Viranomaisen neuvontavelvollisuus verotuksessa ja sen oikeudellinen perusta
Haapala, Emma (2021)
Haapala, Emma
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021101451115
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021101451115
Tiivistelmä
Veroviranomaisilla ja heidän tarjoamallaan neuvonnalla on suuri merkitys verotulojen kertymisen turvaajina osana koko julkishallinnon toimintaa. Kuten kaikkea julkista hallintoa, myös verotusta ohjaavat Suomen kansallisen lainsäädännön määrittelemät hyvän hallinnon periaatteet. Hyvän hallinnon periaatteista eräs merkittävin on viranomaisen velvollisuus palvella hallinnon asiakkaita asianmukaisesti ja tasapuolisesti ja tarjota heille asiansa käsittelyn tueksi annettua neuvontaa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella viranomaisen neuvontavelvollisuuden ilmentymistä suomalaisessa verotusmenettelyssä ja sen oikeudellista perustaa. Tutkimus pyrkii selvittämään, mitkä oikeuslähteet ohjaavat viranomaisen toimintaa ja mitkä oikeusperiaatteet ovat merkittävimpiä verotuksen ja neuvonnan toteuttamisessa. Tutkimuksessa selvitetään myös neuvonnan yhteyttä luottamuksensuojan syntymiseen ja erityisesti siihen, millaisilla perusteilla luottamuksensuojan voidaan katsoa neuvontatilanteissa syntyvän. Tutkimuksessa käsitellään myös yleisesti suomalaisen verotusmenettelyn kulkua ja veroviranomaisen ja verovelvollisen välisten velvollisuuksien toteutumista. Tutkimus avaa myös näiden velvollisuuksien taustalla vaikuttavat keskeisimmät oikeuslähteet.
Kyseessä on lainopillinen tutkimus, joka sijoittuu julkisoikeuden ja hallintotieteen alalle. Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella ja jäsentää voimassa olevaa oikeutta tutkimuksen aiheen mukaan relevantein osin. Tutkimuksessa käsitellään mm. verotusmenettelylain, hallintolain ja perustuslain säännöksiä ja niiden suhdetta toisiinsa suomalaisessa oikeusjärjestyksessä sekä sivutaan myös Euroopan unionin oikeutta. Tutkimuksessa esitellään myös muutamia Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisuja.
Tutkimuksen loppupuolella neuvontavelvollisuuden ilmenemistä tuodaan myös käytännön tasolle esittelemällä muutamia Verohallinnon suuryritysyksikön, Konserniverokeskuksen, käytössä olevia erityisiä neuvonnan työkaluja. Nämä neuvonnan työkalut ovat käytössä erityisesti kansainvälistä verotusta ja siirtohinnoittelua koskevissa toimeksiannoissa ja ilmentävät mainiosti tällä hetkellä Verohallinnossa käynnissä olevaa organisaation ja toimintatapojen muutosta byrokraattisesta jälkikäteisvalvonnasta ennakollisen, asiakaslähtöisemmän toimintatavan suuntaan. Tutkimus pyrkii myös johtopäätöksissään tarjoamaan mahdollisia näkökulmia siihen, millaisena tulevaisuuden viranomainen ja verottaja voisi näyttäytyä hallinnon asiakkaille.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella viranomaisen neuvontavelvollisuuden ilmentymistä suomalaisessa verotusmenettelyssä ja sen oikeudellista perustaa. Tutkimus pyrkii selvittämään, mitkä oikeuslähteet ohjaavat viranomaisen toimintaa ja mitkä oikeusperiaatteet ovat merkittävimpiä verotuksen ja neuvonnan toteuttamisessa. Tutkimuksessa selvitetään myös neuvonnan yhteyttä luottamuksensuojan syntymiseen ja erityisesti siihen, millaisilla perusteilla luottamuksensuojan voidaan katsoa neuvontatilanteissa syntyvän. Tutkimuksessa käsitellään myös yleisesti suomalaisen verotusmenettelyn kulkua ja veroviranomaisen ja verovelvollisen välisten velvollisuuksien toteutumista. Tutkimus avaa myös näiden velvollisuuksien taustalla vaikuttavat keskeisimmät oikeuslähteet.
Kyseessä on lainopillinen tutkimus, joka sijoittuu julkisoikeuden ja hallintotieteen alalle. Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella ja jäsentää voimassa olevaa oikeutta tutkimuksen aiheen mukaan relevantein osin. Tutkimuksessa käsitellään mm. verotusmenettelylain, hallintolain ja perustuslain säännöksiä ja niiden suhdetta toisiinsa suomalaisessa oikeusjärjestyksessä sekä sivutaan myös Euroopan unionin oikeutta. Tutkimuksessa esitellään myös muutamia Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisuja.
Tutkimuksen loppupuolella neuvontavelvollisuuden ilmenemistä tuodaan myös käytännön tasolle esittelemällä muutamia Verohallinnon suuryritysyksikön, Konserniverokeskuksen, käytössä olevia erityisiä neuvonnan työkaluja. Nämä neuvonnan työkalut ovat käytössä erityisesti kansainvälistä verotusta ja siirtohinnoittelua koskevissa toimeksiannoissa ja ilmentävät mainiosti tällä hetkellä Verohallinnossa käynnissä olevaa organisaation ja toimintatapojen muutosta byrokraattisesta jälkikäteisvalvonnasta ennakollisen, asiakaslähtöisemmän toimintatavan suuntaan. Tutkimus pyrkii myös johtopäätöksissään tarjoamaan mahdollisia näkökulmia siihen, millaisena tulevaisuuden viranomainen ja verottaja voisi näyttäytyä hallinnon asiakkaille.