Onnistuneen tietojohtamisen edellytykset julkisessa johtamisessa : Narratiivinen kirjallisuuskatsaus
Mattila, Enni Katariina (2021-10-19)
Mattila, Enni Katariina
19.10.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021101951565
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021101951565
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee onnistuneen tietojohtamisen edellytyksiä julkisessa johtamisessa. Tieto ja sen myötä tietojohtaminen ovat julkisella sektorilla merkittävässä roolissa, sillä julkinen hallinto voidaan nähdä tietointensiivisenä organisaationa, jossa työskentelee tietotyöntekijöitä. Tämän tutkimuksen tavoitteena on nostaa esiin edellytyksiä, joiden tulee täyttyä, jotta tietojohtaminen onnistuu parhaalla mahdollisella tavalla julkisissa organisaatioissa.
Tiedolla on keskeinen vaikutus organisaation suorituskyvyn paranemiseen, sillä tieto parantaa työn laatua ja tarkkuutta ja auttaa ratkaisemaan haasteita ja ongelmia. Koko ajan kehittyvä ja muuttuva yhteiskunta vaatii julkisilta organisaatioilta aiempaa tehokkaampaa ja järjestäytyneempää tiedon hallintaa ja hyödyntämistä. Julkishallinnon toimintaympäristön muuttuessa tarvitaan päätöksenteon tueksi tutkittua ja ajantasaista tietoa. Tiedolla tai edes tietojohtamisella ei kuitenkaan ole itseisarvoa, vaan tiedon ja tietojohtamisen tärkeys syntyy käytännön työssä tietoa sovellettaessa ja tietojohtamisen keinoin organisaation toimintaa edistämällä.
Tämä tutkimus toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jonka tutkimusaineisto kerättiin Emerald Journals, Business Source Premier, Academic Search Elite ja Sage Journals Online -tietokannoista sekä manuaalisella haulla Google Scholar -hakukoneella. Tutkimusaineistoksi valikoitui yhteensä 28 tieteellistä artikkelia, jotka analysoitiin aineistolähtöisen analyysin periaatteiden
mukaisesti teemoittelua hyödyntäen. Tutkimuksessa nousi esiin selkeät neljä pääteemaa: tietojärjestelmät, organisaatiokulttuuri, tiedon jakaminen ja yhteistyö, jotka kaikki pitävät sisällään onnistuneen tietojohtamisen kannalta välttämättömiä edellytyksiä.
Yhteistyö niin organisaation sisällä kuin myös organisaatioiden välillä on onnistuneen tietojohtamisen edellytys, sillä se mahdollistaa ajantasaisen ja monipuolisen tiedon hyödyntämisen. Toteutuakseen yhteistyö vaatii toimivaa viestintää, vuorovaikutusta ja tiedon jakamista. Tiedon jakaminen puolestaan tarvitsee tuekseen organisaatiokulttuurin ja johtamistyylin, jotka edesauttavat
tiedon jakamista ja sen hyödyntämistä sekä toimivat ja yhteensopivat tietojärjestelmät, joiden avulla tiedon jakaminen on ylipäätään mahdollista. Vaikka julkisella sektorilla on omat erityispiirteensä, eikä esimerkiksi tiedon jakaminen ole perinteisesti ollut julkisille organisaatioille ominaista, on julkisella sektorilla selvästi nähtävissä sekä tarvetta että halua ja motivaatiota tietojohtamiseen.
Tiedolla on keskeinen vaikutus organisaation suorituskyvyn paranemiseen, sillä tieto parantaa työn laatua ja tarkkuutta ja auttaa ratkaisemaan haasteita ja ongelmia. Koko ajan kehittyvä ja muuttuva yhteiskunta vaatii julkisilta organisaatioilta aiempaa tehokkaampaa ja järjestäytyneempää tiedon hallintaa ja hyödyntämistä. Julkishallinnon toimintaympäristön muuttuessa tarvitaan päätöksenteon tueksi tutkittua ja ajantasaista tietoa. Tiedolla tai edes tietojohtamisella ei kuitenkaan ole itseisarvoa, vaan tiedon ja tietojohtamisen tärkeys syntyy käytännön työssä tietoa sovellettaessa ja tietojohtamisen keinoin organisaation toimintaa edistämällä.
Tämä tutkimus toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jonka tutkimusaineisto kerättiin Emerald Journals, Business Source Premier, Academic Search Elite ja Sage Journals Online -tietokannoista sekä manuaalisella haulla Google Scholar -hakukoneella. Tutkimusaineistoksi valikoitui yhteensä 28 tieteellistä artikkelia, jotka analysoitiin aineistolähtöisen analyysin periaatteiden
mukaisesti teemoittelua hyödyntäen. Tutkimuksessa nousi esiin selkeät neljä pääteemaa: tietojärjestelmät, organisaatiokulttuuri, tiedon jakaminen ja yhteistyö, jotka kaikki pitävät sisällään onnistuneen tietojohtamisen kannalta välttämättömiä edellytyksiä.
Yhteistyö niin organisaation sisällä kuin myös organisaatioiden välillä on onnistuneen tietojohtamisen edellytys, sillä se mahdollistaa ajantasaisen ja monipuolisen tiedon hyödyntämisen. Toteutuakseen yhteistyö vaatii toimivaa viestintää, vuorovaikutusta ja tiedon jakamista. Tiedon jakaminen puolestaan tarvitsee tuekseen organisaatiokulttuurin ja johtamistyylin, jotka edesauttavat
tiedon jakamista ja sen hyödyntämistä sekä toimivat ja yhteensopivat tietojärjestelmät, joiden avulla tiedon jakaminen on ylipäätään mahdollista. Vaikka julkisella sektorilla on omat erityispiirteensä, eikä esimerkiksi tiedon jakaminen ole perinteisesti ollut julkisille organisaatioille ominaista, on julkisella sektorilla selvästi nähtävissä sekä tarvetta että halua ja motivaatiota tietojohtamiseen.