Lean : Kohti virtaustehokkuutta ohjelmistojen tuotanto- ja ylläpitopalveluissa
Sauvola, Sirpa Tuulikki (2021-05-17)
Sauvola, Sirpa Tuulikki
17.05.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051730164
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051730164
Tiivistelmä
Lean-toimintamallin soveltamista palveluliiketoimintaan ja tietotyöhön on edesauttanut tehdastuotantoa harjoittavien yritysten hyvä menestys niiden noudattaessa Lean-periaatteita. Tietotyön tuottavuuden parantaminen ja tehostaminen on avainasemassa useissa yrityksissä ja paine kustannussäästöihin on kova. Lean-menetelmät ovat potentiaalinen tapa vastata kustannussäästöjen tuomiin haasteisiin. On kuitenkin todettava, että palveluliiketoiminnassa ja tietotyössä Lean-toimintamallin noudattaminen ei ole tuottanut niin hyvää tulosta kuin teollisuudessa. Tällä hetkellä ei ole olemassa standardimenetelmää, jota voitaisiin soveltaa Leanin arvojen, periaatteiden ja työkalujen käyttöönottoon tietotyössä. Eri toimenpiteet ja parannukset palveluliiketoiminnassa ja tietotyössä ovat kaukana siitä, mitä tehdastuotannossa on saavutettu, eikä kaikkia tehdastuotannossa hyviksi havaittuja ideoita voi viedä suoraan tehdashallista toimistoympäristöön.
Kirjallisuuskatsauksessa käydään läpi Leanin historiaa, periaatteita ja termejä sekä työkaluja, johtamista, tiimien toimintaa ja Leanin käyttöä tietotyössä. Tutkimuksessa tarkastellaan globaalisti toimivan ohjelmisto- ja palveluyhtiön kehittämän, Leanin periaatteita noudattavan toimintamallin käyttöönotosta saatuja kokemuksia. Empiirinen tutkimus tehtiin teemahaastatteluna ja haastatteluun osallistui 12 henkilöä. Haastattelutulokset analysoitiin suhteessa kirjallisuuskatsauksen teemoihin. Tämän tutkielman otsikon mukainen siirtyminen kohti virtaustehokkuutta ohjelmistojen tuotannossa ja ylläpidossa jäi suurimmaksi osaksi toteutumatta. Leanin keskeiset termit olivat tuttuja, mutta haastateltaville oli jäänyt mieleen lähinnä resurssitehokkuus. On tärkeää, että organisaatio ensin sisäistää, mitä Lean on. Sen jälkeen organisaatio voi alkaa etsiä omia ratkaisuja niihin ongelmiin, joihin se törmää pyrkiessään parantamaan virtaustehokkuuttaan.
Leanin käyttöönotto on aikaa vievä toimenpide ja vaatii huolellista suunnittelua. Voitaneen sanoa, että tutkimuksen kohteena olleessa organisaatiossa siirtyminen kohti Leania tapahtui melko nopeasti, aikaa Lean-ajatteluun perehtymiseen ja sisäistämiseen ei ollut tarpeeksi. Tutkimustulokset osoittavat, että Lean-toimintamallin tarjoamia mahdollisuuksia ei ole kyetty hyödyntämään kattavasti.
Kirjallisuuskatsauksessa käydään läpi Leanin historiaa, periaatteita ja termejä sekä työkaluja, johtamista, tiimien toimintaa ja Leanin käyttöä tietotyössä. Tutkimuksessa tarkastellaan globaalisti toimivan ohjelmisto- ja palveluyhtiön kehittämän, Leanin periaatteita noudattavan toimintamallin käyttöönotosta saatuja kokemuksia. Empiirinen tutkimus tehtiin teemahaastatteluna ja haastatteluun osallistui 12 henkilöä. Haastattelutulokset analysoitiin suhteessa kirjallisuuskatsauksen teemoihin. Tämän tutkielman otsikon mukainen siirtyminen kohti virtaustehokkuutta ohjelmistojen tuotannossa ja ylläpidossa jäi suurimmaksi osaksi toteutumatta. Leanin keskeiset termit olivat tuttuja, mutta haastateltaville oli jäänyt mieleen lähinnä resurssitehokkuus. On tärkeää, että organisaatio ensin sisäistää, mitä Lean on. Sen jälkeen organisaatio voi alkaa etsiä omia ratkaisuja niihin ongelmiin, joihin se törmää pyrkiessään parantamaan virtaustehokkuuttaan.
Leanin käyttöönotto on aikaa vievä toimenpide ja vaatii huolellista suunnittelua. Voitaneen sanoa, että tutkimuksen kohteena olleessa organisaatiossa siirtyminen kohti Leania tapahtui melko nopeasti, aikaa Lean-ajatteluun perehtymiseen ja sisäistämiseen ei ollut tarpeeksi. Tutkimustulokset osoittavat, että Lean-toimintamallin tarjoamia mahdollisuuksia ei ole kyetty hyödyntämään kattavasti.