CSR Reporting and its effect on the market value in Helsinki Stock Exchange
Haapaniemi, Katariina (2021-04-29)
Haapaniemi, Katariina
29.04.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042928044
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042928044
Tiivistelmä
The conversation about corporate responsibility has increased during recent years. Company's stakeholders, for example, customers and investors, are more involved in the responsibility of the company's operations than before. Stakeholders have more expectations towards companies than just financial success and maximizing future cash flows. Companies strive to meet the growing expectations of stakeholders by reporting the impact of their operations on society through corporate responsibility reports. Through these reports, companies can communicate about the transparency and responsibility of their operations to stakeholders. The thesis begins by presenting the literate and previous research done on corporate social responsibility.
The thesis aims to find out whether corporate responsibility reporting affects the market value of Finnish listed companies. The influence of company size on the relationship between sustainability reporting and market value is examined with an interaction variable. The research method used in the empirical part is linear regression, and the data consists of companies listed on the Helsinki stock exchange in 2019. The regression analysis models are based on Ohlson's valuation model, in which the model combines financial and non-financial information. According to the research results, the publication of a sustainability report positively impacts the company's market value. The results point out that a company can improve its financial position by issuing a sustainability report. In other words, investing in corporate responsibility is seen as a strategic solution aiming to influence company's market value positively. This communicates that stakeholders value responsible behavior. The thesis finds that the interaction between company size and sustainability report has a negative effect on the market value.
Furthermore, the thesis examines whether the assurance of corporate responsibility reports and following the GRI framework affects the company's market value. The results point out that the assurance of corporate responsibility reports and following the GRI framework positively impact the company's market value. The results are indicating that these practices increase the reliability and clarity of corporate responsibility reports to stakeholders. The GRI framework and assurance of corporate responsibility reports are vital parts when conducting well-performed corporate responsibility.
The results point out that corporate responsibility reporting is value-relevant non-financial information for stakeholders. The results suggest that stakeholders expect companies to report the impact of their activities on society. It is worthwhile for companies to publish sustainability reports because the company's stakeholders are more aware of responsibility matters and expect more transparency regarding responsibility.
Yritysvastuuseen liittyvä keskustelu on lisääntynyt viime vuosien aikana. Yrityksen sidosryhmät esimerkiksi, asiakkaat ja sijoittajat ovat aikaisempaa kiinnostuneempia yrityksen toiminnan vastuullisuudesta. Sidosryhmillä on enemmän odotuksia yrityksiä kohtaan kuin ainoastaan taloudellisten hyötyjen ja tulevien kassavirtojen maksimointi. Yritykset pyrkivät vastaamaan sidosryhmien kasvaviin odotuksiin viestimällä toimintansa vaikutuksia yhteiskuntaan erilaisilla yritysvastuuraporteilla. Yritys voi viestiä yritysvastuuraportoinnilla sidosryhmilleen toimintansa läpinäkyvyyttä ja vastuullisuutta. Tutkimuksen alussa esitellään yritysvastuuta käsittelevää kirjallisuutta ja aikaisempia tutkimuksia koskien aihetta.
Tämän tutkielman tavoitteena on tarkastella yritysvastuuraportoinnin julkaisemisen vaikutusta suomalaisten pörssiyrityksien markkina-arvoon. Yrityksen koon vaikutusta vastuullisuusraportoinnin ja markkina-arvon yhteyteen analysoidaan regressioanalyysillä, jota moderoitiin yrityksen kokoa huomioivalla interaktiomuttujalla. Tutkielman empiirisessä osiossa käytetään tutkimusmenetelmänä lineaarista regressioanalyysia ja aineistona Helsingin pörssiin listautuneet yritykset vuonna 2019. Regressioanalyysimallit perustuvat Ohlsonin arvonmääritysmalliin, jossa malli yhdistelee taloudellista ja ei-taloudellista informaatiota. Tutkimustuloksien mukaan yritysvastuuraportin julkaiseminen vaikuttaa yrityksen markkina-arvoon positiivisesti. Tulokset osoittavat, että yrityksen on mahdollista parantaa taloudellista asemaa julkaisemalla vastuullisuusraportin. Tämä viestii, että sidosryhmät arvostavat vastuullista toimintaa. Lisäksi tulokset osoittavat, että yrityksen koon ja vastuullisuusraportoinnin interaktiomuuttujalla on negatiivinen vaikutus markkina-arvoon.
Tutkielman tavoitteena on myös selvittää, onko yritysvastuuraportin ulkoisella varmentamisella ja GRI-viitekehyksen käytöllä vaikutusta yrityksen markkina-arvoon. Tutkielman empiirisen osion tulokset osoittavat, että GRI-viitekehyksen käyttö ja yritysvastuuraportin ulkoinen varmentaminen vaikuttavat yrityksen markkina-arvoon positiivisesti. Tuloksista voidaan päätellä, että nämä lisäävät yritysvastuuraporttien luotettavuutta ja selkeyttä sidosryhmille. GRI-viitekehys ja ulkoinen varmennus ovat tärkeitä osia hyvin suoritettua yritysvastuuta.
