyynnin ongelmista. Viranomaisten ja tiettyjen etujärjestöjen tulkinnan mukaan sähkösopimusten puhelinmyyntiin liittyy paljon ongelmia, jotka loukkaavat kuluttajien oikeuksia. Tutkimuksessa selvitetään mm. edellä mainitun ilmiön laajuutta, perimmäisiä syitä, kuluttajansuojan toteutumista sähkömarkkinoilla, sääntelymekanismien toimivuutta ja niiden suhdetta vapaan markkinakilpailun toteutumiseen. Kuluttajan etuasemaa loukkaavat pääasialliset tilanteet ja toimintamallit kategorisoidaan ryhmiin. Tutkimuksessa tuotetaan myös perusteltuja kehitysajatuksia ja -toimenpiteitä sähkön puhelinmyynnin kehittämiseksi.
Tutkimuksessa toteutetun tarkastelun sekä aineistohavainnoinnin perusteella voidaan todeta sähkön puhelinmyynnin ongelmien olevan keskittynyt ilmiö sähkömarkkinoilla. Kuluttajaviranomaisten valvontatoimenpiteiden kohteena ovat pääasiassa samat yhtiöt, joita yhdistävät mm. tappiolliset liiketoiminnan tulokset, sama taustahenkilö ja nimenvaihdokset sekä huono liiketoiminnan etiikka. Lisäksi kuluttajilla on jo tällä hetkellä käytössään runsaasti puolustautumiskeinoja, joita hyödyntämällä kuluttajat kykenevät puolustautumaan etuasemaansa loukkaavalta puhelinmyynniltä tehokkaasti. Puolustautumisessa on olennaista, että kuluttaja tiedostaa omat oikeutensa ja vaikutusmahdollisuutensa. Viranomaiset eivät ole käyttäneet koko keinovalikoimaansa puhelinmyynnin ongelmakohtiin puuttumisessa niin tehokkaasti kuin se olisi mahdollista.
Keskittyneeseen ilmiöön etsitään tutkimuksessa ratkaisuja, jotka ottavat huomioon suomalaisten sähkömarkkinoiden erityispiirteet ja sähkön puhelinmyynnissä esiintyvien ongelmien luonteen. Viranomaisten ehdottamaan opt-in-malliin kohdistetaan kriittinen analyysi. Viranomaisten olemassa olevat valvontakeinot, niihin liittyvät kehitysajatukset ja -toimenpiteet kulminoituvat tutkimuksessa esitettävään ratkaisuun – sähkön puhelinmyynnin markkinamyönteiseen ja kuluttajien edut huomioon ottavaan sääntelymalliin. Ratkaisuksi ehdotan rakentamaani porrastetun sääntelyn mallia, jossa merkittäviä muutoksia kuluttajamarkkinoille aiheuttavan opt-in-mallin sijaan sääntelytoimia tehtäisiin porrastetusti asteittain. Malli sisältää sekä jo olemassa olevia valvontakeinoja sekä kehitysajatuksissa mainittuja uusia keinoja.
Tutkimuksen tulosten yhteenveto on sähkömarkkinoilla tapahtuvan puhelinmyynnin ongelmien luonteen parempi ymmärrys suhteessa siihen liittyvään keskustelukulttuuriin. Sähkön puhelinmyynnissä esiintyvät ongelmatilanteet ja kuluttajien puolustautumiskeinot on kategorisoitu systematisoiden omiksi ryhmikseen. Ongelman ratkaisemiseksi on löydetty perusteltu ratkaisumalli, joka ottaa huomioon sähkömarkkinoiden erityispiirteitä. Mallin tarkoitus on tarjota tasapainotettu ratkaisu keskittyneeseen ongelmaan, joka ottaa huomioon kuluttajien etujen toteutumisen ja kilpailun toteutumisen vapailla sähkömarkkinoilla.
Tutkimuksessa toteutetun tarkastelun sekä aineistohavainnoinnin perusteella voidaan todeta sähkön puhelinmyynnin ongelmien olevan keskittynyt ilmiö sähkömarkkinoilla. Kuluttajaviranomaisten valvontatoimenpiteiden kohteena ovat pääasiassa samat yhtiöt, joita yhdistävät mm. tappiolliset liiketoiminnan tulokset, sama taustahenkilö ja nimenvaihdokset sekä huono liiketoiminnan etiikka. Lisäksi kuluttajilla on jo tällä hetkellä käytössään runsaasti puolustautumiskeinoja, joita hyödyntämällä kuluttajat kykenevät puolustautumaan etuasemaansa loukkaavalta puhelinmyynniltä tehokkaasti. Puolustautumisessa on olennaista, että kuluttaja tiedostaa omat oikeutensa ja vaikutusmahdollisuutensa. Viranomaiset eivät ole käyttäneet koko keinovalikoimaansa puhelinmyynnin ongelmakohtiin puuttumisessa niin tehokkaasti kuin se olisi mahdollista.
Keskittyneeseen ilmiöön etsitään tutkimuksessa ratkaisuja, jotka ottavat huomioon suomalaisten sähkömarkkinoiden erityispiirteet ja sähkön puhelinmyynnissä esiintyvien ongelmien luonteen. Viranomaisten ehdottamaan opt-in-malliin kohdistetaan kriittinen analyysi. Viranomaisten olemassa olevat valvontakeinot, niihin liittyvät kehitysajatukset ja -toimenpiteet kulminoituvat tutkimuksessa esitettävään ratkaisuun – sähkön puhelinmyynnin markkinamyönteiseen ja kuluttajien edut huomioon ottavaan sääntelymalliin. Ratkaisuksi ehdotan rakentamaani porrastetun sääntelyn mallia, jossa merkittäviä muutoksia kuluttajamarkkinoille aiheuttavan opt-in-mallin sijaan sääntelytoimia tehtäisiin porrastetusti asteittain. Malli sisältää sekä jo olemassa olevia valvontakeinoja sekä kehitysajatuksissa mainittuja uusia keinoja.
Tutkimuksen tulosten yhteenveto on sähkömarkkinoilla tapahtuvan puhelinmyynnin ongelmien luonteen parempi ymmärrys suhteessa siihen liittyvään keskustelukulttuuriin. Sähkön puhelinmyynnissä esiintyvät ongelmatilanteet ja kuluttajien puolustautumiskeinot on kategorisoitu systematisoiden omiksi ryhmikseen. Ongelman ratkaisemiseksi on löydetty perusteltu ratkaisumalli, joka ottaa huomioon sähkömarkkinoiden erityispiirteitä. Mallin tarkoitus on tarjota tasapainotettu ratkaisu keskittyneeseen ongelmaan, joka ottaa huomioon kuluttajien etujen toteutumisen ja kilpailun toteutumisen vapailla sähkömarkkinoilla.