EGTC tool and cross-border transport cooperation : Case electric aviation in the Kvarken Region
Ville, Hursti (2021-10-21)
Ville, Hursti
21.10.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021102151945
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021102151945
Tiivistelmä
The European internal market and the Schengen Agreement have facilitated the movement of people and goods within the European Union (EU), but Europe's border regions are still experiencing injustice. Border areas are typically remote and poorly accessible. The EU is interested in developing border regions, with 40 border regions and around 30% of the EU population living in these regions. Typical cross-border cooperation (CBC) challenges are administrative, legal and political barriers.
The EU has developed an instrument called the European Grouping of Territorial Cooperation (EGTC) to promote CBC. This instrument is unique because it has a legal entity. The Kvarken region became the first fully Nordic region with EGTC status. In addition, the region is part of a cross-border transport project looking at electric aviation opportunities in the Kvarken region. This study’s aim is to find out what an EGTC instrument is and its benefits and challenges and how the Kvarken region can use the EGTC instrument for implementing electric aviation.
The study is based on a literature review on cross-border regions, cross-border transport, EGTC and electric aviation. The empirical material was collected through expert interviews and an online survey. The results of the theoretical analysis and the case study were consistent; it can be assumed that the EGTC instrument is helpful for CBC and could potentially be used to implement electric aviation in the Kvarken region.
The EGTC instrument can meet typical cross-border barriers by creating a new joint management body for regional stakeholders. The EGTC instrument is also seen as helping to implement electric aviation in the Kvarken region. Furthermore, it will make CBC more coherent, engage the typical challenges of CBC and apply for more extended funding. Euroopan sisämarkkinat ja Schengenin sopimus ovat helpottaneet ihmisten ja hyödykkeiden liikkumista Euroopan Unionin (EU) alueella, mutta silti Euroopan raja-alueet kokevat epäoikeudenmukaisuutta. Raja-alueet ovat tyypillisesti etäällä ja huonosti saavutettavissa. EU on kiinnostunut raja-alueiden kehittämisestä, koska sen alueella on 40 raja-aluetta ja noin 30 % EU:n asukkaista asuu näillä alueilla. Tyypillisiä rajat ylittävän yhteistyön haasteita ovat hallinnolliset, lailliset ja poliittiset esteet.
EU on kehittänyt instrumentin nimeltä eurooppalaisen alueellisen yhteistyön yhtymä (EAYY), jonka tarkoituksena on edistää rajat ylittävää yhteistyötä. EAYY-instrumentti on ainutlaatuinen, koska se on oikeudellinen persoona. Merenkurkun alueesta tuli ensimmäinen pohjoismainen EAYY-statuksen omaava alue. Lisäksi alue on mukana rajat ylittävässä liikennehankkeessa, jossa tarkastellaan sähköisen lentämisen mahdollisuuksia Merenkurkun alueella. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää mikä on EAYY-instrumentti ja minkälaisia hyötyjä ja haasteita siihen liittyy, sekä miten Merenkurkun alue voi hyödyntää EAYY-instrumenttia sähköisen ilmailun implementoinnissa.
Tutkimus perustuu kirjallisuuskatsaukseen rajat ylittävästä yhteistyöstä, rajat ylittävästä liikenneyhteistyöstä, EAYY-instrumentista sekä sähköisestä liikenteestä. Empiirinen aineisto kerättiin asiantuntijahaastatteluiden sekä sähköisen kyselylomakkeen muodossa. Teorian ja tapaustutkimuksen tulokset olivat yhteneväisiä ja voidaan olettaa, että EGTC instrumentti on hyödyllinen rajat ylittävään yhteistyöhön ja sitä voidaan mahdollisesti hyödyntää sähköisen ilmailun implementoinnissa Merenkurkun alueella.
EAYY-instrumentti voi vastata rajat ylittävän yhteistyön haasteisiin sillä se luo uuden yhtenäisen hallinnollisen elimen alueen toimijoille. EAYY-instrumentin nähdään myös auttavan sähköisen ilmailun implementoinnissa Merenkurkun alueella, koska sen avulla rajat ylittävän yhteistyön suunnittelua saadaan yhtenäisemmäksi, pystytään vastaamaan tyypillisiin rajat ylittävän yhteistyön haasteisiin sekä hakemaan monipuolisemmin rahoitusta.
The EU has developed an instrument called the European Grouping of Territorial Cooperation (EGTC) to promote CBC. This instrument is unique because it has a legal entity. The Kvarken region became the first fully Nordic region with EGTC status. In addition, the region is part of a cross-border transport project looking at electric aviation opportunities in the Kvarken region. This study’s aim is to find out what an EGTC instrument is and its benefits and challenges and how the Kvarken region can use the EGTC instrument for implementing electric aviation.
The study is based on a literature review on cross-border regions, cross-border transport, EGTC and electric aviation. The empirical material was collected through expert interviews and an online survey. The results of the theoretical analysis and the case study were consistent; it can be assumed that the EGTC instrument is helpful for CBC and could potentially be used to implement electric aviation in the Kvarken region.
The EGTC instrument can meet typical cross-border barriers by creating a new joint management body for regional stakeholders. The EGTC instrument is also seen as helping to implement electric aviation in the Kvarken region. Furthermore, it will make CBC more coherent, engage the typical challenges of CBC and apply for more extended funding.
EU on kehittänyt instrumentin nimeltä eurooppalaisen alueellisen yhteistyön yhtymä (EAYY), jonka tarkoituksena on edistää rajat ylittävää yhteistyötä. EAYY-instrumentti on ainutlaatuinen, koska se on oikeudellinen persoona. Merenkurkun alueesta tuli ensimmäinen pohjoismainen EAYY-statuksen omaava alue. Lisäksi alue on mukana rajat ylittävässä liikennehankkeessa, jossa tarkastellaan sähköisen lentämisen mahdollisuuksia Merenkurkun alueella. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää mikä on EAYY-instrumentti ja minkälaisia hyötyjä ja haasteita siihen liittyy, sekä miten Merenkurkun alue voi hyödyntää EAYY-instrumenttia sähköisen ilmailun implementoinnissa.
Tutkimus perustuu kirjallisuuskatsaukseen rajat ylittävästä yhteistyöstä, rajat ylittävästä liikenneyhteistyöstä, EAYY-instrumentista sekä sähköisestä liikenteestä. Empiirinen aineisto kerättiin asiantuntijahaastatteluiden sekä sähköisen kyselylomakkeen muodossa. Teorian ja tapaustutkimuksen tulokset olivat yhteneväisiä ja voidaan olettaa, että EGTC instrumentti on hyödyllinen rajat ylittävään yhteistyöhön ja sitä voidaan mahdollisesti hyödyntää sähköisen ilmailun implementoinnissa Merenkurkun alueella.
EAYY-instrumentti voi vastata rajat ylittävän yhteistyön haasteisiin sillä se luo uuden yhtenäisen hallinnollisen elimen alueen toimijoille. EAYY-instrumentin nähdään myös auttavan sähköisen ilmailun implementoinnissa Merenkurkun alueella, koska sen avulla rajat ylittävän yhteistyön suunnittelua saadaan yhtenäisemmäksi, pystytään vastaamaan tyypillisiin rajat ylittävän yhteistyön haasteisiin sekä hakemaan monipuolisemmin rahoitusta.