Vastuullisuuden palkitsemisen kokonaisuus organisaatioissa
Mathlin, Riina Matilds (2021-06-15)
Mathlin, Riina Matilds
15.06.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061537458
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061537458
Tiivistelmä
Yritykset kokevat kasvavaa painetta vastuulliseen liiketoimintaan niin omistajiltaan, asiakkailtaan, sidosryhmiltään kuin medialtakin. Yritysten vastuullisuustavoitteisiin lukeutuu esimerkiksi työturvallisuus, ympäristötavoitteet, taloudelliset tavoitteet sekä eettiseen liiketoimintaan liittyvät tavoitteet. Yksi keino organisaation strategisiin tavoitteisiin pääsemiseen on niihin johtavasta toiminnasta palkitseminen. Globaalisti organisaatiot ovat viime vuosina alkaneet sitoa vastuullisuustavoitteitaan osaksi kannustinjärjestelmiään, ja sama trendi näkyy myös yrityskentällä Suomessa.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää sitä, miten vastuullisuuden palkitsemisen kokonaisuus organisaatioissa muotoutuu, millaisia vastuullisuustavoitteita palkitsemiseen on sidottu ja miten vastuullisuuden palkitsemista konkreettisesti toteutetaan. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittele organisaatiovastuuta, palkitsemiskäytäntöjen valintaa, palkitsemisen mittareita ja sen toteutusta. Kirjallisuuden avulla käsitellään myös kontingenssiteoriaa, jonka mukaan palkitsemisen käytännöt tulee rakentaa sopimaan organisaatiostrategiaan. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja sen tekoa ohjasi faktanäkökulma. Tutkimuksen empiiriseen osuuteen haastateltiin viittä Suomessa toimivan suuryrityksen palkitsemisesta vastaavaa asiantuntijaa. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin ja analyysi toteutettiin tekstilähtöisenä sisällönanalyysina.
Tutkimuksen perusteella vastuullisuuden palkitsemisen kokonaisuus koostuu tavoiteasetan-nasta, vastuullisuustavoitteiden sitomisesta palkitsemiseen, pitkän ja lyhyen aikavälin kannustimien luomisesta sekä palkitsemisen toteutuksesta yksilö- ja ryhmätasolla niin rahallisina tulospalkkioina kuin myös aineettoman palkitsemisen keinoin. Tutkimuksen mukaan palkitsemisen vaikuttavuutta lisää sen yhteneväisyys organisaatiostrategian kanssa. Vastuullisuuden palkitsemisen voidaan todeta olevan voimakas keino ohjata henkilöstön toimintaa vastuullisemmaksi ja oikein toteutettuna tuovan organisaatiolle taloudellista etua ja kilpailukykyä.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää sitä, miten vastuullisuuden palkitsemisen kokonaisuus organisaatioissa muotoutuu, millaisia vastuullisuustavoitteita palkitsemiseen on sidottu ja miten vastuullisuuden palkitsemista konkreettisesti toteutetaan. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittele organisaatiovastuuta, palkitsemiskäytäntöjen valintaa, palkitsemisen mittareita ja sen toteutusta. Kirjallisuuden avulla käsitellään myös kontingenssiteoriaa, jonka mukaan palkitsemisen käytännöt tulee rakentaa sopimaan organisaatiostrategiaan. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja sen tekoa ohjasi faktanäkökulma. Tutkimuksen empiiriseen osuuteen haastateltiin viittä Suomessa toimivan suuryrityksen palkitsemisesta vastaavaa asiantuntijaa. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin ja analyysi toteutettiin tekstilähtöisenä sisällönanalyysina.
Tutkimuksen perusteella vastuullisuuden palkitsemisen kokonaisuus koostuu tavoiteasetan-nasta, vastuullisuustavoitteiden sitomisesta palkitsemiseen, pitkän ja lyhyen aikavälin kannustimien luomisesta sekä palkitsemisen toteutuksesta yksilö- ja ryhmätasolla niin rahallisina tulospalkkioina kuin myös aineettoman palkitsemisen keinoin. Tutkimuksen mukaan palkitsemisen vaikuttavuutta lisää sen yhteneväisyys organisaatiostrategian kanssa. Vastuullisuuden palkitsemisen voidaan todeta olevan voimakas keino ohjata henkilöstön toimintaa vastuullisemmaksi ja oikein toteutettuna tuovan organisaatiolle taloudellista etua ja kilpailukykyä.