Työntekijöiden kokemuksia ammatillisesta kehittymisestä etätyössä
Talvio, Elina (2021-05-10)
Talvio, Elina
10.05.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051029501
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051029501
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia ammatillisen kehittymisen sekä sosiaalisen kanssakäymisen välistä suhdetta etätyön kontekstissa kohdeorganisaatiossa, joka on henkilöstöhallinnon tukipalveluita tuottava asiantuntijayksikkö. Etätyön tutkimuksissa, fyysisellä etäisyydellä on todettu olevan negatiivinen vaikutus työntekijöiden välisten suhteiden laatuun, joka saattaa heikentää tiedon sekä osaamisen jakamista työyhteisössä, ja siten vaikuttaa ammatilliseen kehittymiseen heikentävästi. Ammatillista kehittymistä tarkasteltiin tässä tutkielmassa erityisesti sosiaalisen pääoman näkökulmasta, joka voidaan yhdistää sosiaaliseen kanssakäymiseen, sillä sosiaalisella pääomalla on tutkimusten mukaan todettu olevan positiivinen vaikutus tiedon sekä osaamisen jakamiseen organisaatioissa ja siten myös positiivinen vaikutus yksilöiden, tiimien sekä organisaatioiden osaamisen kehittämiselle. Työntekijän oma tulkinta katsottiin tutkimuksen kannalta oleelliseksi, sillä työntekijän oma tulkinta ja kokemus omista kyvyistään sekä osaamisestaan voidaan katsoa merkittäväksi tekijäksi työssä toimimiselle. Työntekijän pystyvyysuskomuksilla on myös vaikutusta aktiivisuuteen ammatillista kehittämistä kohtaan haastavampien tehtävien kautta.
Fenomenologis-hermeneuttisen taustafilosofian mukaisesti tässä tutkimuksessa pyrit-tiin sekä ymmärtämään työntekijöiden kokemuksia niin kuin työntekijät ne ymmärtävät sekä tuoda näitä kokemuksia esiin tulkinnan kautta. Tuloksia tulkittiin seitsemän työntekijän kokemuksien kautta. Tutkimusaineiston perusteella työntekijät kokivat sosiaalisen pääoman heikentyneen etätyöaikana, joka näkyi yhteistyön ja yhteisöllisyyden vähenemisenä sekä tiedon sekä osaamisen jakamisen haasteina vaikuttaen myös ammatilliseen kehittymiseen heikentävästi. Etätyössä työtovereiden merkitys työtehtävissä selviytymiselle sekä työhyvinvoinnille korostui entisestään. Esimiehen sekä työntekijöiden väliseen suhteeseen vaikuttaa sekä kommunikoinnin tiheys että sen laatu, jotka korostuvat etätyössä. Esimiehen palautteella, tuella sekä työtehtävien kautta luoduilla mahdollisuuksilla koettiin olevan ammatillista kehittymistä edistävä vaikutus. Ammatillista kehittymistä etätyössä edistää myös työntekijän oma aktiivisuus sekä sosiaalisen verkostoon osallistuminen tietoa sekä osaamista jakamalla.
Fenomenologis-hermeneuttisen taustafilosofian mukaisesti tässä tutkimuksessa pyrit-tiin sekä ymmärtämään työntekijöiden kokemuksia niin kuin työntekijät ne ymmärtävät sekä tuoda näitä kokemuksia esiin tulkinnan kautta. Tuloksia tulkittiin seitsemän työntekijän kokemuksien kautta. Tutkimusaineiston perusteella työntekijät kokivat sosiaalisen pääoman heikentyneen etätyöaikana, joka näkyi yhteistyön ja yhteisöllisyyden vähenemisenä sekä tiedon sekä osaamisen jakamisen haasteina vaikuttaen myös ammatilliseen kehittymiseen heikentävästi. Etätyössä työtovereiden merkitys työtehtävissä selviytymiselle sekä työhyvinvoinnille korostui entisestään. Esimiehen sekä työntekijöiden väliseen suhteeseen vaikuttaa sekä kommunikoinnin tiheys että sen laatu, jotka korostuvat etätyössä. Esimiehen palautteella, tuella sekä työtehtävien kautta luoduilla mahdollisuuksilla koettiin olevan ammatillista kehittymistä edistävä vaikutus. Ammatillista kehittymistä etätyössä edistää myös työntekijän oma aktiivisuus sekä sosiaalisen verkostoon osallistuminen tietoa sekä osaamista jakamalla.