Kaupunki kansainvälisenä brandina- Brandinrakennus osana seutumarkkinointia
Kalliomäki, Liisa-Maria (2009)
Kalliomäki, Liisa-Maria
2009
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tässä pro gradu-tutkielmassa tarkastellaan kaupungin brandin rakentumista. Tutkielman lähtökohtana oli kansainvälistymiskehityksen aiheuttamat haasteet paikkojen välisessä kilpailussa, ja kaupunkien sekä kuntien tarpeet löytää uusia tai heikosti hyödynnettyjä keinoja vetovoimaisuuden kasvattamiseen. Liitettynä paikkojen markkinointiin, brandit ja brandinrakennus ovat tieteellisissä keskusteluissa hieman kiistelty ja eriäviä mielipiteitä herättävä aihe. Mielenkiintoista onkin tarkastella, mitä paikan brandinrakennus oikeastaan on, mitä erityispiirteitä siinä havaitaan ja miten kansainvälisyys kytkeytyy paikan brandin kehittämistoimintaan.
Teoriatarkastelussa syvennyttiin paikkojen ja seutujen brandinrakennuksen määritelmiin, brandinrakennusaktiviteetteihin ja toiminnan erityispiirteisiin. Teoriatarkastelun perusteella muodostettiin viitekehys, joka toimii empiirisen tutkimuksen tukena. Empiirinen tutkimus toteutettiin tarkastelemalla yhden suomalaisen kaupungin, Vaasan, brandinrakennusta. Vaasan kaupungista on aikaisemmin toteutettu imagotutkimus. Tämän tutkimuksen tarkoituksena onkin tarkastella toimintaa aikaisempien tutkimustulosten lähtökohdista. Tutkimuksessa pyrittiin saamaan syvällistä ja laaja-alaista tietoa Vaasan kaupungin brandin kehittämisestä sekä kansainvälisyyden kytkeytymisestä brandinrakennusaktiviteetteihin.
Vaasan kaupungista toteutettu tutkimus tukee aikaisempaa tietoutta siitä, että kaupungin brandinrakennus on monimuotoista toimintaa, johon liittyvät omat haasteensa sekä erikoispiirteensä. Vaasassa brandinrakennus nähdään suhteellisen suppeana markkinointiin kytkeytyvänä ilmiönä, vaikka kaupungin hallinnossa vaikuttaisi olevan mahdollisuuksia hyödyntää brandin kehittämisen menetelmiä laaja-alaisesti, mm. sisäisesti johtamisen työkaluna ja ulkoisesti kohderyhmien viehättämisessä.
Teoriatarkastelussa syvennyttiin paikkojen ja seutujen brandinrakennuksen määritelmiin, brandinrakennusaktiviteetteihin ja toiminnan erityispiirteisiin. Teoriatarkastelun perusteella muodostettiin viitekehys, joka toimii empiirisen tutkimuksen tukena. Empiirinen tutkimus toteutettiin tarkastelemalla yhden suomalaisen kaupungin, Vaasan, brandinrakennusta. Vaasan kaupungista on aikaisemmin toteutettu imagotutkimus. Tämän tutkimuksen tarkoituksena onkin tarkastella toimintaa aikaisempien tutkimustulosten lähtökohdista. Tutkimuksessa pyrittiin saamaan syvällistä ja laaja-alaista tietoa Vaasan kaupungin brandin kehittämisestä sekä kansainvälisyyden kytkeytymisestä brandinrakennusaktiviteetteihin.
Vaasan kaupungista toteutettu tutkimus tukee aikaisempaa tietoutta siitä, että kaupungin brandinrakennus on monimuotoista toimintaa, johon liittyvät omat haasteensa sekä erikoispiirteensä. Vaasassa brandinrakennus nähdään suhteellisen suppeana markkinointiin kytkeytyvänä ilmiönä, vaikka kaupungin hallinnossa vaikuttaisi olevan mahdollisuuksia hyödyntää brandin kehittämisen menetelmiä laaja-alaisesti, mm. sisäisesti johtamisen työkaluna ja ulkoisesti kohderyhmien viehättämisessä.