Dynamic capabilities as enablers of business model innovation : Cases from Finnish start-up companies
Jankuj, Emese (2021-10-07)
Jankuj, Emese
07.10.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021100750168
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021100750168
Tiivistelmä
Purpose - The increasingly dynamic business environment in current economies presents more
challenges to companies than ever. Frequent environmental shifts in competition, technology,
social structures, and regulations can determine the level of competitive advantage of many,
especially small companies. As competition increases, companies are forced to re-evaluate their
business models. The aim of this thesis is to gain an understanding of by what means start-up
companies react to change and how it reflects on business model innovation.
Framework – The theoretical background of this thesis is examined through two different research concepts. First, dynamic capability literature is examined, and the theoretical framework of microfoundations is applied. Furthermore, business model innovation literature is explored to be able to address the research topic comprehensively. Elements from both areas of literature are combined, which provides the foundation for the empirical study of this thesis.
Methodology - The empirical study is carried out as a multiple case study. Four start-up companies are selected from the Finnish technology industry, and the data is collected through semistructured interviews with founders and team members. The data is analyzed using within-case and cross-case analysis methods to find similarities in the cases.
Findings - The dynamic capability practices enabling business model innovation in start-up companies are found to be relatively similar. The findings indicate that continuous internal communication is central, as well as involving key partners and customers throughout the processes of sensing, seizing, and reconfiguring. Start-up companies’ view on business model innovation is found to be heavily focused on product or service innovation, and other elements of the business model receive significantly less attention.
Contribution – This study increases understanding of the relationship between dynamic capabilities and business model innovation literature and expands it by exploring concrete practices companies apply to cope with constant change. Furthermore, this thesis provides an empirical model that can be applied when observing dynamic capability practices related to business model innovation. In addition, this study emphasizes the significance of networking and viewing business through long-term goals. Nykyisten liiketoimintaympäristöjen lisääntynyt dynaamisuus luo enenevissä määrin haasteita yrityksille. Toistuvat muutokset kilpailussa, teknologiassa, sosiaalisissa rakenteissa ja säännöissä voivat määrittää monien, erityisesti pienten yritysten kilpailuedun. Kilpailun lisääntyessä yritykset joutuvat arvioimaan liiketoimintamallejaan uudelleen. Tämän tutkielman tarkoitus on ymmärtää, millä tavoin start-up -yritykset reagoivat muutoksiin ja miten tämä heijastuu liiketoimintamalli-innovaatioon.
Tutkimuksen teoreettista taustaa tarkastellaan kahdesta eri tutkimusnäkökulmasta. Ensin tarkastellaan dynaamisia kyvykkyyksiä käsittelevää kirjallisuutta, jonka jälkeen mikropohjia koskeva teoreettinen viitekehyskehys esitellään tarkemmin. Tämän jälkeen tarkastelu siirtyy liiketoimintamallien innovaatiokirjallisuuteen, jotta tutkimusaiheesta saadaan kattava kuva. Kyseisiä teorioita yhdistelemällä luodaan perusta tämän tutkielman empiiriselle tutkimukselle.
Empiirinen tutkimus on toteutettu monitapaustutkimuksena neljän suomalaisen teknologia-alan start-up -yrityksen kanssa. Tiedonkeruuseen käytetään osittain strukturoituja haastatteluita perustajien sekä tiimin jäsenten kanssa. Tiedot analysoidaan tapaus- ja ristikkäisanalyysi-menetelmillä samankaltaisuuksien löytämiseksi.
Tutkimuksessa todetaan, että dynaamiset toimintakäytännöt, jotka mahdollistavat liiketoimintamalli-innovaation start-up yrityksissä, ovat melko samanlaisia. Tulokset osoittavat, että jatkuva sisäinen viestintä sekä keskeisten sidosryhmien saattaminen osalliseksi aistimisen, tarttumisen ja uudelleenmäärittelyn prosesseihin on tärkeää. Start-up yritysten havaitaan keskittyvän voimakkaasti tuote- tai palveluinnovaatioihin, ja muihin liiketoimintamallin osiin kiinnitetään huomattavasti vähemmän huomiota.