Tulokset kertovat yritysvastuuraportoinnin olevan arvorelevanttia ei-taloudellista informaatiota sidosryhmille. Tulokset viittaavat siihen, että sidosryhmät odottavat yrityksien raportoivan toimintansa vaikutuksista yhteiskuntaan. Yrityksien on kannattavaa julkaista vastuullisuusraportteja koska yrityksen sidosryhmät ovat tietoisia vastuullisuuteen liittyvistä asioista ja odottavat enemmän avoimuutta vastuullisuudesta.
The thesis aims to find out whether corporate responsibility reporting affects the market value of Finnish listed companies. The influence of company size on the relationship between sustainability reporting and market value is examined with an interaction variable. The research method used in the empirical part is linear regression, and the data consists of companies listed on the Helsinki stock exchange in 2019. The regression analysis models are based on Ohlson's valuation model, in which the model combines financial and non-financial information. According to the research results, the publication of a sustainability report positively impacts the company's market value. The results point out that a company can improve its financial position by issuing a sustainability report. In other words, investing in corporate responsibility is seen as a strategic solution aiming to influence company's market value positively. This communicates that stakeholders value responsible behavior. The thesis finds that the interaction between company size and sustainability report has a negative effect on the market value.
Furthermore, the thesis examines whether the assurance of corporate responsibility reports and following the GRI framework affects the company's market value. The results point out that the assurance of corporate responsibility reports and following the GRI framework positively impact the company's market value. The results are indicating that these practices increase the reliability and clarity of corporate responsibility reports to stakeholders. The GRI framework and assurance of corporate responsibility reports are vital parts when conducting well-performed corporate responsibility.
The results point out that corporate responsibility reporting is value-relevant non-financial information for stakeholders. The results suggest that stakeholders expect companies to report the impact of their activities on society. It is worthwhile for companies to publish sustainability reports because the company's stakeholders are more aware of responsibility matters and expect more transparency regarding responsibility.
Yritysvastuuseen liittyvä keskustelu on lisääntynyt viime vuosien aikana. Yrityksen sidosryhmät esimerkiksi, asiakkaat ja sijoittajat ovat aikaisempaa kiinnostuneempia yrityksen toiminnan vastuullisuudesta. Sidosryhmillä on enemmän odotuksia yrityksiä kohtaan kuin ainoastaan taloudellisten hyötyjen ja tulevien kassavirtojen maksimointi. Yritykset pyrkivät vastaamaan sidosryhmien kasvaviin odotuksiin viestimällä toimintansa vaikutuksia yhteiskuntaan erilaisilla yritysvastuuraporteilla. Yritys voi viestiä yritysvastuuraportoinnilla sidosryhmilleen toimintansa läpinäkyvyyttä ja vastuullisuutta. Tutkimuksen alussa esitellään yritysvastuuta käsittelevää kirjallisuutta ja aikaisempia tutkimuksia koskien aihetta.
Tämän tutkielman tavoitteena on tarkastella yritysvastuuraportoinnin julkaisemisen vaikutusta suomalaisten pörssiyrityksien markkina-arvoon. Yrityksen koon vaikutusta vastuullisuusraportoinnin ja markkina-arvon yhteyteen analysoidaan regressioanalyysillä, jota moderoitiin yrityksen kokoa huomioivalla interaktiomuttujalla. Tutkielman empiirisessä osiossa käytetään tutkimusmenetelmänä lineaarista regressioanalyysia ja aineistona Helsingin pörssiin listautuneet yritykset vuonna 2019. Regressioanalyysimallit perustuvat Ohlsonin arvonmääritysmalliin, jossa malli yhdistelee taloudellista ja ei-taloudellista informaatiota. Tutkimustuloksien mukaan yritysvastuuraportin julkaiseminen vaikuttaa yrityksen markkina-arvoon positiivisesti. Tulokset osoittavat, että yrityksen on mahdollista parantaa taloudellista asemaa julkaisemalla vastuullisuusraportin. Tämä viestii, että sidosryhmät arvostavat vastuullista toimintaa. Lisäksi tulokset osoittavat, että yrityksen koon ja vastuullisuusraportoinnin interaktiomuuttujalla on negatiivinen vaikutus markkina-arvoon.
Tutkielman tavoitteena on myös selvittää, onko yritysvastuuraportin ulkoisella varmentamisella ja GRI-viitekehyksen käytöllä vaikutusta yrityksen markkina-arvoon. Tutkielman empiirisen osion tulokset osoittavat, että GRI-viitekehyksen käyttö ja yritysvastuuraportin ulkoinen varmentaminen vaikuttavat yrityksen markkina-arvoon positiivisesti. Tuloksista voidaan päätellä, että nämä lisäävät yritysvastuuraporttien luotettavuutta ja selkeyttä sidosryhmille. GRI-viitekehys ja ulkoinen varmennus ovat tärkeitä osia hyvin suoritettua yritysvastuuta.
Tulokset kertovat yritysvastuuraportoinnin olevan arvorelevanttia ei-taloudellista informaatiota sidosryhmille. Tulokset viittaavat siihen, että sidosryhmät odottavat yrityksien raportoivan toimintansa vaikutuksista yhteiskuntaan. Yrityksien on kannattavaa julkaista vastuullisuusraportteja koska yrityksen sidosryhmät ovat tietoisia vastuullisuuteen liittyvistä asioista ja odottavat enemmän avoimuutta vastuullisuudesta.