Moottoripyöräkauppa ja talouskasvu Suomessa : Analyysi moottoripyörien ensirekisteröinneistä vuosina 2000–2020
Vuorenlehto, Antti Matias; Vuorenlehto, Antti Matias (2021-04-30)
Vuorenlehto, Antti Matias
Vuorenlehto, Antti Matias
30.04.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021043028192
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021043028192
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia moottoripyörien ensirekisteröintiä Suomessa ja sen yhteyttä talouskasvuun. Tutkimuksessa tarkasteltiin ajanjaksoa vuodesta 2000, vuoteen 2020.
Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä kuvattiin moottoripyöriä liikennevälineenä, moot-toripyöräalaa Suomessa, kansantaloutta sekä talouskasvua. Edellä mainittujen lisäksi esiteltiin moottoripyörien verotusta, päästöjä sekä ajokorttilakeja, jotka vaikuttavat oleellisesti moot-toripyöräalaan ja sen kehitykseen Suomessa.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin pääosin kvantitatiivisilla menetelmillä, mutta mu-kana oli myös kvalitatiivista arviointia, jonka avulla aiheesta saatiin laajempi kuva. Tutkimus-menetelmiin kuuluivat regressioanalyysit moottoripyörien ensirekisteröinneistä, bruttokan-santuotteesta per henkilö sekä kuluttajien luottamusindikaattorista. Regressioanalyysistä sekä korrelaatioista saatujen tulosten valossa tehtiin analysointia moottoripyörien rekiste-röintien sekä talouden korrelaatiosta ja kausaliteetista. Tutkimus toteutettiin julkisesti saata-villa olevien Suomen valtion virastojen tietolähteiden perusteella. Saatujen tulosten avulla analysoitiin myös ovatko moottoripyörät ylellisyyshyödykkeitä.
Tutkimustulosten perusteella havaittiin, että uusien moottoripyörien ensirekisteröintimäärät eivät ole selitettävissä talouskasvulla eikä kuluttajien luottamusindeksillä, sillä kumpikaan näistä ei saanut tilastollisesti merkittävää tulosta regressioanalyysissä eivätkä ne korreloineet merkittävästi keskenään. Muuttujien väliltä ei myöskään löytynyt positiivista kausaalisuutta. Saatujen tulosten perusteella havaittiin myös, että moottoripyörät ovat inferiorisia hyödyk-keitä Suomessa, sillä niiden myynti on laskenut vuosien varrella, vaikka talous kasvaa.
Tutkielman keskeisin johtopäätös on se, että moottoripyörien ensirekisteröintimääriä on mahdotonta ennustaa talouden suunnan sekä kuluttajien talousnäkymien perusteella. Moottoripyöräkauppaan vaikuttaa todella paljon erilaisia tekijöitä, jotka määrittelevät mihin suuntaan ensirekisteröintimäärät menevät. Näitä tekijöitä ovat muun muassa moottoripyöriä koskeva verotus, ajokorttilait, liikennelait, uudet mallit sekä lajin muodikkuus. The purpose of this study was to investigate the first registration of motorcycles in Finland and its connection to economic growth. The study looked at the period from 2000 to 2020.
The theoretical framework of the thesis described motorcycles as a means of transport, the motorcycle industry in Finland, the national economy and economic growth. In addition to the above, the taxation of motorcycles, emissions and driving license laws were presented, which have a significant impact on the motorcycle industry and its development in Finland.
The empirical part of the study was carried out mainly by quantitative methods, but a qualitative evaluation was also included, which provided a broader picture of the topic. The research methods included regression analyzes of motorcycle first registrations, gross domestic product per person, and the consumer confidence indicator. The results of the regression analysis and correlations were used to analyze the correlation and causality of motorcycle registrations and economics. The study was conducted based on publicly available data sources from Finnish government agencies. The results were also used to analyze whether motorcycles are a luxury goods.
Based on the results of the study, it was found that the registration volumes of new motorcycles could not be explained by economic growth or the consumer confidence indicator, as neither of these obtained a statistically significant result in the regression analysis and did not significantly correlate with each other. No positive causality was also found between the variables. Based on the results obtained, it was also found that motorcycles are inferior goods in Finland, as their sales have decreased over the years, even though the economy is growing.