Tämä tutkimus lisää ymmärrystä dynaamisten kyvykkyyksien ja liiketoimintamallien innovaatiokirjallisuuden välisestä suhteesta. Tutkielma laajentaa kirjallisuutta tutkimalla myös konkreettisia käytäntöjä, joita yritykset soveltavat selviytyäkseen jatkuvasta muutoksesta. Lisäksi tämä tutkielma tarjoaa empiirisen mallin, jota voidaan käyttää dynaamisten käytäntöjen havainnoimiseen. Tämä tutkimus korostaa verkostoitumisen sekä liiketoiminnan pitkän aikavälin tarkastelun merkitystä.
challenges to companies than ever. Frequent environmental shifts in competition, technology,
social structures, and regulations can determine the level of competitive advantage of many,
especially small companies. As competition increases, companies are forced to re-evaluate their
business models. The aim of this thesis is to gain an understanding of by what means start-up
companies react to change and how it reflects on business model innovation.
Framework – The theoretical background of this thesis is examined through two different research concepts. First, dynamic capability literature is examined, and the theoretical framework of microfoundations is applied. Furthermore, business model innovation literature is explored to be able to address the research topic comprehensively. Elements from both areas of literature are combined, which provides the foundation for the empirical study of this thesis.
Methodology - The empirical study is carried out as a multiple case study. Four start-up companies are selected from the Finnish technology industry, and the data is collected through semistructured interviews with founders and team members. The data is analyzed using within-case and cross-case analysis methods to find similarities in the cases.
Findings - The dynamic capability practices enabling business model innovation in start-up companies are found to be relatively similar. The findings indicate that continuous internal communication is central, as well as involving key partners and customers throughout the processes of sensing, seizing, and reconfiguring. Start-up companies’ view on business model innovation is found to be heavily focused on product or service innovation, and other elements of the business model receive significantly less attention.
Contribution – This study increases understanding of the relationship between dynamic capabilities and business model innovation literature and expands it by exploring concrete practices companies apply to cope with constant change. Furthermore, this thesis provides an empirical model that can be applied when observing dynamic capability practices related to business model innovation. In addition, this study emphasizes the significance of networking and viewing business through long-term goals.
Tutkimuksen teoreettista taustaa tarkastellaan kahdesta eri tutkimusnäkökulmasta. Ensin tarkastellaan dynaamisia kyvykkyyksiä käsittelevää kirjallisuutta, jonka jälkeen mikropohjia koskeva teoreettinen viitekehyskehys esitellään tarkemmin. Tämän jälkeen tarkastelu siirtyy liiketoimintamallien innovaatiokirjallisuuteen, jotta tutkimusaiheesta saadaan kattava kuva. Kyseisiä teorioita yhdistelemällä luodaan perusta tämän tutkielman empiiriselle tutkimukselle.
Empiirinen tutkimus on toteutettu monitapaustutkimuksena neljän suomalaisen teknologia-alan start-up -yrityksen kanssa. Tiedonkeruuseen käytetään osittain strukturoituja haastatteluita perustajien sekä tiimin jäsenten kanssa. Tiedot analysoidaan tapaus- ja ristikkäisanalyysi-menetelmillä samankaltaisuuksien löytämiseksi.
Tutkimuksessa todetaan, että dynaamiset toimintakäytännöt, jotka mahdollistavat liiketoimintamalli-innovaation start-up yrityksissä, ovat melko samanlaisia. Tulokset osoittavat, että jatkuva sisäinen viestintä sekä keskeisten sidosryhmien saattaminen osalliseksi aistimisen, tarttumisen ja uudelleenmäärittelyn prosesseihin on tärkeää. Start-up yritysten havaitaan keskittyvän voimakkaasti tuote- tai palveluinnovaatioihin, ja muihin liiketoimintamallin osiin kiinnitetään huomattavasti vähemmän huomiota.
Tämä tutkimus lisää ymmärrystä dynaamisten kyvykkyyksien ja liiketoimintamallien innovaatiokirjallisuuden välisestä suhteesta. Tutkielma laajentaa kirjallisuutta tutkimalla myös konkreettisia käytäntöjä, joita yritykset soveltavat selviytyäkseen jatkuvasta muutoksesta. Lisäksi tämä tutkielma tarjoaa empiirisen mallin, jota voidaan käyttää dynaamisten käytäntöjen havainnoimiseen. Tämä tutkimus korostaa verkostoitumisen sekä liiketoiminnan pitkän aikavälin tarkastelun merkitystä.