Undervisningsmetoder och arbetssätt i förberedande undervisning på svenska i Finland
Lidman, Mirjam (2021-05-10)
Lidman, Mirjam
10.05.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051029475
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051029475
Tiivistelmä
I denna avhandling undersöks och kartläggs de undervisningsmetoder och arbetssätt som används i den förberedande undervisningen på svenska i Finland. Materialet består av nio enkätsvar, en observation av en undervisningssituation och två intervjuer av lärare i förberedande undervisning. Det sammanlagda antalet informanter är alltså elva. Materialet analyseras främst kvalitativt genom en innehållsanalys och genom detta framställs en helhetsbild av den förberedande undervisningen.
Den teoretiska referensramen baserar sig på forskning inom andraspråksundervisning. Särskild fokus ligger på rekommendationer för undervisningsmetoder och arbetssätt när man undervisar andraspråkselever och speciellt invandrarelever. Jag lyfter även fram vad Finlands nationella läroplan samt kommunala läroplaner för den förberedande undervisningen tar upp gällande målbeskrivningar, undervisningsmetoder och arbetssätt.
Temat undervisningsmetoder och arbetssätt har breddats och delats in i fem olika kategorier. Dessa är innehåll och fokusområden, lärmiljöer, läromaterial och hjälpmedel, konkreta undervisningsmetoder och arbetssätt, aktiviteter samt övriga faktorer som påverkar undervisningen, exempelvis differentiering. Lärarna integrerar olika ämnen i den förberedande undervisningen och använder mångsidiga lärmiljöer, hjälpmedel, undervisningsmetoder, arbetssätt och aktiviteter. Undervisningen följer rutiner och differentieras, och elevernas modersmålsutveckling stöds. Lärarna tillämpar en både lärarstyrd och elevcentrerad undervisning. Eleverna integreras i den grundläggande utbildningen, vanligen i praktiska ämnen redan under den förberedande undervisningen. Resultaten visar att den förberedande undervisningen i alla dessa aspekter är mångsidig och varierande. I de flesta fall följer undervisningen och lärarna de givna riktlinjerna, således överensstämmer teori och praktik.
Den teoretiska referensramen baserar sig på forskning inom andraspråksundervisning. Särskild fokus ligger på rekommendationer för undervisningsmetoder och arbetssätt när man undervisar andraspråkselever och speciellt invandrarelever. Jag lyfter även fram vad Finlands nationella läroplan samt kommunala läroplaner för den förberedande undervisningen tar upp gällande målbeskrivningar, undervisningsmetoder och arbetssätt.
Temat undervisningsmetoder och arbetssätt har breddats och delats in i fem olika kategorier. Dessa är innehåll och fokusområden, lärmiljöer, läromaterial och hjälpmedel, konkreta undervisningsmetoder och arbetssätt, aktiviteter samt övriga faktorer som påverkar undervisningen, exempelvis differentiering. Lärarna integrerar olika ämnen i den förberedande undervisningen och använder mångsidiga lärmiljöer, hjälpmedel, undervisningsmetoder, arbetssätt och aktiviteter. Undervisningen följer rutiner och differentieras, och elevernas modersmålsutveckling stöds. Lärarna tillämpar en både lärarstyrd och elevcentrerad undervisning. Eleverna integreras i den grundläggande utbildningen, vanligen i praktiska ämnen redan under den förberedande undervisningen. Resultaten visar att den förberedande undervisningen i alla dessa aspekter är mångsidig och varierande. I de flesta fall följer undervisningen och lärarna de givna riktlinjerna, således överensstämmer teori och praktik.