The main conclusion of the thesis is that it is impossible to predict the number of first registrations of motorcycles based on the direction of the economy and the economic outlook of consumers. The motorcycle trade is really affected by a lot of different factors that determine which direction first registration volumes go. These factors include taxation of motorcycles, driving license laws, traffic laws, new motorcycle models and the fashionability of motorcycling.
Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä kuvattiin moottoripyöriä liikennevälineenä, moot-toripyöräalaa Suomessa, kansantaloutta sekä talouskasvua. Edellä mainittujen lisäksi esiteltiin moottoripyörien verotusta, päästöjä sekä ajokorttilakeja, jotka vaikuttavat oleellisesti moot-toripyöräalaan ja sen kehitykseen Suomessa.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin pääosin kvantitatiivisilla menetelmillä, mutta mu-kana oli myös kvalitatiivista arviointia, jonka avulla aiheesta saatiin laajempi kuva. Tutkimus-menetelmiin kuuluivat regressioanalyysit moottoripyörien ensirekisteröinneistä, bruttokan-santuotteesta per henkilö sekä kuluttajien luottamusindikaattorista. Regressioanalyysistä sekä korrelaatioista saatujen tulosten valossa tehtiin analysointia moottoripyörien rekiste-röintien sekä talouden korrelaatiosta ja kausaliteetista. Tutkimus toteutettiin julkisesti saata-villa olevien Suomen valtion virastojen tietolähteiden perusteella. Saatujen tulosten avulla analysoitiin myös ovatko moottoripyörät ylellisyyshyödykkeitä.
Tutkimustulosten perusteella havaittiin, että uusien moottoripyörien ensirekisteröintimäärät eivät ole selitettävissä talouskasvulla eikä kuluttajien luottamusindeksillä, sillä kumpikaan näistä ei saanut tilastollisesti merkittävää tulosta regressioanalyysissä eivätkä ne korreloineet merkittävästi keskenään. Muuttujien väliltä ei myöskään löytynyt positiivista kausaalisuutta. Saatujen tulosten perusteella havaittiin myös, että moottoripyörät ovat inferiorisia hyödyk-keitä Suomessa, sillä niiden myynti on laskenut vuosien varrella, vaikka talous kasvaa.
Tutkielman keskeisin johtopäätös on se, että moottoripyörien ensirekisteröintimääriä on mahdotonta ennustaa talouden suunnan sekä kuluttajien talousnäkymien perusteella. Moottoripyöräkauppaan vaikuttaa todella paljon erilaisia tekijöitä, jotka määrittelevät mihin suuntaan ensirekisteröintimäärät menevät. Näitä tekijöitä ovat muun muassa moottoripyöriä koskeva verotus, ajokorttilait, liikennelait, uudet mallit sekä lajin muodikkuus.
The theoretical framework of the thesis described motorcycles as a means of transport, the motorcycle industry in Finland, the national economy and economic growth. In addition to the above, the taxation of motorcycles, emissions and driving license laws were presented, which have a significant impact on the motorcycle industry and its development in Finland.
The empirical part of the study was carried out mainly by quantitative methods, but a qualitative evaluation was also included, which provided a broader picture of the topic. The research methods included regression analyzes of motorcycle first registrations, gross domestic product per person, and the consumer confidence indicator. The results of the regression analysis and correlations were used to analyze the correlation and causality of motorcycle registrations and economics. The study was conducted based on publicly available data sources from Finnish government agencies. The results were also used to analyze whether motorcycles are a luxury goods.
Based on the results of the study, it was found that the registration volumes of new motorcycles could not be explained by economic growth or the consumer confidence indicator, as neither of these obtained a statistically significant result in the regression analysis and did not significantly correlate with each other. No positive causality was also found between the variables. Based on the results obtained, it was also found that motorcycles are inferior goods in Finland, as their sales have decreased over the years, even though the economy is growing.
The main conclusion of the thesis is that it is impossible to predict the number of first registrations of motorcycles based on the direction of the economy and the economic outlook of consumers. The motorcycle trade is really affected by a lot of different factors that determine which direction first registration volumes go. These factors include taxation of motorcycles, driving license laws, traffic laws, new motorcycle models and the fashionability of motorcycling.